De rijders krijgen gehoor. Naar aanleiding van de opmerkingen eind vorige week van Thierry Neuville omtrent de populariteit van de WRC voor het aantrekken van nieuwe constructeurs én om de attractiviteit naar de fans te vergroten, komt WRC Promotor met een voorstel om samen te zitten met de rijders aldus Peter Thul WRC Promotor Senior Sporting Director. Peter en zijn team zijn al enkele jaren duchtig op zoek om nieuwe constructeurs aan te trekken maar helaas komt er uit die richting toch heel weinig nieuws buiten dat men bezig is met enkele merken of groepen. Persoonlijk contact met Peter bevestigt deze stelling nog steeds …
Ook regerend wereldkampioen Kalle Rovanperä vond dat de reden voor de tijdstraf die Oliver Solberg kreeg moet herbekeken worden. Rijders weten inderdaad dat het verboden is om dit ( do-nuts ) te doen en worden er voor iedere rally ook nog eens op gewezen.
Maar in dit geval spreekt de plaats toch voor zeer verzachtende omstandigheden. Fans die Rally Portugal nog bezochten en het autocross circuit van Lousada, weten dat de plaats delict volledig veilig is voor de fans. Ik heb nog plaatsen gezien waar het wel gevaarlijk was voor de fans. Daar hoeft het voor mij ook niet. Maar de vraag is en blijft wie mag wat waar? Plak daar maar eens een regel op …. Een “winst do-nut” moet kunnen op een veilige plaats maar van winst was hier ook nog geen sprake …
We zijn benieuwd welke richting het WRC uitgaat. Gaan ze hybride terugschroeven? Ik geloof niet dat ze deze richting volledig gaan afschrijven. Was de beslissing om destijds naar hybride te gaan te vroeg. Ik denk het wel. Moest men geopteerd hebben voor de Rally2 (Plus)? Persoonlijk vind ik van wel omwille van verschillende redenen: budgetvriendelijker, meer teams en piloten die kans maken om te winnen, spannender rally’s, groter deelnemersveld en ook een kleiner talent kan zich al eens tonen op een groot toneel. Gaat men de richting van de WRX uit met full electric … Ik denk het niet omdat de techniek wel haalbaar is voor het rallycross-circuit maar niet in een huidige rally-formule. En voor waterstof is het nog te vroeg …
Een toekomstbeslissing voor een sport waar veel commerciële, economische ( en indirect andere ) belangen komen bij kijken is niet makkelijk. Altijd zal er wel kritiek zijn wat het ook wordt. Maar vaak kunnen kleine beslissingen een grote financiële impact hebben. Waarom niet de WRC-rally’s compacter maken qua parkoers en tijd. Wat hebben piloten aan lange verbindingsritten? Ieper en voorheen de Deutschland Rallye en Rallye Alsace bewezen dat je met een zeer compact parkoers een WRC-rally perfect kan organiseren. Zelfs in België zijn er zo’n bewijzen zoals bv Tielt, SBR, … . Nu zal voor de komende Central European Rally de Shakedown al op woensdag plaatsvinden. Dus gaat men eigenlijk het tijdsbereik voor de fans nog uitbreiden wat de kostprijs voor de fans ook terug opdrijft.
Waarom het programma niet beperken tot 10 rally’s per jaar? Waarom wil men eigenlijk niet werken met een beurtrol systeem waarbij de “afvallende” rally in de tussenjaren zeker zijn plaats heeft in de continentale kalender ( ERC, APRC, Codasur RC, … ). Zo houdt men de rally’s op een hoog niveau en op scherp. Laat dan misschien de optie voor de fabrieksteams om deze rally’s als test-rally te mogen meerijden ( waarom niet met verschillende rijders per dag ) ipv de PET’s die toch al enorm beperkt worden? Want een rally-omgeving lijkt mij toch altijd beter dan een test-omgeving.
Misschien moet WRC Promotor er ook eens de fans zelf bij betrekken want uiteindelijk zijn zij het die de sport dragen en misschien ook wel met goede ideeën zitten! Er zijn technische mogelijkheden genoeg met social media om ook eens de fans te polsen. Want de fans houden van de rallysport maar de rallysport moet ook van hun fans (blijven) houden …
Tekst JoHu – foto’s Red Bull Content Pool.