Andrea Crugnola in cruise-control
De Italiaan Andrea Crugnola bouwde een indrukwekkende voorsprong op met nog één dag te gaan in de Rally di Roma Capitale.
Andrea Crugnola is één dag verwijderd van het beëindigen van zijn lange wachten op glorie in de Rally di Roma Capitale.
Nadat hij op vrijdagavond naar de snelste tijd was gereden tijdens de superspeciale etappe van Rome, die begon en eindigde voor het Colosseum, vervolgde de 34-jarige zijn winnende run op zaterdagochtend.
Crugnola bereikte de hergroepering van de middag in Fiuggi, ten zuidoosten van Rome, met 10,9 seconden voor Yoann Bonato en schijnbaar onder controle toen de omgevingstemperatuur boven de 30 graden Celsius uitkwam.
De dubbele Italiaanse kampioen zou dan zijn formidabele tempo behouden met nog twee etappezeges in de middag om een marge van 19,2 seconden vast te houden met alleen de herhaling van Affile – Bellegra over.
Door samen met bijrijder Pietro Elia Ometto de snelste tijd neer te zetten op de test van 7,32 km, keerde Crugnola terug naar Fiuggi voor de servicestop aan het einde van de dag, met een voorsprong van 20,2 seconden op Giandomenico Basso nadat de dubbele Europese kampioen Yoann Bonato had ingehaald tijdens de voorlaatste proef van de dag.
“Ik ben zeker tevreden, want het was niet gemakkelijk”, zei Crugnola, die niet kon voorkomen dat hij op SS5 tegen een steen op de weg botste. “We hadden een paar verrassingen zoals iedereen, maar ik heb eerder in deze positie gezeten, twee keer geleid en iedereen weet wat er is gebeurd. Iedereen heeft gepusht en natuurlijk heb ik gepusht, maar nogmaals, ik moet gefocust blijven en ook aan het Italiaanse kampioenschap denken.”
Bonato reed als eerste op de weg in zijn CHL Sport Auto Citroën op Michelin-banden en schoot van de vijfde naar de tweede plaats met de op één na beste tijd op de opener van zaterdag. Maar hij verloor tijd nadat hij door de laatste twee kilometer van SS5 reed met een beschadigde rechterachterband.
Dat stelde Basso in staat om Bonato binnen 0,4 seconden te naderen op weg naar SS6, waar hij naar voren schoof in zijn Škoda Fabia RS Rally2. “Het ritme van de eerste drie auto’s is zo hoog, het is pas mijn tweede keer dat ik met deze auto deelneem, dus alles is nieuw, want de eerste keer was twee maanden geleden”, zei Basso. “We zijn blij met vandaag en we hebben het goed gedaan. Morgen wordt moeilijk, maar we blijven pushen.”
ERC-puntenleider Hayden Paddon was een relatief comfortabele vierde toen hij wijd ging op een snelle linkshandige op SS6. De impact beschadigde de rechterachterzijde van zijn BRC Racing Team Hyundai, waardoor de Nieuw-Zeelander en zijn bijrijder gedwongen waren om snelle reparaties uit te voeren voorafgaand aan SS7.
“We kregen de afstelling van de trekarm niet helemaal goed, dus dat maakte het interessant,” zei Paddon. “Ik heb geprobeerd de schade te beperken, maar we willen nu de punten maximaliseren.”
Paddon keek vooral naar zijn kampioensrivaal Mārtiṇš Sesks. Al tweevoudig winnaar in 2023 en tweede in het klassement na vijf ronden was de piloot van Team MRF Tyres 10de algemeen toen hij tegen hoge snelheid crashte 1,7 km na de start van SS4. Sesks en bijrijder Renars Francis bleven ongedeerd, maar hun Škoda Fabia RS Rally2 raakte zwaar beschadigd nadat hij op zijn dak rolde na contact met een stoeprand en wegwijzer.
Paddon zakte ondertussen naar de zesde plaats na een moment op SS6, waarbij Filip Mareš de vierde plaats weggriste van Andrea Mabellini tijdens de slotproef nadat de winnaar van de Qualifying Stage tijd verloor door wijd tegen een barrière te glijden. Mabellini zakte naar de zevende plaats na zijn moment, maar hij staat slechts 0,5 seconde achter Paddon, zo close is de competitie in het ERC.
Nadat Simone Campedelli een bijna-ongeluk had gemeld met een wegversperring op SS2, kreeg Simone Campedelli een spin in vierde versnelling op SS3, maar herpakte zich om de eerste etappe als vijfde af te ronden, 1,3 seconden achter Mareš.
Titelverdedigend Europees kampioen Efrén Llarena staat één plaats achter Mabellini op de achtste plaats met Grzegorz Grzyb op de negende en Mikko Heikkilä op de tiende plaats. Net als de elfde geplaatste Mathieu Franceschi, stapte de Finse kampioen Heikkilä over naar Škoda’s nieuwste generatie Fabia voor zijn Rally di Roma Capitale-debuut.
Simon Wagner, die melding maakte van onderstuur op SS2, staat twaalfde na zeven etappes, gevolgd door Alberto Battistolli, Simone Tempestini en Miklós Csomós die vertraging opliepen door een beschadigde band op SS5.
Als vijfde na de ochtendlus zou SS5 ook de ondergang van dubbel ERC-kampioen Alexey Lukyanuk blijken te zijn nadat hij gedwongen was een band te wisselen. Hij is daardoor uit de punten-posities gevallen.
Het parkoers van zondag bestaat uit drie etappes die elk twee keer worden gereden over een wedstrijdafstand van 85,52 kilometer. De 6,72 km lange Fiuggi-test opent de actie vanaf 08:05 CET, waarbij de volledig asfaltrun vanaf 17:05 ook de beslissende Power Stage vormt, wanneer bonuspunten voor het oprapen liggen voor de snelste vijf piloten.
Stand na zaterdag:
1. A Crugnola / P Ometto ITA Citroën C3 Rally2 1u 1min 31.8sec
2. G Basso / L Granai ITA Škoda Fabia RS +20.2sec
3. Yoann Bonato / B Boulloud FRA Citroën C3 Rally2 +23.7s
4. F Mares / R Bucha CZE Škoda Fabia EVO +54.4s
5. S Campedelli / T Canton ITA Škoda Fabia EVO +55.7s
6. H Paddon / J Kennard NZL Hyundai i20 N +56.1sec
Bron en foto’s ERC Media.