TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team gaat nieuwe uitdagingen aan met zijn GR YARIS Rally1 HYBRID-wapen wanneer Rally México een langverwachte terugkeer maakt voor de derde ronde van het FIA World Rally Championship-seizoen 2023.
Dit wordt het eerste bezoek van het kampioenschap aan Mexico en aan het Amerikaanse continent sinds 2020. Het is niet alleen de eerste gravelronde van het seizoen, met omgevingstemperaturen tot 35°C, wat een schril contrast vormt met de winterse omstandigheden van Rallye Monte- Carlo en Rally Sweden, zal het evenement een grote nieuwe test zijn voor de nieuwste generatie Rally1-auto’s die vorig jaar werden geïntroduceerd.
In de bergen van de regio Guanajuato rond de stad León klimmen de proeven naar het hoogste punt van het seizoen op ruim 2700 meter boven zeeniveau. Op zo’n grote hoogte kan de ijlere lucht het vermogen van verbrandingsmotoren met maar liefst 20 procent verminderen. De extra boost van 100 kW aan elektrisch vermogen die door de hybride units van de Rally1-auto’s wordt geleverd, zou daarom bijzonder waardevol kunnen zijn, maar de verminderde lucht die beschikbaar is voor koeling in combinatie met de ruige gravelwegen zullen zoals altijd een zware test vormen voor de betrouwbaarheid. Een extra complicatie is dat testen buiten Europa verboden zijn. TGR-WRT trok onlangs naar Zuid-Spanje om te proberen de waarschijnlijke (Mexicaanse) omstandigheden zo goed mogelijk na te bootsen.
Het team hoopt de doorbraak van de eerste Rally México-overwinning te herhalen die het behaalde tijdens zijn laatste bezoek drie jaar geleden met Sébastien Ogier. De Fransman heeft in totaal zes eerdere overwinningen behaald in Mexico – een gezamenlijk record – inclusief in elk van de laatste drie bezoeken van het WRC en zal terugkeren naar de line-up van het team om zijn tweede start van 2023 te maken, na zijn overwinning in de Rallye Monte-Carlo in Januari. Hij sluit zich aan bij de seizoensrijders Kalle Rovanperä en Elfyn Evans van het team en is genomineerd om fabrikantenpunten te scoren. Takamoto Katsuta maakt zijn Mexicaanse debuut in een vierde auto met de steun van het TGR WRC Challenge Program.
De rally vindt plaats op ongeveer 400 kilometer ten noordwesten van de hoofdstad Mexico-Stad, en de altijd enthousiaste lokale fans zullen zeker aanwezig zijn voor de populaire openingsrit in de historische stad Guanajuato op donderdagavond, wanneer elke piloot twee keer zal rijden door de geplaveide straten en oude mijntunnels.
Een herhaalde lus van drie etappes in de heuvels boven Guanajuato op vrijdag begint met de bekende El Chocolate-test. De dag wordt afgesloten met twee superspeciale etappes op de terugweg naar het servicepark in León, waaronder de nieuwe Las Dunas-test die in het weekend vier keer zal worden verreden. Zaterdag staat in het teken van de bergen van de Sierra de Lobos, wanneer er nog twee keer een lus van drie volledige etappes wordt verreden. De finale van zondag bestaat uit vier verschillende proeven, met Las Dunas gevolgd door de langste test van het weekend: de 35,39 kilometer van Otates. De laatste twee etappes bevatten secties die al twee keer zijn gereden in de Derramadero-test van zaterdag, met de Power Stage die de rally eindigt om over de gelijknamige sprong van El Brinco te eindigen.
Jari-Matti Latvala (Teambaas):
“We zijn erg opgewonden om terug te gaan naar Mexico na een paar jaar afwezigheid. Er hangt daar meestal een geweldige sfeer en de rally is altijd een moeilijke uitdaging geweest voor de teams en piloten. Je moet met veel dingen om kunnen gaan met de hitte en de hoogte, en dit zal de eerste keer zijn dat we met deze auto naar Mexico gaan, en daarom de eerste keer dat we de hybridetechnologie gebruiken in die omstandigheden. Betrouwbaarheid zal de sleutel zijn en ons team heeft hard gewerkt om ons zo goed mogelijk voor te bereiden. De positie op de weg is meestal ook een grote factor, maar ik denk dat onze teams bij de start op een goede plek moeten staan met sterke mogelijkheden om te vechten. We hebben er zin in en hopen hopelijk weer mee te doen om de overwinning.”
Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (#69)
“Het is fijn om na een behoorlijk lange tijd weer gravel op te gaan, en het is vooral lang geleden dat we voor het laatst in Mexico waren. Ik weet zeker dat het zoals altijd een lastig evenement gaat worden; met de grote hoogte is het een van de meest gespecialiseerde gravelrally’s op de kalender. Maar het is echt opwindend om daar terug te gaan. Als team hebben we veel werk verzet om de auto en het tempo voor ruige gravelomstandigheden te verbeteren, en het was leuk om al tijdens onze recente test in Spanje te zien dat we zeker de goede kant op gaan. Ik ben heel blij dat ik niet als eerste start op de weg in Mexico – slechts één positie kan een groot verschil maken. Het zal misschien nog zwaar worden vergeleken met degenen die achter ons starten, maar we gaan natuurlijk ons best doen.” |
Elfyn Evans – Scott Martin (#33)
“Het is goed dat Mexico dit jaar weer op de kalender staat. Het is een evenement dat qua klimaat altijd voor een beetje een cultuurschok zorgt in vergelijking met de eerste twee rondes, en het is altijd een grote uitdaging. Dit wordt onze eerste keer in een paar jaar dat we weer op die grote hoogte zijn, en we kunnen altijd veel hitte en droge gravel verwachten. Het is heel moeilijk om die omstandigheden na te bootsen tijdens het testen in Europa in deze tijd van het jaar, maar we hebben geprobeerd het zoveel mogelijk te simuleren. Als de wegen droog en los zijn, is tractie de sleutel, en we hebben aan alle delen van de auto gewerkt om elk aspect te optimaliseren en er zo goed mogelijk klaar voor te zijn.” |
Sébastien Ogier – Vincent Landais (#17)
“Toen ik wist dat Rally México terug zou komen, moest ik het meteen in mijn agenda noteren als een evenement dat leuk zou zijn om nog eens te doen. Het is waar alles voor mij begon in het WRC, want het is eigenlijk waar ik mijn debuut maakte in 2008, en sindsdien zijn er veel goede herinneringen en veel succes daar. De sfeer is altijd goed, met ook mooie proeven. Ik had sinds Portugal vorig jaar niet meer echt op dit type gravel gereden, dus de recente test in Spanje was belangrijk voor mij om het best mogelijke gevoel te vinden. Het zal interessant zijn om te zien hoe de hybride kan helpen tegen het gebruikelijke vermogensverlies dat we op grote hoogte voelen. Meer dan ooit zou het belangrijk kunnen zijn om het zo efficiënt mogelijk te gebruiken, omdat het een groot verschil kan maken voor de prestaties.” |
Info & foto’s: Toyota Gazoo Racing WRT