- Lokale held keert terug met een overtuigende overwinning in de strijd om het kampioenschap
- De wijngaarden zijn duidelijk zijn territorium
- Na de tweede plaats is Christian Riedemann de nieuwe leider in de DRM
- De hitte en de wijngaarden eisen hun tol – kampioenschapsleider Tannert valt uit na een ongeval
Marijan Griebel is de koning van de wijngaarden. De 34-jarige uit het naburige Hahnweiler liet tijdens de Rallye ADAC Mittelrhein ondanks de grote hitte niets liggen. Samen met bijrijder Tobias Braun zette hij zaterdag een tandje bij in zijn gebied door vier van de zes proeven te winnen en de overwinning van vorig jaar te herhalen.
“Na het ongeval in Sulingen wilde ik in het begin niet overdrijven en hebben niet volledig aangevallen op vrijdag. Ik wist van vorig jaar dat we voorop liepen in de wijngaarden en dat was zaterdag ook het geval. Nu zien we weer licht aan het einde van de tunnel in de strijd om het kampioenschap, maar het gat naar de top is groot. Jammer voor Julius dat hij afhaakt, ik weet hoe hij zich voelt. Maar we zullen de laatste twee rally’s een paar coole gevechten leveren” beloofde Marijan Griebel, die na zijn thuisoverwinning in de Škoda Fabia RS Rally2 naar de derde plaats in het algemeen klassement klimt.
De nieuwe leider is Christian Riedemann. De 35-jarige zette samen met bijrijder Nico Otterbach een sterke prestatie neer en eindigde als tweede in de Hyundai i20 N Rally2. “We wilden voor Julius eindigen en het gat naar de top dichten. Zijn opgave was jammer, want we hadden graag met hem gevochten. Natuurlijk was Marijan hier de favoriet, maar we zaten niet ver achter en zetten meerdere besttijden neer. Nu staan we aan de leiding, maar één foutje en de voorsprong is weg. We moeten verstandig doorgaan en als we niet afhaken, is het mogelijk om het kampioenschap naar Sulingen te halen” legt de nieuwe DRM-leider uit.
Philip Geipel en bijrijder Katrin Becker in de Škoda Fabia Rally2 Evo konden het tempo vooraan niet helemaal bijhouden en pakten de derde plaats.
Katrin Becker: “Marijan kent hier net zo goed de weg als Christian en Julius, die al meerdere keren in de ADAC Rallye Deutschland hebben gereden. Er zijn veel lastige en opvallende punten, niet voor niets heeft deze regio WK-status. We waren hier voor de tweede keer, kwamen bijna foutloos door en maakten alleen op zaterdagochtend de verkeerde bandenkeuze. We staan tweede in de ranglijst, wat wil je nog meer?”
Achter hen vierden Dennis Rostek en Dennis Zenz (Škoda Fabia Rally2 Evo) hun beste plaats van het seizoen met een schitterende vierde plaats: “Het was een perfect weekend. De vierde plaats is een enorm succes. Daarnaast is er de overwinning in de DRM Trophy.”
Julius Tannert en Frank Christian daarentegen waren ontgoocheld.. Voor de leiders in het kampioenschap eindigde de Rallye ADAC Mittelrhein in klassementsproef zeven toen hun Škoda Fabia RS Rally2 tegen een muur botste.
De DRM2-rating werd tot het einde zwaar bevochten. Lange tijd leken Raffael Sulzinger en Lisa Kiefer in de Ford Fiesta Rally4 zekere winnaars. Maar in de voorlaatste klassementsproef namen Martin Christ en bijrijder Lina Meter (Opel Corsa Rally4) de leiding en verdedigden deze voorsprong tot aan de finish. “We stonden lange tijd achter Raffael. Op de voorlaatste klassementsproef gingen we er over. We hebben onze voorsprong in het kampioenschap vergroot, tot nu toe gaat het perfect”, aldus een blije Lina Meter. Raffael Sulzinger worstelde met het lot. “We kampten zaterdag met kleine technische problemen, maar dat hebben we kunnen compenseren. Uiteindelijk kon dat niet meer, dus spinden we in een haarspeldbocht en verloren daar de beslissende meters. Het is frustrerend om als tweede te eindigen, met 1,7 seconden achterstand, en het is jammer voor het team dat zo hard heeft gewerkt” zei de Beierse met spijt, die na de opgave van Jonas Ertz en Maresa Lade (Opel Corsa Rally4) op de tweede plaats eindigde.
Walter Gromöller en Linus Noll leverden een geweldige prestatie, vlogen met de Ascona 400 door de wijngaarden en wonnen met gemak de DRM Classic. “Het liep sensationeel. Gelukkig maar, want vanmorgen is er een remleiding afgescheurd. Toen de proef vanwege een ongeval niet doorging, hebben we de zaak in de service kunnen oplossen. Maar je moet ook geluk hebben” vat Walter Gromöller samen.
De Rallye ADAC Mittelrhein bleek een lastige rally voor de ruim 80 starters. Zware proeven op asfalt en deels gravel, verwarrende knooppunten in de wijngaarden en temperaturen van boven de 30 graden vormden grote uitdagingen voor alle deelnemers. Na verschillende ongelukken moesten twee klassementsproeven worden gestaakt, waardoor de totale duur van de rally iets werd ingekort en de teams eerder op zaterdag over de finish kwamen.
Info en foto’s ADAC DRM