- Fans inspireren de tweevoudig DRM-kampioen bij zijn thuiswedstrijd
- Ex-Formule 1-piloot Jos Verstappen wil graag verder in de DRM
- Martin Christ miste vroege titelviering na zijn uitvallen.
Zes op tien, dat is de succesformule van Marijan Griebel. De tweevoudig DRM-kampioen uit Hahnweiler toonde al zijn vaardigheden tijdens zijn thuisevenement, de ADAC Pfalz Rallye, en maakte de talrijke fans langs de route blij met zijn bijrijder Tobias Braun in de Škoda Fabia RS Rally2. Uiteindelijk won de 34-jarige zes van de tien klassementsproeven en stelde hij na 2021 en 2022 opnieuw de overwinning veilig in St. Wendel.
“Het was echt een geweldige rally en de fans gaven me veel inspiratie. Vanaf het begin ging het goed. En het was belangrijk om extra punten te halen door de Power Stage te winnen. En dat ondanks het feit dat we kort daarvoor twee banden moesten wisselen en de tijd wat krap begon te worden. Maar het was het waard. Nu er nog zeven punten voorsprong zijn, wordt het een echte finale in Stemwede”, aldus de gelukkige winnaar over het succes bij de voorlaatste stop van het Duitse Rallykampioenschap 2023.
Vanwege remproblemen op de openingsdag van de ADAC Saarland-Pfalz Rallye wilde Julius Tannert het zaterdag nog een keer doen. De man uit Zwickau reed met zijn bijrijder Frank Christian in de Škoda Fabia RS Rally2 en werd beloond. Het duo zette vier keer de beste tijd neer en werd uiteindelijk tweede tijdens de prijsuitreiking op de Schloßplatz in St. Wendel. “Helaas verloren we vrijdag veel tijd door een remprobleem. Vandaag hebben we alles op de proef gesteld en vier keer de snelste tijd neergezet. De tweede plaats is mooi, maar wij wilden natuurlijk voor het kampioenschap vechten en eigenlijk winnen. Nu moeten we hopen op een beetje hulp van de anderen en gaan we volledig gemotiveerd naar Stemwede”, vatte Tannert samen.
Christian Riedemann, die vanwege planningsproblemen in Saarland samen met Jennifer Lerch als bijrijder startte in de Hyundai i20 N Rally2, staat nog steeds aan de leiding in het algemeen klassement. Eigenlijk had de man uit Sulinger al genoegen genomen met de vierde plaats, maar de huidige DRM-kampioen Philip Geipel had in de laatste klassementsproef pech met bijrijder Katrin Becker en verloor de derde plaats aan Riedemann door een lekke band in de Škoda Fabia Rally2 Evo. “Ons doel was het podium, maar we hadden niet gedacht dat het zo moeilijk zou zijn.
De concurrentie was ongelooflijk sterk. Aangezien ik hier vorig jaar niet gereden heb, had ik al een klein tekort. In Stemwede zal het er anders uitzien, waar we weer voluit gaan aanvallen. Wie de volgende rally wint, is Duits rallykampioen”, aldus Riedemann over zijn kansen op de titel.
Een bijzonder prominente gaststarter tijdens de ADAC Saarland-Palts Rally zorgde voor een grote verrassing. Voormalig Formule 1-coureur Jos Verstappen uit Nederland genoot van zijn optreden onder de Duitse rallyelite. Samen met zijn Belgische bijrijder Renaud Jamoul in de Škoda Fabia RS Rally2 toonde Verstappen zijn klasse en eindigde als vijfde. “Ik ben heel blij dat ik hier ben geweest. Het was mijn eerste ADAC Saarland-Palts-rally. De etappes waren geweldig en ik had veel plezier. Je moet de eerste keer nog veel leren. Ik zou graag nog een keer terugkomen, maar ik weet niet of dat het hele seizoen zal zijn. Ik vind het belangrijk dat we op mooie en verschillende plekken rijden”, aldus Verstappen, waarmee rallyfans hoop kregen op meer starts in de DRM.
De DRM2-beoordeling was ook erg spannend. Nadat titelverdedigers Martin Christ en Lina Meter (Opel Corsa Rally4) een geweldige start kenden en vrijdag alle vier de klassementsproeven wonnen, maakte een defect een einde aan de droom om de titel vroegtijdig te vieren. “Door een fout in de opname raakten we van de baan en beschadigden ons voertuig. In eerste instantie konden we doorrijden, maar daarna hadden we niet genoeg tijd om de nodige reparaties uit te voeren voor de volgende klassementsproef. Dit zal de strijd om de titel nog spannender maken”, aldus Christ. Zelfs de zwaarste tegenstander, Raffael Sulzinger, kampte met problemen: vrijdag moest hij de SS4 voortijdig beëindigen met schade aan de aandrijfas van de Ford Fiesta Rally4, maar hij kon zaterdag starten en nog eens vijf klassementsproeven winnen. Uiteindelijk eindigde hij met Lisa Kiefer als achtste. De stralende winnaar in Saarland was Alexander Kattenbach in de Opel Corsa Rally4. “Het belangrijkste was dat we er zonder grote fouten doorheen zijn gekomen. Snel uiteraard, maar foutloos.
Ook wij hebben geprofiteerd van de afwezigheden en zijn erg blij met het resultaat. Ik had niet verwacht dat we nog eens voor de titel zouden kunnen strijden”, aldus de winnaar van de DRM2-klasse, die de cockpit deelt met Ann Felke.
Na een zeer sterke prestatie wonnen Dennis Rostek en Dennis Zenz de DRM Trophy in het speciale klassement met hun Škoda Fabia Rally2 Evo. Het duo won het duel tegen Georg Berlandy en Tina Annemüller met zeven tegen drie. “Het weekend was voor mij enorm inspannend omdat de DTM tegelijkertijd plaatsvond en ik er ook professioneel mee bezig ben. Helaas was ik er niet altijd 100 procent mee bezig en dus heb ik vandaag een fout gemaakt. Uiteindelijk was het genoeg, maar Georg was heel sterk. Ik heb echt mijn kont uit mijn broek gereden. Ik ben super blij en nu is er een Grande Finale in Stemwede. Ik heb nu drie keer op rij gewonnen en ik zou het graag een vierde keer willen doen”, aldus Rostek optimistisch.
Het duel tussen de teams Walter Gromöller/Linus Noll en Andreas Dahms/Paul Schubert om de kroon van het speciale klassement DRM Classic ontwikkelde zich tot een aangrijpende onderlinge race. Beiden overtroffen elkaar keer op keer met persoonlijke records. Uiteindelijk won de Porsche 911 van de Opel Ascona. “De eerste dag verliep uitstekend tot het moment dat we door een kleine schakelaar een onaangenaam motorgeluid kregen.
Dat was vanaf dat moment een probleem voor ons en daarom reden we niet meer op volle kracht. We zijn blij dat we de finish hebben gehaald en hebben ook een beetje geprofiteerd van een technisch probleem bij Walter’s”, aldus Dahms, die daardoor zijn titel al vroeg kon verdedigen.
De winnaar van de ADAC Opel Electric Rally Cup was de Zweed Calle Carlberg, die de cockpit van de Opel Corsa-e Rally deelt met zijn vader Torbjörn.
Midzomertemperaturen, talrijke toeschouwers en rallysport van topklasse maakten de ADAC Saarland-Pfalz Rallye opnieuw tot een absoluut hoogtepunt in het Duitse Rallykampioenschap. De grote finale vindt plaats op 29/30. September tijdens de ADAC Rallye Stemweder Berg.
Info en foto’s DRM