Het FIA Junior WRC Championship (Junior WRC) maakt zich op voor een opwindend kampioenschapsgevecht met een test van doorzettingsvermogen en snelheid.
Rally Estonia belooft een spektakel te worden vol adrenaline, met de toekomstige sterren van het WRC die strijden om de eer op de veeleisende gravelwegen van Estland.
Het gesprek van de dag in Junior WRC is: wat zullen Diego Dominguez en Laurent Pellier dit weekend brengen in een poging om de punten voorsprong van William Creighton te verkleinen? De strijd om het kampioenschap wordt zeker heviger nu de druk op de drie beste piloten toeneemt met nog één ronde te gaan na Estland.
Bekend om zijn diverse en technische wegen, biedt Rally Estonia een formidabele test van vaardigheid, moed en aanpassingsvermogen. Van snelle gravelstroken tot verraderlijke smalle wegen, teams moeten precisie en kalmte tonen om de talloze uitdagingen van het dynamische terrein van Estland te overwinnen.
De wegen slingeren zich een baan door weelderige bossen en kronkelen langs serene meren, wat een prachtig decor vormt voor een intense strijd. Temidden van het adembenemende landschap liggen echter verraderlijke bochten, Jumps en blinde bochten die uiterste concentratie vereisen, waardoor Rally Estonia een echte test van de durf van een piloot wordt.
De toekomstige sterren van de rallysport zullen hun onlangs bijgewerkte M-Sport Poland Fiesta Rally3 Evo’s die met de Pirelli’s Scorpion-gravelband zullen rijden moeten beheersen. De Junior WRC-teams hebben de keuze uit 22 K6 (zachte) en 6 K4 (medium) banden. In totaal mogen crews in totaal 22 banden gebruiken voor de rally. Het wegdek van Estland heeft weinig schurende eigenschappen, waardoor de K6-band de favoriet is van de meeste piloten. Aangezien het er in overvloed is, zal de bandenkeuze-strategie geen grote rol spelen in Estland. De keuze om een of twee reservebanden mee te nemen zal echter moeilijk zijn, vooral op dit kritieke punt van het kampioenschap. Eén reserve zou de prestaties van de auto ten goede komen, maar als je bandenproblemen hebt, komen je rijprestaties in het gedrang voor de rest van de lus. Het meenemen van twee reserveonderdelen betekent meer veiligheid in het geval van bandenproblemen, maar het gewicht heeft een aanzienlijke invloed op de gewichtsoverdracht en de autobalans, wat het vertrouwen van de bestuurder kan aantasten, wat van cruciaal belang is op dergelijke hogesnelheidswegen.
Maciej Woda, FIA Junior WRC Championship Manager: “Rally Estonia beleefde zijn geweldige debuut in 2020 en sindsdien zijn we teruggekomen nadat het evenement zich snel tot een favoriet bij fans vestigde vanwege de boeiende etappes en levendige sfeer. Het succes van het evenement is niet alleen te danken aan de fantastische proeven, maar ook aan de gepassioneerde steun van de Estse fans, die in groten getale naar buiten komen om hun rallyhelden te zien. Dit evenement heeft een aantal echte piloten-proeven en is er altijd één waar we naar uitkijken. Het is meestal de beste rally om te zien welke piloot echt het snelst is.
#52 William Creighton:
“We zouden het kampioenschap kunnen winnen, misschien als niemand anders de rally uitrijdt, maar ik kijk uit naar het evenement. Het is een rally tegen hoge snelheid met veel sprongen en toppen over bochten, dus het is behoorlijk spannend, ik kijk er naar uit. Het kampioenschap was goed, als je me aan het begin van het jaar had verteld dat we op elk moment aan de leiding zouden gaan, dan hadden we het genomen. Een klein puntenverschil hebben is leuk, maar er is nog een lange weg te gaan en er liggen veel punten voor het oprapen. We bekijken het nog steeds rally per rally en proberen zoveel mogelijk punten te behalen. Diego en Laurent zijn de jongens om op dit moment naar uit te kijken, dus voor mij is het een kwestie van je strategie bepalen voor de rally terwijl die doorgaat en waar je rivalen in het kampioenschap zijn.”
#53 Diego Dominguez
“Ik denk dat alles tot nu toe dit seizoen goed is geweest, ik denk dat de enige fout die we tot nu toe hebben gemaakt in Kroatië was, dus ik hoop dat dat zo blijft. We doen het beter dan we hadden verwacht en we zullen zien wat we kunnen doen in deze rally. Het zal een zware dobber worden, vooral gezien het feit dat Will hier al ervaring heeft en het voor ons allemaal de eerste keer is, behalve voor Will. Het is absoluut een onbekende rally voor mij, het is heel, heel snel met blinde bochten, veel toppen en sprongen. Het wordt interessant en ik kan niet wachten tot de rally begint!”
#54 Laurent Pellier:
“Het seizoen begon voor mij heel goed in Zweden met een tweede plaats en toen hadden we veel pech in Kroatië met een probleem, op Sardinië maakten we een fout en raakten we een boom, dus we eindigden als vierde. Ok, we zijn niet in een erg goede positie voor het kampioenschap, maar hier zijn we met één doel, gewoon om te winnen. We moeten vanuit Tartu vertrekken met veel punten.”
#55 Roberto Blach:
“Het seizoen is echt goed, twee podiumplaatsen in drie rally’s, ik denk dat we veel aan het werk zijn. Het World Rally Championship is erg moeilijk, maar het niveau waar we aan werken is goed voor mij, we leren veel in alle rally’s op de verschillende ondergronden. Deze rally zal erg moeilijk worden, maar ik wil echt nog een podium, ook al weet ik dat het hier erg moeilijk is met veel hoge snelheid, veel snelle sprongen, maar ik zal proberen mijn best te doen.”
#56 Tom Rensonnet 🇧🇪:
“Ik hoop dat de rally spannend gaat worden, we staan positief tegenover dit evenement, we zijn hier om te leren, want het is mijn eerste seizoen in Junior WRC. We moeten op de weg blijven, punten pakken en ervaring opdoen, dat is het belangrijkste doel. Het is pas mijn tweede rally op gravel, dus het is niet gemakkelijk voor mij merkte ik, en ik denk dat ik de enige ben in deze positie, dus we zullen zien.”
#57 Eamon Kelly:
“Het seizoen tot nu toe is met ups en downs geweest, we hebben op sommige plaatsen snelheid getoond en dan ook fouten gemaakt op andere plaatsen. We hebben veel opgenomen van elke rally en we hebben geprobeerd dit in te bouwen in de tweede helft van het seizoen. We vertrekken met een schone lei in Estland, maar het is echt heel snel en hopelijk kunnen we wat meer van die snelheid laten zien die we al hebben laten zien”.
#58 Grégoire Munster:
“Het doel is om ons voor te bereiden op Rally Finland, we zullen daar rijden met de Fiesta Rally2, dus het leek ons een goed idee om hier in Estland te komen en de Fiesta Rally3 op deze snelle proeven te rijden als voorbereiding. Mijn doel is gaan voor winst. We hebben niet getest en dat soort dingen, maar we hebben de shakedown om aan de auto op deze ondergrond te wennen en we zullen zien. Hopelijk kunnen we een goed tempo en goede etappetijden neerzetten.”
#59 Hamza Anwar:
“Het is mijn eerste keer in Estland en ik kijk er erg naar uit. Ik had een pre-event test en wauw, de wegen zijn hier snel! Ze zijn niet zoals ik ooit eerder heb meegemaakt, dus het wordt zeker een leerervaring. Ik zal Alex Kihurani dit weekend bij me laten zitten, wat echt gaaf is, Alex is echt ervaren en kent Junior WRC redelijk goed. Hij is ook half Keniaans, dus het is geweldig dat we nog steeds een Keniaanse crew zijn!”
Info en foto’s JUNIOR WRC