Rallye des Ardennes
Nadat hij vorig jaar ook al de beste was in de Rally van Wallonië en de Sezoensrally, behaalde Jourdan Serderidis in de Rallye des Ardennes zijn derde overwinning in de BRC Master Cup. De Belgische Griek werd daarmee ook beloond voor zijn inspanningen om een internationaal startveld aan te trekken in zijn thuisrally. Want naast de wereldkampioen van 2019, Ott Tänak, die als openingswagen zijn Ford Puma Rally1 kwam testen, waren ook winnaar Georg Linnamae en Grégoire Munster van de partij in Dinant op uitnodiging van de patron van SXM. Die amuseerde zich zelf met de VW Polo GTI Rally2. Het leverde hem een zevende plaats op.
“Je kan een kurkdroge Monte-Carlo rijden in januari en in april een kletsnatte Rallye des Ardennes,” lachte Jourdan Serderidis. “Het regenweer maakte van het parcours een bijzonder verraderlijke modderpoel op sommige plaatsen. Het deed denken aan de Condroz, maar dan nog erger. In die omstandigheden moest ik de VW Polo Rally2 leren kennen. Het is algemeen geweten dat de VW delicaat te besturen is wanneer er weinig grip is. Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was door de Polo. De voortrein is ongelofelijk efficiënt en direct, terwijl onze ingenieur het differentieel achteraan uitstekend had afgesteld voor mijn rijstijl. Ik voelde me goed in de auto. Kortom, ik heb me geamuseerd, al waren de omstandigheden erg moeilijk.”
De tweede bij de Masters was Dirk Deveux, autoritair winnaar in Historic met zijn Ford Sierra Cosworth. Patrick Deblauwe werd derde, voor Chris Vandamme, die een mooie tweede plaats in RGT behaalde met zijn Alpine A110. Johnny Delhez was de vierde bij de Masters in zijn Ford Escort Mk2, voor Stefaan Prinzie.
Christiaan Spelmans kandidaat voor de titel
Nadat hij voor eigen publiek in Haspengouw de wedstrijd domineerde, maar door een lekke band naar de derde plaats terug werd geslagen, bevestigde Christiaan Spelmans in de Rallye des Ardennes dat er met hem rekening gehouden moet worden voor de titel in de 2WD Trophy. De Limburger ontdekte het parcours, maar het belette hem niet om anderhalve minuut weg te rijden van de concurrentie. En dat ondanks een straftijd van een halve minuut.
“We kwamen hier niet aan de start om te winnen. Nadat we al vroeg een halve minuut straftijd kregen zonder zelf te beseffen waarom, waren we even van ons melk. Maar, al snel vonden we het goede gevoel op dit moeilijke parcours en toen hebben we de wedstrijd in handen genomen. Ik ben heel blij met deze overwinning,” aldus Christian Spelmans.
Laurent Vanton werd in zijn Clio III tweede. “Ik heb deze Clio III gekocht voor de 2WD Trophy en ik ben tevreden met de tweede plaats, want de omstandigheden waren erg moeilijk,” vertelde Laurent Vanton.
Christophe Doeran nam in zijn thuisbasis Dinant de beste start, maar hij moest tevreden zijn met de derde plaats in zijn Peugeot 206. “Ik denk dat ik op de eerste proef wat kon profiteren van mijn terreinkennis of mijn optimisme, maar daarna kon ik de Clio’s niet meer achter me houden. Ik ben wel tevreden. Het is een mooie manier om af te sluiten, want dit was mijn laatste rally…”
Achter Jonathan Peeters eindigde Nicolas Vanderweerde op de vijfde plaats met zijn Ford Fiesta R2 Junior. “Dit is inderdaad geen full spec R2, maar een Junior-versie die 150 pk heeft. Buiten twee schuivers rechtdoor, ging het behoorlijk goed vandaag. Ik ga zeker nog de Rally van Wallonië en de Rally of Bertrix rijden in de 2WD Trophy. Daarna maken we een balans op,” aldus Vanderweerde.
Dirk Deveux een laat te sterk
Op het natte en modderige parcours van de Rallye des Ardennes benutte Dirk Deveux de vierwielaandrijving van zijn Ford Sierra Cosworth 4×4 om overtuigend naar de overwinning te rijden in het Historic-klassement. Het podium werd trouwens volledig door Ford-rijders ingenomen, want Patrick Deblauwe werd tweede voor Johnny Delhez, allebei met een Ford Escort Mk2.
Vooraf werd een strijd aangekondigd tussen de Sierra Cosworth van Deveux en de Lancia Delta’s Integrale van het Nederlandse MCC, aangevoerd door Tom Boonen. Helaas moesten Michel Vandergeeten en Marco Geeratz forfait geven omdat hun wagens niet klaar waren. Tom Boonen begon wel sterk aan de wedstrijd met de snelste tijd op de openingsproef, maar even later was het afgelopen voor de wielerkampioen. De versnellingsbak van de Lancia Delta Integrale hield het voor bekeken.
“Ik verloor de eerste versnelling, daarna de tweede, de achteruit en toen begon ook de derde te haperen… Het was wachten tot de bak vast zou lopen en dan is er mechanisch nog veel meer schade. Helaas hadden we de benodigde onderdelen niet bij om de bak te wisselen. Jammer dat we moeten opgeven, want met die 13de tijd algemeen had ik het potentieel van de Lancia wel getoond,”vertelde Boonen, die vast blijft houden aan de Lancia Delta. “Die auto is 32 jaar oud en heeft geen elektronica om je te helpen als piloot. Dit is nog echt rallyrijden. Ik hou wel van het rijden met een klassieker.”
Info en foto’s BRC Media.