Na een korte openingsproef in Athene gisteren op dag 1 trekken we vandaag het binnenland van Griekenland in.
De openingsdag van de EKO Acropolis Rally was een ware test van uithoudingsvermogen voor de teams, omdat ze de glamour van de Akropolis en de sfeer van de Shakedown achter zich lieten. De ruige en modderige ondergrond maakte het zelfs voor de meest ervaren piloten een uitdaging.
De route van de onverharde wegen van Korinthië naar Lamia was voor de meeste bemanningen onduidelijk, omdat de merkbare verbetering van de weersomstandigheden een aanzienlijke invloed had op de toestand van het oppervlak. Thierry Neuville, de winnaar van vorig jaar, staat met de Hyundai i20 N Rally1 bovenaan het klassement.
Thierry Neuville, aan het stuur van de Hyundai i20 N Rally1, verzekerde zich van de leiding vanaf de 2e etappe. Hoewel hij een probleem had met het transmissiesysteem, slaagde hij erin om met een Toyota GR Yaris Rally1 met 2,8 seconden voorsprong op Sébastien Ogier op het EKO Service Park in Lamia aan te komen. Morgen zal de strijd tussen de twee naar verwachting voortduren, en zij zullen gezelschap krijgen van wereldkampioen 2022, Kalle Rovanperä. Rovanperä had vandaag een moeilijke dag toen hij de weg aan het schoonmaken was, maar de verwachting is dat zijn geluk morgen zal verbeteren vanwege de startvolgorde.
Elfyn Evans en Esapekka Lappi, respectievelijk in Toyota GR Yaris en Hyundai i20 N, zijn momenteel verwikkeld in een strijd om de vierde plaats, met een onderlinge afstand van slechts 1,1 seconde. Ondertussen staat Takamoto Katsuta, met de vierde Toyota GR Yaris, voor uitdagingen bij het aanpassen aan de veeleisende omstandigheden. Hetzelfde geldt voor Dani Sordo, die enige tijd verloor doordat de motor van zijn i20 N in SS6 afsloeg.
De dag was niet succesvol voor M-Sport Ford, aangezien Pierre-Louis Loubet voor de eerste etappe moest stoppen vanwege een mechanisch probleem, Ott Tänak die de hele dag worstelde met de waterpomp van zijn Puma Rally1 en Jourdan Serderidis moeite had zich aan te passen aan de omstandigheden.
Verschillende teams in WRC2 ondervonden problemen met lekke banden, wat de resultaten van de dag aanzienlijk beïnvloedde. De huidige leider is de Fransman Yohan Rossel, die in de Citroën C3 R5 rijdt, terwijl Gus Greensmith en Marco Bulacia, beiden in de Škoda Fabia RS Rally2 rijden, op de voet volgen, met een onderlinge afstand van minder dan 10 seconden. Lambros Athanassoulas, die in een Hyundai i20 N Rally2 rijdt, voert de leiding onder de Griekse ploegen, omdat hij erin is geslaagd uit de problemen te blijven door risico’s te vermijden. Alexandros Tsouloftas moest stoppen vanwege een kapotte aandrijfas terwijl hij het informele Griekse klassement leidde.
In het JWRC begon de race om de titel, nadat William Creighton, de puntenleider, moest stoppen vanwege een defect aan de radiator. De verwachting is dat de Ierse coureur morgen terugkeert en zoveel mogelijk punten probeert te scoren. Laurent Pellier leidt momenteel de klasse en is zeer dicht bij het winnen van de titel.
Het is echter de moeite waard om te vermelden dat de organisatoren gedwongen waren SS4 te annuleren vanwege de onachtzaamheid van sommige toeschouwers voor de veiligheid. Ze stonden in No-Go-gebieden, brachten het evenement in gevaar en toonden gebrek aan respect tegenover alle andere toeschouwers.
Zaterdag is de langste dag van de EKO Acropolis Rally, met zes etappes die een competitieve afstand van 141,52 km bestrijken.
Bron EKO Rally of Gods 2023