Sami Pajari en Enni Mälkönen zullen voor het seizoen 2024 een van de eersten zijn die de geheel nieuwe Toyota GR Yaris Rally2 zullen besturen, terwijl ze ook van team overstappen naar het in Finland gevestigde Printsport Racing.
Het rallyseizoen 2024 begint in januari vanuit Monaco met de traditionele seizoensopener van de Rallye Monte-Carlo. Toyota, dat de afgelopen jaren succes heeft geboekt in de WRC-categorie, lanceert zijn eigen Rally2-auto voor de WRC2-serie. Een van de allereerste piloten die het nieuwe beest aan het roer krijgen, is de Finse rijzende ster Sami Pajari, samen met zijn bijrijder Enni Mälkönen. Toyota had nog niet eerder een auto voor de tweede categorie van het World Rally Championship en onthulde pas een jaar geleden de komende Toyota GR Yaris Rally2 aan het publiek. Als Rally2-kandidaat zal de nieuwe auto ook zijn plaats vinden in de topcategorie van het Europese Rallykampioenschap en nationale kampioenschappen over de hele wereld.
In plaats van de nieuwe auto’s met een eigen team te laten rijden, heeft Toyota ervoor gekozen om via een aantal geselecteerde klantenteams te opereren. Het in Finland gevestigde Printsport Racing is een van de eerste teams met een eigen Yaris GR Rally2-vloot. Printsport Racing, opgericht in 1997, opereert tegenwoordig in de beroemde regio Jyväskylä, met namen als Esapekka Lappi, Teemu Suninen en Jari Huttunen in de lijst van piloten waarmee ze eerder hebben samengewerkt. Pajari mag zijn naam aan die lijst toevoegen, naast bovenaan de lijst van Toyota Yaris GR Rally2-piloten.
“Ik ben al onze partners dankbaar voor de kans om mijn carrière voort te zetten in dit nieuwe, opwindende project. Speciale dank gaat uiteraard uit naar mijn langdurige supporters, zoals onze hoofdpartner CapitalBox, die allemaal enorm in mij geloven. Het is geweldig om onze samenwerking voort te zetten”, bedankt Pajari zijn sponsors en supporters.
Pajari ziet de nieuwe Rally2-auto als een geweldige kans.
“Hoewel Toyota in het verleden altijd al winnende auto’s heeft gemaakt, geloof ik ook in hun visie op de toekomst. Daarom wilde ik heel graag voor deze auto kiezen, zeker nu ik ook de unieke kans kreeg om er als één van de eersten mee te rijden in een WRC-evenement. Uiteraard zal het interessant zijn om de prestaties ervan te vergelijken met die van anderen tijdens het eerste evenement. Al met al is de kans zo geweldig dat ik besloot die te grijpen”, redeneert Pajari zijn beslissing. “De Yaris is best cool”, erkent hij.
In het WRC2-seizoen van 2023 nam Pajari deel met het Toksport WRT en hoewel hij enthousiast is over de toekomst, voelt hij zich ook verdrietig om zo’n goed werkende relatie achter zich te laten en heeft hij niets dan lof voor zijn oude team.
“Het was een geweldig team, waar ik enorme steun en eindeloos waardevolle lessen van kreeg. Toksport was voor mij een prachtige plek om mij als piloot in alle opzichten te ontwikkelen. De prestaties van de auto waren altijd goed en onze samenwerking verliep alleen maar soepel. Ik wil teammanager Serkan Duru uit de grond van mijn hart bedanken voor de tijd die we samen hebben doorgebracht”, prijst Pajari.
Enni Mälkönen zal in 2024 de bijrijder van Pajari blijven. De twee rijden sinds 2022 samen op WRC-niveau. Mälkönen werd de eerste vrouw die een WRC-kampioenschapstitel won als WRC3-bijrijderkampioen in 2022 en Sami Pajari is de enige Finse rijder die het Junior Rally Wereldkampioenschap wist te winnen. Dat presteerde hij in 2021.
Info Sami Pajari Media