Zoals verwacht, werd de Historic-wedstrijd in de Rally van Wallonië gedomineerd door de enige Youngtimer aan de start. Er stond zaterdag geen maat op de tijden van Dirk Deveux met zijn krachtige Ford Sierra Cosworth, al beleefde de Limburger wel een hachelijk moment op de jump in Wartet.
“We hebben in elk geval bewezen dat onze Sierra sterk gebouwd is,” lachte Dirk Deveux. “Ik nam de jump zonder te lossen, vol gas in vijfde versnelling. Ik had niet gedacht dat we zo hoog zouden vliegen. De landing was nog verrassend zacht, maar de haken voor het slepen waren wel krom op de bumper vooraan. Daar moet je dan zo oud voor geworden zijn…”
Dirk Deveux had een voorsprong van 3 minuten bij elkaar gereden na 10 proeven, maar toen moest hij de motor aan de kant zetten. De krachtbron was oververhit en wellicht gebroken…
Emile Tollet, man van de streek, nam de leiding over met zijn Ford Escort Mk2. Hij had 45″ voorsprong bij het begin van de slotdag, maar Koen Verhaeghe zette de achtervolging in en reed de kloof dicht. Toen het in de slotfase opnieuw begon te regenen, nam de rode Escort Mk1 de leiding op de voorlaatste proef in Fernelmont. Verhaeghe won de wedstrijd, voor Emile Tollet en Pierre Delettre, die met zijn Escort Mk1 op zaterdag al vroeg moest opgeven en pas later via een herstart aan de wedstrijd kon beginnen.
“In de TAC Rally hebben we onze motor stuk gereden. We moesten een nieuwe motor laten bouwen en ik moet onze tuner in Engeland, Sherwood, zeker bedanken. Ze hebben hun werk anders ingepland om onze motor op tijd klaar te krijgen. Paul Lietaer is trouwens deze week speciaal naar Engeland gereden om onze motor op te pikken. Al die inspanningen zijn met deze overwinning natuurlijk de moeite waard geweest, want we winnen en ik kom aan de leiding in het kampioenschap. Mooi bij mijn debuut op deze proeven. Ik ben al 20 jaar actief als rallyrijder en de Wallonie is een van de weinige wedstrijden die ik nog nooit gereden had. Die staat nu ook op mijn lijstje,” aldus winnaar Koen Verhaeghe.
Jérôme Septon leider in Divisie 2 na winst in de Rallye de Wallonie
Na de Rallye des Ardennes en de TAC Rally, werd in het kader van de Rally van Wallonië voor de eerste keer een Divisie 2-manche afgewerkt als nevenwedstrijd van een Divisie 1-rally. De D2-wedstrijd is voor elke klasse toegankelijk, met uitzondering van RC2 en RGT. Wie de 2WD Trophy rijdt, moet altijd de D2-wedstrijd kiezen, aangezien dat een budgetvriendelijke formule is, aangezien enkel de langste dag van een tweedaagse wedstrijd als D2-manche wordt verreden. In dit geval betekende het dat de deelnemers enkel op zaterdag de 11 klassementsproeven afwerkten, goed voor een wedstrijd van 102 km tegen de klok.
Lange tijd was het onzeker of Thierry Schloesser aan de start zou komen met zijn Ford Escort. De Luxemburger hinkte immers op twee gedachten. “Enerzijds heb ik dit seizoen mijn zinnen gezet op de titel in Divisie 2, maar de Rally van Wallonië is ook de openingsmanche van het Luxemburgs kampioenschap. Als ik daar punten in wil pakken, dan moet ik rijden in Divisie 1… Ik heb uiteindelijk toch voor D2 gekozen, want daarin maak ik meer kans om kampioen te worden,” vertelde de sympathieke Luxemburger.
Hij leek vooraf favoriet, maar uiteindelijk zou hij pas vijfde worden na een ongelukkige wedstrijd. “Het grote probleem blijven onze banden. We rijden met 15″ velgen en daardoor is de bandenkeuze erg beperkt. Toen sommige proeven in de eerste ronde er nat bij lagen, stonden wij op harde slicks. Heel moeilijk. Op de vijfde proef reden we bovendien lek in de eerste bocht. We moesten het wiel wisselen,” vertelde Schloesser.
Vooraan nam Laurent Vanton de wedstrijd in handen, maar een gebroken gaskabel zorgde voor een vroege opgave. Zo ging de zege naar Jérôme Septon met zijn Peugeot 208 Rally4. “Ik ben heel blij met deze eerste overwinning in Divisie 2, waarmee we ook aan de leiding komen. In het begin was Laurent Vanton te snel, maar in de loop van de dag vond ik meer vertrouwen en kon ik het tempo verhogen,” aldus de piloot uit Dinant.
Olivier Leroy, winnaar van de 2WD Trophy, eindigde in zijn Clio R3 op de tweede plaats, voor Geoffrey Horward en Dimitri Marion, nog een streekpiloot uit Durnal.
In de tussenstand van Divisie 2, na 3 van de 5 wedstrijden, heeft Jérôme Septon de leiding genomen met 40 punten, voor Thierry Schloesser (28) en Kurt Braeckevelt en Jonas Dewilde, de winnaars in Tielt en Dinant, met elk 25 punten.
Jimmy D’hondt op uithouding en regelmaat naar winst in de Rally van Wallonië
Wat een wedstrijd, de 41ste Rally van Wallonië van afgelopen weekend! Door het wisselvallige weer en het erg hoge tempo vooraan, waren de positiewissels en incidenten amper bij te houden. Ook de strijd bij de Masters kende een verrassend verloop, met Jimmy D’hondt die zondagnamiddag in Jambes als winnaar over het finishpodium reed.
Nochtans zag was de wedstrijd helemaal niet goed begonnen voor de tweevoudige Master-kampioen. “Op de eerste proef was ik te enthousiast en schoven we in een veld. Meteen 20″ verloren. En op de jump van Wartet, bij de finish, heb ik amper gelost, met heel wat schade aan de auto als gevolg. De dakspoiler viel er af en zelfs de carterplaat bleek verschoven. Maar, we zijn in koers gebleven en zondag, toen het voor ons ook een stuk beter ging, viel alles plots in ons voordeel uit,” aldus Jimmy D’hondt.
De wedstrijd werd, zoals verwacht, van bij de start in handen genomen door Jos Verstappen. Ondanks het feit dat hij voor de eerste keer de Rally van Wallonië reed, stond de Nederlander aan de leiding van het algemeen klassement na de eerste dag. “We hebben in de eerste ronde even afgetast waar er grip is en waar niet. Dat kan je vooraf moeilijk inschatten. Daarna bekijken Renaud en ik de onboards nog een keer voor de tweede ronde en passen we hier en daar de rempunten en lijnen aan. Zo kunnen we telkens ons ritme een beetje verhogen,” vertelde Verstappen. De leider bij de Masters was zaterdagavond al verlost van zijn belangrijkste achtervolger in het Master-klassement. Fred Miclotte, die een goed ritme gevonden had, knalde in Crupet op een grote strobaal. De Skoda had zware averij opgelopen en Miclotte moest opgeven.
Zondagmiddag ging het dan plots helemaal fout voor Verstappen op de proef in Naninne. Verstappen reed twee banden lek en met slechts één reservewiel in de koffer, was opgeven de enige mogelijkheid. Op dezelfde proef moest ook Kris Princen noodgedwongen de strijd staken. De transmissie was gebroken op zijn Porsche 991 GT3. Hij was trouwens niet het enige slachtoffer bij de Porschisten, want ook Henri Schmelcher moest met technische problemen vroegtijdig opgeven.
Zo ging de tweede plaats bij de Masters naar streekrijder Etienne Monfort, die zijn Skoda naar een mooie 13de plaats stuurde. De overwinning in RGT en de derde plaats bij de Masters ging naar Olivier Collard, die op zondag enorm genoot van de power van de Porsche. “We hebben zaterdag bijna de ganse dag op regenbanden gereden en de proeven lagen er toen erg verraderlijk bij. Het was echt niet evident om de Porsche dan op de baan te houden. Zondag konden we eindelijk slicks monteren en dan stuurt de Porsche toch een stuk scherper. Dan was het weer genieten, tot de regenvlaag op de laatste proef,” aldus Olivier Collard.
Steven Spittaels, actief in de Stellantis Motorsport Cup, stuurde zijn Peugeot 208 naar de vijfde plaats, gevolgd door Koen Verhaeghe, de winnaar in het Historic BRC met zijn rode Ford Escort Mk1. Hij klopte lokale favoriet Emile Tollet, in een Ford Escort Mk2.
Olivier Leroy stuurt zijn Clio naar de zege
De deelnemers aan de 2WD Trophy reden in de Rally van Wallonië de Divisie 2-wedstrijd. Ze werkten dus enkel de 11 klassementsproeven op zaterdag af, goed voor 102,59 km tegen de chrono.
In de eerste ronde nam Laurent Vanton het commando in handen met zijn Renault Clio R3. Hij nam zelfs de leiding in de D2-wedstrijd voor Jérôme Septon in een Peugeot 208 Rally4 en met 43″6 voorsprong op Bruno de Wilde, zag het er goed uit, maar bij het begin van de tweede ronde ging de gaskabel stuk. Bruno de Wilde kon maar twee proeven genieten van de leidersplaats, want even verder brak… de versnellingsbak. Een onderdeel dat hem al eerder parten speelde.
Vanaf dat moment nam Olivier Leroy de leiding over. De 44-jarige piloot uit Jodoigne gaf de leidersplaats niet meer uit handen en won met 1’21” voorsprong op Geoffrey Horward.
“Deze overwinning doet deugd, want het was vijf jaar geleden dat ik nog met de Renault Clio gereden had,” aldus de partner van Daphné Henry, gekend als vroegere copilote van Lyssia Baudet. “In het begin was de set-up van de auto nog niet optimaal en stelselmatig kreeg ik meer vertrouwen. We gaan nu bekijken of we nog meer manche van de 2WD Trophy gaan rijden,” aldus winnaar Olivier Leroy.
Dat gaat Geoffrey Horward in elk geval wel doen. De Clio-piloot werd mooi tweede in de Rally van Wallonië: “We hebben onze achterstand vooral opgelopen in de eerste ronde. Het was jammer dat de wedstrijd zo kort was. We hebben plannen om ook de East Belgian Rally en de Spa Rally nog te rijden.”
Dimitri Marion, streekpiloot uit Durnal, reed voor de eerste keer op nationaal niveau, dankzij de betaalbare formule van Divisie 2 en de 2WD Trophy. Ondanks dat hij wat last had van motorstoringen in zijn Ford Fiesta R2T, werd hij mooi derde, voor Pascal Demarche en… de leider in de tussenstand, Eddy Buntinx met de Saxo waarmee hij al rijdt sinds 2003. “We hebben heel voorzichtig de proeven afgewerkt, want binnen drie weken staat mijn thuisrally, de Sezoensrally, op het programma,” lachte Eddy Buntinx.
Info en foto’s BRC