De klassementsproeven van de Central European Rally in Duitsland, Oostenrijk en Tsjechië staan ​​van 26 tot en met 29 oktober klaar voor de fans en deelnemers van het World Rally Championship: 313 kilometers in de strijd tegen de klok, verspreid over 18 etappes en verdeeld over 3 landen, vragen veel van de beste rallyrijders ter wereld en hun voertuigen. Fans kunnen nu beginnen met het gedetailleerd plannen van hun reis naar het drielandenpunt. De kaarten voor de afzonderlijke klassementsproeven, die ook informatie bevatten over de diensten ter plaatse en navigatielinks, zijn nu te vinden op de officiële site www.centraleuropeanrally.eu/program of hieronder in pdf.

Het rallyparkoers vindt je hier in Google Maps, altijd handig voor onderweg of bij een last-minute wijziging!

Tussen de 10 Rally1 en 39 Rally2’s Toyota Gazoo Racing met vier piloten Rovanperä, Evans, Ogier en Katsuta. Hyundai Motorsport met Neuville, Lappi en Suninen om de drie i20 Rally1’s te besturen. En bij M-Sport, Tänak en Loubet, maar ook Munster die terug het stuur neemt van de Puma Rally1.

Alle gebruikelijke WRC2-toppers zijn aanwezig buiten Oliver Solberg (alleen aanwezig voor de verkenningen). Hou er rekening mee dat Pajari en Fourmaux geen punten kunnen scoren voor het kampioenschap.

In het kader van de WRC wordt ook de laatste en 8ste manche gereden van de ADAC Opel Electric Rally Cup „powered by GSe“. Nog 2 kanshebbers op winst. Carlberg of Reiter. Wie viert de titel tijdens de Central European Rally?

De officiële deelnemerslijst:

Vergeet ook niet uw (algemene, parking of KP-)tickets te bestellen online voor woensdag.
All-in Tickets geven toegang tot het servicepark en alle KP’s uitgezonderd Praag & Klatovy. Voor deze 2 KP’s zijn aparte tickets te koop. Op de Oostenrijkse A en S wegen is een vignet verplicht voor motorvoertuigen tot 3500 kg.

Op bijna alle autowegen en snelwegen in Tsjechië is een tolvignet (dálniční známka) verplicht voor motorvoertuigen tot 3.500 kg. Het digitaal tolvignet wordt geregistreerd op kenteken waardoor het voertuig automatisch wordt gedetecteerd. Je hoeft dus zelf niets uit te printen of op te plakken.

Aan de KP kan je ENKEL nog KP-tickets kopen GEEN All-in Ticket(s) meer! Tickets en Parking in Tsjechië zijn te betalen in Tsjechische Kronen! Link naar de Ticket-Shop.

CER 2023 Ticket Info

Download link voor de smartphone app “TW-Sportsoft”
iOS devices: apps.apple.com/de/app/tw-sportsoft/id6445867133
Android devices: play.google.com/store/apps/details?id=com.tw_sportsoft

Via deze App krijg je de laatste info rond de rally!!

De recentste timing ( versie 19/10/2023 ):

De Pirelli-keuzes:

De belangrijkste teams:

Nadat TGR-WRT tijdens de vorige rally in Chili voor de derde keer op rij de constructeurstitel had veiliggesteld, gaat de aandacht nu uit naar wie van Kalle Rovanperä en Elfyn Evans de coureurstitel van dit jaar zal winnen – de vijfde op rij van het team – met hun respectievelijke navigators Jonne Halttunen en Scott Martin in de strijd om de kroon van de bijrijder.

Er zijn 31 punten tussen Rovanperä en Evans, met een maximum van 60 beschikbaar uit de laatste twee ronden, wat betekent dat Rovanperä zijn tweede opeenvolgende kampioenschap in Centraal-Europa zou kunnen behalen als Evans hem niet overtreft. Een overwinning van Evans zou daarentegen garanderen dat hun strijd tijdens de laatste ronde van de Rally Japan in november tot het uiterste gaat.

Achtvoudig wereldkampioen Sébastien Ogier zal zich bij hen voegen in de line-up voor de Central European Rally, terwijl Takamoto Katsuta een vierde GR YARIS Rally1 HYBRID zal besturen via het TGR WRC Challenge Program.

#69 Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen
“Het constructeurskampioenschap is een geweldige prestatie voor het hele team, en nu zullen we hard aan de slag gaan om te strijden voor de coureurs- en bijrijderstitels tijdens deze laatste evenementen van het seizoen. Als het gevecht tussen teamgenoten plaatsvindt, is het altijd heel vriendelijk en eerlijk met dezelfde auto’s, dus het zou een goed gevecht moeten zijn. Het is fijn om weer met een rallyauto op asfalt te staan; tijdens onze test voelde ik me meteen op mijn gemak in de auto en hopelijk zal dat ook zo zijn in de rally. Ik heb er alle vertrouwen in dat het een goed evenement voor ons kan worden: dit soort asfaltrally ligt normaal gesproken het beste bij mij en ik heb goede resultaten behaald op dit soort wegen.”

#33 Elfyn Evans – Scott Martin
“Met nog twee ronden te gaan is er nog steeds een behoorlijk groot gat met Kalle voor ons in het kampioenschap, maar het is nog niet voorbij en we weten hoe snel dingen kunnen veranderen in deze wedstrijd. We zullen er alles aan doen om twee sterke rally’s te hebben om het seizoen af te sluiten en we zullen proberen de druk op te voeren. Dit wordt een nieuwe rally voor iedereen en met etappes in drie verschillende landen moeten we proberen een opstelling te hebben die overal kan werken. Bij elke nieuwe rally is het moeilijk om op basis van video’s alleen in te schatten hoe de etappes eruit zullen zien, maar het weer zal zeker een grote rol spelen in hoe vuil de wegen worden en hoeveel grip er zal zijn.”

#17 Sébastien Ogier – Vincent Landais
“Ik ben erg blij dat het team weer kampioen is; het is zeer welverdiend na een geweldige prestatie dit seizoen. Ook al is het moeilijk om te weten wat ik van deze rally kan verwachten, ik heb altijd zin om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Het is voor mij tegenwoordig ook dicht bij huis, en ik weet zeker dat er veel rallyfans zullen zijn die ons zullen bekijken en steunen. Ik ben er niet zeker van dat mijn startpositie optimaal zal zijn, maar het zal waarschijnlijk afhangen van het weer: als het droog is, kunnen we waarschijnlijk vechten voor de topplaatsen, en als het nat is, kan het voor ons lastiger zijn nadat er een paar auto’s zijn gereden. door de stadia. Maar ik begin elke rally altijd met zo hoog mogelijk doel en het moet leuk zijn.”

Het Hyundai Shell Mobis World Rally Team keert voor het eerst sinds Kroatië terug naar het asfalt tijdens de eerste Central European Rally, in de hoop een nieuwe mijlpaal aan het podium te kunnen toevoegen. De unieke, grensoverschrijdende rally is het tweede pure asfaltevenement van het FIA World Rally Championship (WRC) 2023 en vindt plaats van 26 tot en met 29 oktober.

2023 FIA World Rally Championship Round 1, Rallye Monte-Carlo 19 – 22 January 2023 Thierry Neuville Photographer: Austral Worldwide copyright: Hyundai Motorsport GmbH

Als gloednieuw evenement presenteert Central European Rally een aantal onbekenden. De verkenning zal de eerste keer zijn dat de ploegen de kans krijgen om de etappes te bezichtigen, waardoor er weinig tijd overblijft om grip te krijgen op het profiel en de kenmerken van de wegen. Bovendien is het contrast in oppervlakten tussen de drie landen opvallend; het ruigere asfalt en de smalle bospassen in Tsjechië zouden voor alle deelnemers de zwaarste uitdaging van het weekend kunnen zijn, inclusief degenen achter het stuur van de Hyundai i20 N Rally1 Hybrid.

Tijdens het evenement keert de WRC voor het eerst sinds de Rallye Deutschland 2019 terug naar Duitsland. Omdat de fabriek van Hyundai Motorsport in het Duitse Alzenau is gevestigd, zal de Central European Rally voor de fabrikant enigszins als een thuisevenement aanvoelen. Het team behaalde in 2014 ook zijn eerste WRC-overwinning op Duitse bodem. Een herhaling van dit succes zal het doel zijn voor alle drie teams van het Hyundai Shell Mobis World Rally Team: Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe, Esapekka Lappi/Janne Ferm en Teemu Suninen/ Mikko Markkula.

#11 Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe
Neuville: “Het is het nieuwe evenement op de kalender en het is altijd spannend als je de kans krijgt om nieuwe wegen te ontdekken. Het is een asfaltevenement; Ik vind het altijd leuk om op asfalt te rijden, dus ik kijk er naar uit. Het wordt een lang evenement tussen Passau, Praag en ook met etappes in Oostenrijk. Het heeft de grootste verbindingsafstand van de kalender tot nu toe, dus het zullen lange afstanden zijn om tussen etappes af te leggen, maar ik weet zeker dat het spannend gaat worden. Meestal krijgen we wat beeldmateriaal van de organisator waarop de etappes te zien zijn, zodat we kunnen proberen te kijken waar we ons op moeten voorbereiden, vooral voorafgaand aan de pre-eventtest – die van cruciaal belang zal zijn tijdens een rally waar je drie verschillende dagen kunnen hebben met drie verschillende soorten wegen. We moeten goed voorbereid zijn en dat is het belangrijkste wat je kunt doen. Net als bij elke andere rally is het doel de overwinning.”

#4 Esapekka Lappi – Janne Ferm

Lappi: “Het is een interessant concept waar ik erg van hou; het is de eerste keer dat we dit zien gebeuren in de topklasse van de rally. Vrijdag zal een veeleisende dag worden, omdat ik uit eerdere ervaringen weet hoe de Tsjechische wegen zijn. Ik ken Oostenrijk niet zo goed, maar Duitsland hebben we wel ervaring mee dankzij Rallye Deutschland. Het is de tijd van het jaar waarin er veel regen valt en er bladeren van de bomen vallen, dus het zal een uitdaging zijn om de verschillende natuurlijke elementen te beheren. Ik ben er sterk van overtuigd dat er dit weekend drie verschillende kenmerken zullen zijn, aangezien het drie verschillende landen zullen zijn. Ik denk niet dat we dit soort veranderingen op het asfalt eerder hebben meegemaakt, dus het zal een unieke gebeurtenis zijn om je op voor te bereiden. Het doel is om te pushen. Als we dat doen, weet ik zeker dat het eindresultaat goed zal zijn.”

#3 Teemu Suninen – Mikko Markkula

Teemu: “Central European Rally zal erg veeleisend zijn. Het zal in drie verschillende landen plaatsvinden, dus we kunnen zeer verschillende soorten wegen, ander asfalt en veel veranderingen verwachten, dus het zal een grote uitdaging voor mij zijn – vooral omdat het mijn eerste rally met de Hyundai i20 N Rally1 Hybride wordt tijdens een asfaltronde. We hebben een hele goede test gehad in Oostenrijk en hebben goede ervaringen opgedaan met de auto, maar de Central European Rally zal een stuk later in het jaar plaatsvinden, waardoor het de moeilijkste asfaltrally op de kalender wordt. De omstandigheden zullen een stuk lastiger zijn en dat is iets nieuws waar we in de rally mee te maken krijgen. Het begint herfst te worden met koudere omstandigheden, bomen beginnen bladeren te verliezen, wat betekent dat er vuil op het asfalt ligt. Het doel is om de auto mee naar huis te nemen en zoveel mogelijk te leren van onze tijd op de podia. Het feit dat Hyundai mijn tempo op het asfalt wil zien, betekent veel, dus ik wil het weekend afsluiten met een goed resultaat voor het hele team.”

#27 Emil Lindholm – Reeta Hämäläinen | WRC2

Lindholm: “Dit is het tweede evenement op rij dat compleet nieuw voor mij is, en aangezien het in drie landen plaatsvindt, moeten we goed nadenken over de auto-afstelling op verschillende podia. De etappes zullen veel meer verschillen dan in andere rally’s vanwege de verandering in landen, en het weer in oktober zou voor verrassingen kunnen zorgen. Tijdens het testen voelde de auto geweldig, dus ik speel daar op in en mik op een podiumplaats.”

#34 Fabrizio Zaldivar – Marcelo Der Ohannesian | WRC2

Zaldivar: “Na een succesvolle rally in Chili hebben we er vertrouwen in dat onze goede prestaties zullen voortduren. Het wordt onze eerste asfaltrally van het jaar in de Hyundai i20 N Rally2 als onderdeel van WRC2 en het is een heel ander soort evenement. De veranderingen van het oppervlak van fase tot fase zullen betekenen dat we nauwkeurige temponotities moeten hebben, omdat we het tempo willen maximaliseren zonder een voet verkeerd te zetten. Ons doel is om het momentum uit Chili voort te zetten en te proberen nog een top vijf-resultaat te scoren.”

Dit unieke evenement brengt het kampioenschap terug naar tarmac voor de voorlaatste ronde van het seizoen 2023 en belooft nieuwe uitdagingen voor alle teams, waardoor het speelveld gelijk wordt gemaakt voor zowel doorgewinterde als aanstormende rallytalenten.

Als goede dingen in drieën komen, dan is het driemanschap van Puma Rally1-auto’s van M-Sport een goede plaats om het nieuwe evenement aan te pakken, dat van donderdag tot en met zondag de grenzen van drie landen doorkruist. Gevestigd in de Duitse stad Passau (ook bekend als de stad van de drie rivieren), zullen de bemanningen een duizelingwekkende totale afstand van 1690 km door Tsjechië, Oostenrijk en Duitsland afleggen.

#8 Ott Tänak – Martin Järveoja

Ott: “Het is alweer een tijdje geleden dat we op tarmac waren en dit evenement is nieuw op de kalender. Het wordt een grote uitdaging voor ons en ons duidelijke doel is om het maximale uit deze laatste twee evenementen te halen.

“Het is heel moeilijk om iets van deze rally te verwachten, omdat alles nieuw zal zijn en ik er vrij zeker van ben dat het weer ook een grote rol zal spelen – dus we moeten er echt op inzetten om alle doelen te bereiken.

“Chili was het laatste evenement op gravel dit seizoen en we hebben samen met het team successen kunnen vieren, wat goed voelde. Maar de klus is nog niet geklaard – we hebben er nog twee te gaan, en we zullen blijven pushen.”

#7 Pierre-Louis Loubet – Benjamin Veillas

PL: “Ik ben blij om mijn eerste rally met Benjamin te rijden. Na het ongeval in Chili moet ik weer wat vertrouwen krijgen en een zuivere rally rijden. Ik wil zeker genieten van het rijden in Duitsland.

“Het was een fijn gevoel om deze week tijdens de test weer op tarmac te zijn in de Puma, dus ik kijk er naar uit om te zien wat het evenement brengt.”

#13 Grégoire Munster – Louis Louka

Greg: “Het belangrijkste dat we in Chili hebben geleerd, zijn de hybride kenmerken van de auto; wanneer je het moet gebruiken en in welke situaties. We kregen ook inzicht in de aerodynamica en raakten ook gewend aan de positie op de weg, omdat we eerder op de weg starten dan in de Rally2. Ik weet niet zeker of ik die ervaring kan meenemen naar dit tarmac-evenement, omdat de wegpositie weer anders zal zijn.

“Alles voelt anders op tarmac omdat je meer tractie hebt, maar tijdens de test probeerden we aan de oppervlakte aan de auto te wennen en probeerden we wat andere dingen met de afstelling te doen. De auto heeft uiteraard een geweldige basis en geeft je veel vertrouwen om mee te beginnen, maar het is handig om wat meer ideeën op te doen voor het geval de omstandigheden tijdens de rally veranderen, dan weten we welke richting we op kunnen gaan met de set-up.”

#24 Adrien Fourmaux – Alex Coria | WRC2

Adrien: “Het is een nieuw evenement voor iedereen, dus het is een beetje een nulpunt, wat positief is. We moeten het hele weekend onze pacenotes blijven uitdagen en ontwikkelen. Het is leuk om een nieuw tarmac WRC-evenement te hebben, dat drie landen bestrijkt, en de wegen zien er elke dag heel anders uit.”

“Het is fijn om na zoveel gravelrally’s weer op tarmac te zijn, en we hebben dit weekend een voorbereidingsrally in Oostenrijk voltooid om ons voor te bereiden op Centraal-Europa. We hebben de set-up verfijnd en zoveel mogelijk geleerd wat ons hierbij zou moeten helpen dit weekend.”

Of …. Volg de CER Rally 2023 via mijn JoHu Media Facebook-account en/of via de dagelijkse updates op deze website! Schuss …