World Rally Championship
De FIA luisterde naar de piloten …
“We hebben 82 ideeën ontvangen via Petter Solberg, de vice-president van de FIA Drivers’ Commission en we zijn erg dankbaar voor alle hulp en harde werk van Petter. Een paar weken later zien we al de eerste stappen. Kleine dingen voor nu, zoals grotere servicegebieden voor WRC2-teams en gevraagde items die op wegvakken zijn aangegeven, maar er komt nog veel, veel meer. Het goede is dat we zeer positieve discussies hebben gehad en dat we een routekaart hebben vastgesteld die we nu aan het WMSC kunnen voorstellen. Het zal tijd vergen en er zijn veel uitdagingen die moeten worden overwonnen, maar er is nu momentum en er zijn duidelijke voorbeelden van vooruitgang, ook al bestaat er niet zoiets als een oplossing van de ene op de andere dag. Maar we mogen niet uit het oog verliezen dat we dit jaar in alle klassen van het WRC een zeer goed concurrentieniveau hebben gehad. We hebben vijf verschillende winnaars gehad in Rally1, alle fabrikanten zijn op de bovenste trede van het podium geëindigd en je weet echt niet wie de volgende rally gaat winnen, wat fantastisch is.”
FIA WRC 2024 gaat van start na onthulling van de kalender
Een vroege seizoensdatum voor Safari Rally Kenya, het debuut van Rally Letland in het FIA World Rally Championship en de comeback van Rally Poland behoren tot de hoogtepunten van de WRC-kalender van 2024.
Goedgekeurd door de FIA World Motor Sport Council tijdens zijn bijeenkomst in Genève, Zwitserland, op 19 oktober, omvat het WRC-schema van volgend seizoen 13 evenementen op vier continenten tussen januari en november.
Vier evenementen vinden plaats op tarmac, één op sneeuw en de overige acht op gravel om ervoor te zorgen dat piloten en hun teams op de proef worden gesteld in verschillende omstandigheden en op wisselend terrein.
Het gevarieerde aanbod aan rally’s zal er ook voor zorgen dat het spektakel en de mondiale aantrekkingskracht van het WRC onverminderd intact blijven. Van de dertien ronden liggen er drie buiten Europa – in Chili, Japan en Kenia – en zijn zorgvuldig gepland om meer auto’s en uitrusting via zeevracht te vervoeren in plaats van per luchtvracht, als onderdeel van de inzet van het kampioenschap voor duurzaamheid.
Alle 13 evenementen tellen niet alleen mee voor het FIA World Rally Championship for Drivers, Co-Drivers and Manufacturers, maar komen ook in aanmerking voor de FIA WRC2-, FIA WRC2 Challenger- en FIA WRC3-kampioenschappen, evenals voor de FIA WRC Masters Cup. Deelnemers kunnen hun schema opnieuw opbouwen tot het toegestane maximum voor hun categorie, waarbij het aantal scorerondes per categorie later bekend wordt gemaakt.
Het Junior WRC 2024 …
De Junior WRC-categorie met de in Polen gebouwde Ford Fiesta Rally3 Evo’s van M-Sport op Pirelli-banden bestaat opnieuw uit vijf evenementen en zal ook evenementen op sneeuw en ijs (Rally Zweden), tarmac (Croatia Rally) en gravel (Rally Italia Sardegna, Secto Rally Finland en EKO Acropolis Rally Griekenland).
De kampioen kan zich verheugen op een prijs van vier evenementen in het FIA WRC2-kampioenschap van 2025 aan het stuur van een Ford Fiesta Rally2, 200 banden van Pirelli en een test voorafgaand aan elke rally.
Piloten zullen hun beste vier scores van een mogelijke vijf blijven tellen, waarbij dubbele punten voor het oprapen liggen tijdens de EKO Acropolis Rally Griekenland finale voor piloten die in 2024 aan ten minste drie Junior WRC-ronden hebben deelgenomen. De toekenning van punten per KP-overwinning zal doorgaan.
De Roemeen Norbert Maior is de eerste bevestigde deelnemer als zijn prijs voor het winnen van het FIA Junior ERC-kampioenschap 2023.
Geen WRC2 Power Stage-punten meer
Vanaf 2024 worden er niet langer punten toegekend aan de snelste drie FIA WRC2-deelnemers op de Power Stage van FIA World Rally Championship-evenementen.
Momenteel scoort het snelste trio WRC2-teams op de PowerStage 3,2 of1 punt(en).
Een WRC2-deelnemer kan dus nog steeds algemene Power Stage-punten behalen als hij in de top 5 rijdt, maar er zal niet langer een aparte WRC2-PowerStage classificatie zijn.
Vanwege de live-uitzending wordt een speciale startlijst gebruikt voor de Power Stage, wat er vaak toe leidt dat maar drie tot maximum vijf van de leidende WRC2-crews de kans krijgen om de Power Stage aan te pakken voor de Rally1-crews.
Het wordt niet als eerlijk beschouwd om punten te scoren vanwege het tijdsverloop tussen de leidende WRC2-ploegen die de Power Stage voltooien voor de WRC1-crews én de andere WRC2-ploegen die later na de WRC1-wagens rijden. Dit komt door het voordeel/nadeel dat sommige piloten hebben afhankelijk van hoe het weer of de omstandigheden op de proef veranderen.
De wijziging van het WRC-reglement voor 2024 is goedgekeurd door de WMSC.
Feedback van WRC2-teams leidt tot meer Service Park-ruimte
Deelnemers aan het FIA WRC2-kampioenschap krijgen grotere werkruimtes toegewezen in het servicepark.
De stap is een directe reactie op feedback van teams die strijden in de op Rally2 gebaseerde categorie en die om meer ruimte vroegen om hun serviceparkstructuren te installeren en te profiteren van de daaruit voortvloeiende verbeterde werkomstandigheden.
Vicevoorzitter van de FIA Drivers’ Commission Petter Solberg heeft toezicht gehouden op een uitgebreid overlegproces met teams, gericht op het verder verhogen van het niveau van wereldkampioenschappen.
WRC2-teams hadden grotere werkgebieden in rally-serviceparken gevraagd als een belangrijke stap in de richting van het verbeteren van de presentatie en kwaliteit van hun respectievelijke activiteiten.
Afvalpunten en toiletstops toegevoegd aan roadbooks
De locatie van afvalvoorzieningen en toiletten zal worden opgenomen in roadbooks die aan deelnemers worden verstrekt door organisatoren van FIA World Rally Championship-evenementen.
Vanaf 2024 wordt in roadbooks aangegeven waar afvalbakken en toiletten zich op verbindingsvakken bevinden. Piloten en bijrijders hadden om deze veranderingen gevraagd toen ze feedback gaven over hoe het FIA World Rally Championship verder kan worden verbeterd.
FIA Road Sport Director Andrew Wheatley: “Heel terecht willen concurrenten hun afval niet op straat gooien en willen ze weten waar het op de juiste manier kan worden weggegooid. Op soortgelijke wijze werd ook door piloten gevraagd naar de locatie van toiletten op verbindingstrajecten. Hoewel dit kleine veranderingen zijn, zijn het meer voorbeelden van hoe de FIA reageert op feedback van deelnemers.”
Regionale Rally’s
Rally5-kit moet de rallysport openbreken …
We hadden al enkele weken terug in een apart artikel aangekondigd … de Rally5-kit komt er aan.
De goedkeuring van de Rally5-Kit-regels is enorm belangrijk als middel om wereldwijd toegankelijke rallysport aan te bieden en, als gevolg daarvan, deelname aan de autosport te stimuleren. Wat is de gedachte achter deze nieuwe en opwindende categorie uitleggen?
“We hebben bijvoorbeeld een ongelooflijk succesvolle Renault Clio Rally5, maar die wordt niet over de hele wereld verkocht en er zijn niet zoveel andere opties op de markt. We gingen met de technische afdeling van de FIA om de tafel zitten om te kijken hoe we het Rally5-instapconcept open konden stellen om het internationaal toegankelijker te maken. Het resultaat is het Rally5-Kit-reglement.”
Wat zijn de verschillen tussen Rally5 en Rally5-Kit?
“De Rally5-Kit-reglementen volgen een principe dat zeer vergelijkbaar is met Rally5, namelijk een auto met tweewielaandrijving tot 1,6 liter met turbocompressor of tot 2 liter met normale aanzuiging, die vervolgens een beperkt aantal aanpassingen krijgt om hem te veranderen van een standaardauto. van een productieauto naar een auto die het gevoel en de rijdynamiek heeft van een echte wedstrijdauto. De veranderingen zitten in de versnellingsbak, waarbij de sequentiële vijfversnellingsbak eerder een optie dan verplicht is. De FT3-brandstoftank is niet nodig en er is ook een optie voor in één richting verstelbare dempers om de auto concurrerend te laten zijn met de bestaande Rally5-auto’s. Maar in plaats van gehomologeerd te worden door de FIA in Europa, kunnen de auto’s gehomologeerd worden via een samenwerking tussen de lokale ASN en de FIA in Genève.”
Hoe zal dat werken?
“Als je in Zuid-Amerika, Australië, Europa of waar dan ook bent, kun je lokaal een auto in de Rally5-Kit-klasse homologeren, die dan beschikbaar zal zijn om over de hele wereld te concurreren onder internationale homologatie. Het is een manier om lokale onderdelen en lokale ervaring te kunnen gebruiken om voertuigen te introduceren die kosteneffectief kunnen werken op de lokale markt. Het primaire doel van Rally5-Kit is om concurrenten een route te bieden naar gehomologeerde auto’s die uiteindelijk een reeks kampioenschappen van één merk over de hele wereld zullen creëren.”
Wat zijn de kosten?
“Het is de bedoeling dat de ombouwkit tussen de 15.000 en 18.000 euro gaat kosten. Dat betekent dat je een basisauto kunt nemen en later tussen de 15.000 en 18.000 euro een wedstrijdauto hebt die overal ter wereld kan concurreren. De beoogde prestaties van de Rally5-Kit-auto zijn vergelijkbaar met die van Rally5. Er zal een systeem worden gebruikt om de luchtbegrenzer in evenwicht te brengen met het gewicht van de auto. Als de auto zwaarder is, zal deze een grotere luchtbegrenzer hebben en als hij lichter is, zal hij een kleinere luchtbegrenzer hebben. De bedoeling is om de autoprestaties te kunnen balanceren met de benchmark van de bestaande Rally5-auto’s die beschikbaar zijn. Het zal meer kansen creëren op nationaal niveau met de mogelijkheid om internationale regionale series te ontwikkelen.”
Wanneer gaat de eerste Rally5-Kit-auto van “start”?
“De eerste auto die gebruik zal maken van de Rally5-Kit-voorschriften zal de Suzuki zijn die is gehomologeerd in samenwerking met RFEdA in Spanje. Het zal vanaf begin 2024 concurreren en we werken samen met een aantal ASN’s over de hele wereld om soortgelijke kampioenschappen van één merk te ontwikkelen, die altijd een goede respons hebben gehad en altijd hebben geholpen om coureurs op een zeer positieve manier te ontwikkelen. De ASN’s zullen een belangrijke rol spelen bij het tot een succes maken van Rally5-Kit, met als doel de deelname aan de autosport wereldwijd te verdubbelen.”
Vermindering van het aantal banden moet leiden tot kostenbesparingen in het MERC-Rallykampioenschap
De bandenhoeveelheden in het FIA Middle East Rally Championship zullen in 2024 worden verlaagd om de kosten van deelname aan de al lang bestaande serie te verlagen.
Door het WMSC goedgekeurde reglementswijzigingen zullen ertoe leiden dat deelnemers aan RC2- en RGT-auto’s beperkt zijn tot een totaal van 16 banden per evenement, vergeleken met de vorige limiet van 18.
Piloten die strijden in RC3-, RC4- en RC5-auto’s kunnen maximaal 12 banden gebruiken in plaats van 14 zoals voorheen het geval was. Alle banden die voor de shakedown worden gebruikt, worden niet gemarkeerd.
FIA Regional Rally Category Manager Jérôme Roussel legde uit: “Uit de uitgevoerde analyse konden we vaststellen dat het voor deelnemers mogelijk was om de rallyafstand af te leggen met minder banden. Door dit kleinere bedrag in te voeren kunnen de kosten omlaag.”
Het MERC sluit zich aan bij ARC, ERC en NACAM en voeren ook de PowerStage in
Het Power Stage-concept komt naar het FIA Middle East Rally Championship in 2024, waarbij de serie een vervolg vormt op de Afrikaanse, Europese en NACAM-kampioenschappen en het format introduceert dat met veel succes wordt uitgerold in het FIA World Rally Championship.
Maar in plaats van eigen Power Stage-regels op te stellen, zullen de MERC-organisatoren dezelfde regels overnemen die in de ERC worden gebruikt, een stap die het voor alle regionale FIA-kampioenschappen gemakkelijker zal maken om een gemeenschappelijke set Power Stage-regels over te nemen.
Deze regels hebben betrekking op zaken als startintervallen, de toekenning van punten en de toestemming voor organisatoren om een auto en zijn bemanning onmiddellijk na de stopcontrole van een etappe tot stilstand te brengen op een wegvak met als doel media-aandacht te genereren. Indien nodig zouden de organisatoren echter gemachtigd zijn om de toegestane tijd voor het voltooien van de volgende verbinding te wijzigen.
Belofte om het belang van regionale FIA-titels te vergroten
FIA-rallytitels worden niet toegekend aan piloten die er niet in slagen om deel te nemen aan ten minste de helft van het aantal geplande ronden of de helft van de evenementen die nodig zijn om in aanmerking te komen voor een kampioenstitel.
De regelwijziging voor 2024 is een poging om te voorkomen dat een piloot een FIA-titel wint door slechts aan één evenement deel te nemen, wat de waarde van de betreffende titel kan verlagen als er weinig of geen concurrentie is van andere piloten. Het betekent dat als een kampioenschap uit zes ronden bestaat, een deelnemer drie ronden moet betwisten om in aanmerking te komen voor een FIA-titel.
Hoewel het instapniveau dit scenario grotendeels heeft voorkomen, zijn er gevallen geweest waarin een piloot aan één ronde van een kampioenschap deelnam, zijn categorie won en de titel pakte omdat er in andere rondes geen deelnemers waren.
Bovendien moet, om een FIA-titel te kunnen toekennen voor een kampioenschap dat uit meerdere ronden bestaat, ten minste 50 procent van het geplande aantal evenementen, volgens de oorspronkelijke kalender, hebben plaatsgevonden.
De ERC-regels veranderen grondig!
Er zijn verschillende wijzigingen aangebracht in de sportreglementen van het FIA European Rally Championship voor 2024, allemaal bedoeld om verdere verbeteringen aan te brengen in de serie, die sinds 1953 een steunpilaar is op de internationale kalender.
Om de livestreaming van de Qualifying-Stage te ondersteunen, wordt het gat tussen elke auto vergroot tot twee minuten op asfaltevenementen, wat dezelfde intervaltijd is als op gravel-evenementen.
In plaats van hun wegvolgorde voor de eerste etappe te selecteren, starten de in aanmerking komende piloten een asfaltronde op basis van de resultaten van de Qualifying-Stage. Voor gravel-rally’s is de startvolgorde omgekeerd aan het Qualifying-klassement. Het startorderselectie-moment zal dus niet langer plaatsvinden.
Alle ERC1-crews starten met tussenpozen van twee minuten op de eerste etappe van een evenement, waarbij de top 15 twee minuten na elkaar start op de volgende etappe, terwijl alle andere auto’s met tussenpozen van één minuut rijden.
De Regroup voorafgaand aan de Power Stage is verhoogd van 40 naar 50 minuten om de leidende FIA Junior ERC-crews de mogelijkheid te geven om als eerste te rijden om de zichtbaarheid en het profiel van dit Junior-kampioenschap verder te vergroten.
De evenementen zullen vier dagen duren, vanaf het begin van de recce tot de finish van de Power Stage. Nieuwe regels voor 2024, goedgekeurd door de WMSC, zullen organisatoren van evenementen echter in staat stellen een extra dag voor verkenningen in te plannen, op voorwaarde dat ze FIA-goedkeuring aanvragen en ontvangen.
Inmiddels zijn ook de kampioenschapsinschrijfgelden voor 2024 goedgekeurd.
Een aantal van de door het WMSC bekrachtigde wijzigingen kwamen voort uit voorstellen die door de promotor van het Europese Rallykampioenschap, WRC Promoter GmbH, aan de FIA Rally Commission waren voorgelegd.
FIA European Rally Championship voor bandenleveranciers
Goedgekeurd door de FIA WMSC tijdens de sessie in Cordoba in juni, keurde nu ook de bijeenkomst in Genève eerder deze maand het reglement goed voor het nieuwe FIA European Rally Championship for Tire Suppliers in 2024.
Geïntroduceerd om de deelname van bandenbedrijven aan de ERC te erkennen en te stimuleren, wordt de manier waarop punten worden gescoord beschreven in een nieuwe verordening, 5.2.2, als volgt: “Een genomineerde bandenleverancier mag punten scoren (volgens Art. 3.1.1) met de twee beste geplaatste Rally2-auto’s geregistreerd in ERC (volgens Art. V1a 4.2) en voorzien van zijn banden in het eindklassement van elke rally. Verdere auto’s die door dezelfde bandenleverancier zijn afgemonteerd, kunnen geen punten opleveren en geen punten aftrekken van andere auto’s”.
De oprichting van het FIA European Rally Championship 2024 voor bandenleveranciers volgde op een voorstel van de ERC-promotor, WRC Promoter GmbH, aan de FIA Rally Commission.
Hankook, Michelin, MRF en Pirelli hebben zich in 2023 aangemeld als de officiële bandenpartners van de ERC.
Grotere bevoegdheden voor de veiligheidsafgevaardigden!
De FIA Safety Delegate kan een verzoek indienen bij de Koersdirecteur om een klassementsproef te annuleren als hij of zij vaststelt dat de KP niet is uitgevoerd in overeenstemming met het Veiligheidsdossier van de rally.
Met de verantwoordelijkheid om de veiligheid van het publiek en de media te bewaken, heeft de FIA Safety Delegate al de bevoegdheid om de start van een klassementsproef met maximaal 30 minuten uit te stellen als wordt geoordeeld dat de veiligheidsomstandigheden niet bevredigend zijn.
Vanaf 2024, als het veiligheidsniveau niet kan worden verbeterd binnen de beschikbare tijd of als wordt geoordeeld dat de proef niet overeenkomt met het veiligheidsdossier, zal de FIA Safety Delegate – of de FIA Observer als er geen FIA Safety Delegate is genomineerd – kan bij de Koersdirecteur een verzoek indienen om de proef te annuleren. Bij niet-naleving kan dit tot gevolg hebben dat de zaak wordt gerapporteerd aan de wedstrijdcommissarissen.
De FIA Safety Delegate – of de FIA Observer als er geen FIA Safety Delegate is genomineerd – behoudt zich het recht voor om een ernstig veiligheidsprobleem te melden aan de Closed Road Commission, wat kan resulteren in de afgifte van een gele kaart.
Tijdkaartboete kan worden herzien door gebruik van elektronische monitoring
Het niet laten aftekenen of ondertekenen van een tijdkaart bij een controle, het niet verschijnen van een tijdsregistratie op de klokkaart of het niet tonen van een klokkaart bij een controle zal niet langer leiden tot uitsluiting van een evenement als kan worden bewezen dat de bemanning dat wel heeft gedaan en dus de controle correct is gepasseerd.
Indien een overtreding wordt gemeld, kan de wedstrijdleider, in uitzonderlijke omstandigheden, een onderzoek instellen met behulp van hulpmiddelen zoals elektronische opnames (GPS) en officiële documentatie.
Als kan worden vastgesteld dat de betrokken ploeg de controle in kwestie correct heeft gepasseerd, wordt een straf van één minuut toegepast, in plaats van dat er vanuit wordt gegaan dat de deelnemer uit het evenement is, zoals momenteel het geval is.
Minimale KP-tijdregel toegevoegd aan sportreglementen
Vanaf 2024 zal er een sectie over de minimale KP-tijden verschijnen in het regionale rallysportreglement.
Hoewel maar weinig landen minimale KP-tijden – ook wel bogeytijden genoemd – in hun regels opnemen, doen sommige landen dat wel, waaronder Ierland en het Verenigd Koninkrijk.
Momenteel is voor elk geval een ontheffing vereist, met een verduidelijking in de aanvullende reglementen die ook verplicht zijn wanneer een evenement op FIA-niveau in een van die landen wordt gehouden.
Door een clausule op te nemen in de regionale rallysportreglementen zal regel 47.2.1 gemakkelijker toe te passen en te begrijpen zijn.
Veiligheidsbepalingen bij herstart na vertragingen
Als onderdeel van de voortdurende inspanningen om de hoogst mogelijke veiligheidsnormen te bereiken op de KP’s, moet er, als er om welke reden dan ook een vertraging van 20 minuten of meer is, een safety-car over de proeven rijden om de toeschouwers te informeren over de naderende herstart voordat de etappe verder kan gaan.
Als dit volgens de nieuwe regeling voor 2024 niet mogelijk is, mag de etappe niet doorgaan en worden fictieve tijden toegewezen aan eventuele deelnemende ploegen die nog aan de etappe moeten beginnen.
Bron: FIA