Jimmy d’Hondt de beste Master!
Jimmy D’hondt ging met een achterstand van 15″ van start en daardoor moest hij vanaf de eerste ronde in de achtervolging op Porsche-piloot Olivier Collard. Het duurde echter tot… na de finish voor hij de Porsche-piloot van de leidersplaats kon verdringen. Het werd een verrassende overwinning voor de regerende Master-kampioen, die met deze overwinning aan de leiding komt in de BRC Master Cup, samen met Roger Hodenius.
In principe was Etienne Monfort de enige 50er die net als D’hondt met een Rally2 van start zou gaan. Maar, Monfort was te snel tijdens de verkenningen, waardoor hij niet van start kon gaan (rijbewijs ingetrokken). Ook Jimmy D’hondt moest met een straftijd van 15″ aan de wedstrijd beginnen. Via een onbemande camera werd immers vastgesteld dat de Master een passage te veel (twee passages toegelaten) had afgewerkt tijdens de officiële verkenning van een proef.
Die 15″ kreeg Jimmy bijna gedicht op Olivier Collard in de openingsronde, waarin Collard geen stuurbekrachtiging had op zijn Porsche 997 GT3, een wagen die hij pas had aangekocht. “Het is de ex-Zimmer Porsche. De set-up stond echter niet goed. Bij elke remzone dook de neus te fel. De auto is veel te soepel afgesteld. Bovendien viel de stuurbekrachtiging uit,” aldus Collard na de openingslus. De Porsche-rijder herpakte zich en stuurde zijn 997 GT3 naar een knappe 9de plaats, ondanks het zware onverhard op zondag. “Ik begrijp de organisatoren niet. De moderne rallywagens zijn echt niet gemaakt voor die onverharde stroken. Onze Porsche kreeg echt harde klappen. Andere rijders braken een velg of reden lek. Echt, elke zware klap kost ons 1.000 euro aan schade, terwijl die onverharde stukken sportief zeker geen meerwaarde zijn…”
Olivier “Flash” Collard leek de Master Cup te winnen, maar hij kreeg een tijdstraf van 5 minuten omdat zijn bandenkaart niet conform was ingevuld. Daardoor schoof Jimmy D’hondt onverhoopt nog door naar de winst in de Master Cup. “Nadat ik gisteren door een schuiver anderhalve minuut verloor, ging het vandaag een stuk vlotter. Het vertrouwen was terug, maar natuurlijk kon ik geen anderhalve minuut goed maken op Collard. Deze zege doet wel deugd,” aldus Jimmy.
Omdat Dirk Deveux zaterdag moest opgeven, pakte Emile Tollet, winnaar in Historic, de derde plaats, op ruim 14 minuten, voor Dirk Vermeersch. Raymond Vanderlinden werd 5de voor Olivier Breittmayer, die zijn prachtige Porsche 911 SC naar de 6de plaats stuurde op… anderhalf uur na een herstart wegens een gebroken schakeldoos zaterdagochtend op de openingsproef.
Laurent Vanton in 2WD
Na een tweede plaats in de Rallye des Ardennes, achter de leider in de 2WD Trophy, Christiaan Spelmans, was Laurent Vanton deze keer wel aan het feest in de 2WD Trophy. Vanton won met een straatlengte voorsprong op Steve Poot, een van de lokale specialisten.
Van de 15 deelnemers aan de finish in de 2WD Trophy na een loodzware Rally van Wallonië, waren er 7 die gebruik moesten maken van Rally2 om te kunnen herstarten na een opgave. Het overkwam ook Bruno de Wilde, die met zijn dochter Louisa als leider in de 2WD Trophy de strijd moest staken op KP 11 Crupet.
“Een rotule van de stuurinrichting brak… aan 170 km/h tussen de bomen,” doet Bruno het verhaal van zijn opgave. “We hebben daar geluk gehad. Maar, het was heel jammer dat ons duel met Laurent afgelopen was, want we speelden haasje-over.”
Met een half uur straftijd wegens drie gemiste proeven, eindigde Bruno de Wilde nog op de 9de plaats.
Laurent Vanton kende geen problemen en stuurde zijn Renault Clio naar een ruime zege, met 6’31” voorsprong op Steve Poot in zijn Peugeot 208 R2.
“Het was erg jammer dat Bruno moest opgeven, want we vochten een mooi duel uit. Bij ons bleef het uitstekend gaan, wat resulteerde in deze onverhoopte 15de plaats,” aldus Laurent Vanton. Steve Poot werd tweede voor Pascal Renard-Praille in zijn Peugeot 306 S16.
Na 3 en 2 nu eerste plaats voor Tollet
De 66-jarige Emile Tollet, die al twee dichte ereplaatsen behaalde in de Wallonie, stuurde zijn rode Porsche naar een mooie overwinning. Daarmee werd de eerste samenwerking met Isi Lemahieu, de vroegere navigator van Michel Vandergeeten, meteen bekroond. “Nochtans was het niet eenvoudig, want ik ken geen Nederlands en voor Isi was het de eerste keer dat hij de nota’s in het Frans moest lezen. Ik dacht trouwens al dat de Peugeot 205 niet in onze categorie paste. Ik reed op een paar proeven tijden in de buurt van de Sierra van Deveux, waarbij ik ruim 200 km/h haalde op de rechte stukken, maar die kleine Peugeot bleef sneller. Dat klopte niet,” lachte de flamboyante Tollet.
Dirk Vermeersch werd op bijna 6 minuten tweede in Historic met zijn Fiat 124 Abarth. Eindelijk kon de Antwerpse wijnbouwer zijn tweeliter gebruiken. Pierre-Louis Delettre, genavigeerd door Pascal Lopès, werd derde in zijn Ford Escort Mk1, voor Olivier Breittmayer, die zaterdag het grootste deel van de proeven miste na een gebroken versnellingsbak op de openingsproef. Maar, het zilvergrijze juweeltje, een ex-Carlos Sainz Porsche 911 SC, van Olivier Breittmayer werd toch nog naar de vierde plaats gestuurd op… 1h12′ van winnaar Tollet.
Geen geluk voor de jongeren …
Drie jongeren gingen dit weekend de uitdaging van de Rally van Wallonië aan, maar het geluk stond dit weekend niet aan hun zijde. Geen enkele Junior haalde de finish.
Fraser Anderson nam zaterdagochtend meteen de leiding in handen, maar bij het begin van de tweede ronde liet de Brit zich verrassen. In Nettine-Mohiville ging hij met zijn Ford Fiesta Rally4 over de kop.
Een proef verder moest Maxim Decock zijn Opel Corsa Rally4 aan de kant zetten met een gebroken aandrijfas. Corentin Fiasse leek de zege in de schoot geworpen te krijgen, maar de Peugeot 208 Rally4 verscheen zondagochtend niet meer aan de start.
“We kregen een straftijd van 5 minuten wegens het gebruik van een verkeerde… balpen voor het invullen van de bandenkaart. De inkt, die niet uitwisbaar mag zijn, zou niet conform geweest zijn. Onze argumenten kregen geen gehoor en daarom beslisten we niet meer te starten,” aldus Corentin Fiasse.
Maxim Decock ging zondag wel opnieuw van start, maar opnieuw moest de Opel-rijder opgeven met een gebroken aandrijfas.
“De Rally van Wallonië brengt me duidelijk geen geluk,” aldus Maxim. “Na onze zware sortie vorig jaar, breken we nu twee keer een aandrijfas. Dat overkwam me ook in Tielt. Er moet een ander probleem zijn, want dit is niet meer normaal…”
Hopelijk hebben de jongeren wat meer geluk in de Sezoensrally op 20 mei.
Klassement Junior BRC : 1. B. Verlinde & J. Dewilde 43 punten ; 3. L. Depotter 33 ; 4. L. Baudet 30 ; 5. P-M. Brasseur 28 ; 6. T. Heindrichs 25 ; 7. F. Anderson, A. Duville 18 ; 9. M. Decock 15 ; 10. L. Dhaene 14 ; 11. C. Fiasse 12 ; 12. T. Vronen 8 ; 13. V. Soupart 6 ; 14. N. Bruyneel 2
Info en foto’s BRC Media