Andrea Crugnola claimt zijn eerste overwinning in de Rally di Roma Capitale, terwijl Hayden Paddon zijn ERC-podiumreeks uitbreidt naar zes.
Andrea Crugnola heeft er dit seizoen al vijf verschillende winnaars van gemaakt in het FIA European Rally Championship met zijn overwinning in de Rally di Roma Capitale.
Crugnola was vroeger al twee keer eerder heel dicht bij het winnen van zijn ERC-thuisronde gekomen. Vaak liep er technisch iets mis.
Maar het ging nu allemaal goed voor de met Pirelli uitgeruste Citroën C3 Rally2-piloot na een dominante prestatie met bijrijder Pietro Elia Ometto, het duo dat voor het eerst in de ERC won en bovendien een derde Italiaanse kampioenstitel binnenhaalde.
Tweevoudig Europees kampioen Giandomenico Basso werd tweede en Hayden Paddon verstevigde zijn greep op een eerste ERC-kroon op de derde plaats na een dramatische voorlaatste etappe in de brandende Italiaanse zon.
De herhaling van de 29,08 km lange Santopadre-proef zou dramatisch blijken te zijn voor verschillende piloten, waaronder Yoann Bonato, die verwikkeld was in een hevig gevecht met Basso om de tweede plaats, maar een beschadigd wiel moest vervangen.
Elk jaar is het een plezier om tegen de ERC-toppers te vechten, want vooral dit jaar is het niveau echt bizar hoog, dus het is altijd een uitdaging”, zei Crugnola, die won met 23,1 seconden na acht scratches. “Ik zei voor de start dat mijn focus was om het Italiaans kampioenschap te winnen, maar om de rally te winnen is heel speciaal, ik ben zo blij en dank aan mijn team, Citroën en Pirelli.”
Crugnola, rijdend voor F.P.F. Sport, begon de beslissende omloop van zondag 20,2 seconden voor Basso. Hij schoof verder naar voren door Basso te verslaan tijdens de eerste twee proeven van de dag voordat hij Santopadre 1 van 29,08 km won om zijn voorsprong op Yoann Bonato op te bouwen tot 23,7 seconden nadat de Fransman Basso op SS10 als tweede had gepasseerd.
Maar toen Bonato werd vertraagd door de virtuele chicane op Alatri 2, heroverde Basso de tweede plaats, een positie die hij zou behouden tot aan de finish na Bonato’s ongelukkige stop op SS12.
De voorlaatste etappe van de rally had een dramatische impact op de eindstand, waarbij ook Alberto Battistolli, Simone Campedelli, Andrea Mabellini, Filip Mareš en Simone Tempestini moesten stoppen om een lekke band te vervangen en daardoor een sterke finish verloren. Mathieu Franceschi moest zijn geheel nieuwe Škoda uit de stopcontrole van SS12 duwen met een gemeld probleem met de brandstofpomp. Fabio Andolfi crashte nog op SS12.
Dergelijke problemen waren er echter niet voor Hyundai-piloot Paddon, die ongeschonden door de met drama gevulde SS12 kwam en zo nog als derde eindigde!
Paddon werd van de ene op de andere moment zesde nadat hij tijd verloor na de ophanging linksachter van zijn i20 N Rally2 te hebben beschadigd op SS6. Maar hij vocht naar de vierde plaats door twee KP’s op zondag te winnen nadat Yoann Bonato de snelste was op de opener.
Na reparaties te hebben uitgevoerd aan de radiator van zijn Škoda Fabia RS Rally2 nadat hij een rots had geraakt op SS10, eindigde Efrén Llarena als vierde nadat hij achtste was bij het voltooien van etappe één, waarbij Simon Wagner van de ene op de andere dag opklom naar de vijfde plaats.
Grzegorz Grzyb werd zevende met Miklós Csomós achtste tijdens zijn comeback-rally nadat 900 fans hielpen bij het financieren van een vervangende Fabia nadat zijn origineel onherstelbaar beschadigd was geraakt tijdens een enorme crash op Rally Islas Canarias in mei ll.
Een beschadigde rechtervoorband op SS9 sloot een top-vijf-finish voor Mareš uit voordat zijn SS12-stop zijn ellende verergerde. De Tsjech vocht echter terug om als negende te eindigen, waarbij Mabellini genoegen moest nemen met plaats 10.
Mikko Heikkilä eindigde etappe één als 10de tijdens zijn eerste optreden in Škoda’s nieuwste generatie Fabia. Maar hij raakte van de weg in SS10 op 16k en stopte met schade aan de achterkant.
Een beschadigde band – zijn tweede van de rally – op SS10 veroorzaakte meer frustratie voor tweevoudig ERC-kampioen Alexey Lukyanuk bij zijn terugkeer in de competitie. Hij eindigde als 20ste.
Barum Czech Rally Zlín is de volgende ERC-manche van 18-20 augustus.
Einduitslag:
1. A. Crugnola / P. Ometto ITA Citroën C3 Rally2 1u 52min 35.2sec
2. G. Basso / L. Granai ITA Škoda Fabia RS +23.1sec
3. H. Paddon / J. Kennard NZL Hyundai i20 N +53.8sec
4. E. Llarena / S. Fernandez ESP Škoda Fabia RS +1min 54.5sec
5. S. Wagner / G. Winter AUT Škoda Fabia RS +2min 06.2sec
6. Y. Bonato / B. Boulloud FRA Citroën C3 Rally2 +2min 12.4sec
Stand rijders:
H. Paddon 163pt
M. Sesks 108pt
M. Østberg 80pt
Info & foto’s ERC Media.