- Hyundai Motorsport maakt zich op voor de terugkeer van de Rally México, de eerste gravelrally van het FIA World Rally Championship (WRC) 2023, dat de derde ronde van het seizoen vormt.
- Aangezien het evenement sinds 2020 niet meer heeft plaatsgevonden, zal het de eerste keer zijn dat het wordt verreden onder de nieuwe hybride WRC-reglementen.
- Hyundai Motorsport zal drie teams inzetten in zijn Hyundai i20 N Rally1 Hybrid: Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe, Esapekka Lappi/Janne Ferm en Dani Sordo/Cándido Carrera.
Na zijn dubbele podiumfinish in de sneeuw van Rally van Zweden, gaat Hyundai Motorsport komend weekend (16-19 maart) naar het complete contrast van de Rally van México, klaar om de slopende bergetappes aan te pakken in een poging om naar de bovenste trede te klimmen.
Het WRC maakt een langverwachte terugkeer naar Mexico na een afwezigheid van twee jaar voor de derde ronde van het seizoen; het zal de eerste keer zijn dat de hybride wagens de unieke uitdagende omstandigheden van het evenement zullen trotseren. De pittoreske bergen van de Sierra de Lobos en de Sierra de Guanajuato zullen opnieuw het toneel vormen, waar auto’s tot 2.700 meter boven zeeniveau zullen strijden.
Het effect van de grote hoogte, in combinatie met verzengende temperaturen, legt een enorme druk op de motoren, waarbij sommige tot 20% van hun vermogen verliezen. Dit is waar de hybride eenheden van de Rally1-auto’s een nog belangrijkere rol kunnen spelen, met de juiste strategie en het gebruik van de hybride boost om de bemanningen te helpen het probleem te verminderen.
Mexicaanse herinneringen
Het evenement neemt een speciale plaats in in de geschiedenis van Hyundai Motorsport, aangezien het de locatie was van het eerste WRC-podium van het team in 2014 in slechts het derde evenement. De derde plaats van Thierry Neuville was echter niet helemaal in steen gebeiteld; in de slotetappe kreeg de Belg schade aan zijn auto waardoor zijn radiateur lekte. In een poging om het servicepark veilig te bereiken, gebruikte Neuville vakkundig zijn feestelijke fles Corona-bier als koelvloeistof, waardoor hij León kon bereiken en de podiumplaats kon bevestigen.
Hyundai Motorsport heeft in totaal vier podiumplaatsen behaald tijdens eerdere bezoeken aan Rally México. Neuville werd derde in 2014 en 2017, Dani Sordo reed een jaar later in 2018 naar de tweede plaats, terwijl Ott Tänak in 2020 op korte afstand van de winnaar eindigde.
Vooruit kijken
Volgend weekend rijden Neuville en bijrijder Martijn Wydaeghe, Esapekka Lappi en Janne Ferm, en Sordo met Cándido Carrera de 320,71 km lange gravelrally achter het stuur van de Hyundai i20 N Rally1 Hybrid.
De Belgische ploeg zal proberen hun 100% top-drie record in 2023 te behouden. De nieuwste rekruten van het team, Lappi en Ferm, proberen hun lessen uit de eerste twee ronden van het seizoen om te zetten in een lonende podiumplaats. Sordo en Carrera keren terug voor hun tweede evenement van het jaar, vastbesloten om terug te keren naar hun sterke vorm op gravel.
Cyril Abiteboul, teambaas van Hyundai Motorsport: “Na een voornamelijk asfaltevenement en een ander op sneeuw en ijs, gaan we nu voor het eerst dit seizoen de gravel opzoeken. Het team presteerde vorig seizoen erg goed op dit oppervlak, dus we hebben een missie om dat in 2023 voort te zetten. Alle drie de teams hebben ervaring met Rally México en de effecten van de hitte en grote hoogte op zichzelf en hun auto’s. Dit jaar zal een andere uitdaging bieden, aangezien dit de eerste keer is dat de nieuwe hybride krachtbronnen tijdens het evenement zullen rijden, dus we hebben de kans om een concurrentievoordeel te vinden met onze set-up. De bemanningen voelen zich zelfverzekerd, net als ik, dus we zouden onze eerste overwinning in Mexico moeten kunnen behalen.”
Crew-opmerkingen: Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (#11 Hyundai i20 N Rally1)
Belgen zijn derde geworden in beide eerste twee ronden
Neuville heeft drie eerdere podia gescoord in Mexico
Neuville: “Rally México is een mooi evenement en is altijd een van mijn hoogtepunten van het seizoen. Het is een prachtig land met fantastische wegen en er is altijd veel steun van fans. Het zal echter om een aantal redenen een uitdaging zijn: het is de eerste gravelrally van het seizoen, het zal heet zijn en de grote hoogte is zwaar voor de auto’s. Dit jaar zal het belangrijk zijn om de hybride-mapping correct te krijgen en te profiteren van dat extra vermogen. Het afstellen van de auto om goede tractie te hebben en vervolgens nauwkeurig te rijden, zal ook erg belangrijk zijn voor ons om goed te presteren. Ons doel voor het weekend is om bij de snelste teams te horen en te vechten voor nog een podium.”
Crew-opmerkingen: Esapekka Lappi/Janne Ferm (#4 Hyundai i20 N Rally1)
Finse crew op jacht naar eerste podium met Hyundai Motorsport
Duo liet een enorme verbetering zien tijdens de vorige ronde in Zweden
Lappi: “Mexico is altijd een speciale rally. Door de grote hoogte en hoge temperaturen dalen de motorprestaties meestal, dus het zal interessant zijn om te zien hoe dat zal aanvoelen met de nieuwe hybride systemen. De etappes zijn bijna het tegenovergestelde van Zweden; ze zijn een stuk langzamer en erg technisch. Het kan ook behoorlijk glad zijn vanwege de kleine laag losse gravel, wat betekent dat grip aan de achterkant bijzonder belangrijk is. Onze positie op de weg als zesde zou een voordeel moeten zijn, want er zouden wat strakkere lijnen moeten zijn nadat de eerste auto’s de weg hebben vrijgemaakt. We willen een consistent en sterk weekend hebben, omdat ik vind dat we het verdienen na de eerste twee evenementen. Met dat in gedachten zouden we stevig in de strijd om het podium moeten zijn.”
Crew-opmerkingen: Dani Sordo/Cándido Carrera (#6 Hyundai i20 N Rally1)
Sordo behaalde de zwaarbevochten tweede plaats tijdens de Rally Mexico 2018
Spanjaarden mikken als partnerschap op zesde podiumplaats
Sordo: “Rally México is een geweldig evenement met hele mooie wegen. De fans en toeschouwers daar hebben veel energie en passie, wat een geweldige sfeer creëert voor de rallysport. Het is ook uniek omdat de auto’s door de grote hoogte minder vermogen hebben, waardoor ze een beetje anders aanvoelen. Fysiek moet je er klaar voor zijn, want door het gebrek aan zuurstof en warmte wordt het lichaam erg belast; het maakt je zeker vermoeider. Ons doel voor de rally is om zo hoog mogelijk te eindigen en we hopen dat we dichtbij de top zijn. Als we het goed doen, geloven we dat we in de strijd om de overwinning kunnen staan, maar we willen minstens op het podium staan.”
Weekendje in het kort
Na een shakedown van 5,52 km, starten twee passages van Street Stage GTO (1,12 km) Rally México op donderdagavond
Vrijdag is de langste dag van de rally met een parcours van acht etappes, waaronder de beruchte El Chocolate van 29,07 km, met een totale afstand van 123,60 km.
Het schema op zaterdag is niet minder slopend, met nog eens negen etappes en een gecombineerde afstand van 128,32 km
Het evenement wordt zondag afgesloten met vijf etappes, waaronder een enkele passage van de langste test van de rally – de 35,63 km lange Otates – en de El Brinco Power Stage.
Hyundai Motorsport WRC Crews’ Info |
Info & Foto’s: Hyundai Motorsport Gmbh