- Scorpion KX WRC harde banden een must voor de zwaarste race in het wereldkampioenschap rally.
- Grote hitte, harde oppervlakken en bochtige KP’s zijn de grootste uitdagingen van de race die vrijdag van start gaat.
- Testoni: “Aandacht voor slijtage, bandenbeheer is cruciaal in een rally waar elke fout veel kan kosten”
Na drie ronden waarin, van Kenia tot Finland via Estland, de zachte Scorpion-banden de boventoon voerden, staat de harde versie van Pirelli’s gravelbanden weer op het voorplan. En het kan niet anders: de Acropolis Rally is niet alleen één van de meest legendarische in het WRC, maar ook de zwaarste van het seizoen voor piloten, auto’s en banden. Wat het vaak slopende Griekse evenement, waarbij dit jaar in totaal 72 teams – waaronder 10 Rally1’s – betrokken zullen zijn, maakt, zijn verschillende bijkomende factoren:
- Kronkelige bergwegen
- Over het algemeen zeer hoge, zo niet verzengende temperaturen
- Stoffige maar drukke wegen waardoor piloten later kunnen vertrekken
- De aanzienlijke verslechtering van de omstandigheden van de klassementsproeven op de tweede passages.
Naast deze typisch Griekse uitdagingen is er dit jaar een openingsetappe zonder assistentie, maar met alleen een bandenmontagezone in Loutraki voor de bandenwissel halverwege de dag, en de lengte van de zaterdagetappes, elk van 70,76 competitiekilometers. Daartoe behoort de langste etappe van het weekend, Karoutes, een verlengde afdalingsversie van de Bauxites van vorig jaar. De beroemde Tarzan-etappe gaat zondag vooraf aan de nieuwe Grammeni Power Stage.
Voor deze rally is de eerste keuze de harde versie van de Scorpion KX s, banden die sterkte en duurzaamheid kunnen garanderen, zelfs in de langste etappes, met de meest schurende oppervlakken en bij de hoogste temperaturen. Optie zijn de zachte Scorpion KX SA’s, die een grote veelzijdigheid hebben en een optimale grip kunnen garanderen, zelfs op gladde oppervlakken en met minder grip.
De reglementen voorzien in een toewijzing van respectievelijk 24 en acht banden voor de prime en optie, waaraan vier moeten worden toegevoegd voor de shakedown, op de door de bemanning gekozen compound.
De WRC2- en WRC3-auto’s zullen worden uitgerust met banden uit de Scorpion K-reeks die veel van de kenmerken delen van de KX’s die zijn ontwikkeld voor de Rally1-auto’s. Rally2-auto’s zullen worden uitgerust met K4B (hard) en K6B (zachte) versies, terwijl Rally3-auto’s K4A (hard) en K6A (zacht) beschikbaar hebben.
Voor deze autocategorieën zijn de toewijzingen respectievelijk 22 en 8 banden voor de prime en optie, waaraan een set voor de shakedown moet worden toegevoegd.
Info Pirelli Motorsport