Pieter-Jan Maeyaert schittert net buiten de Top10
Het niveau in de categorie Historic lag bijzonder hoog in de 59ste Ardeca Ypres Rally. Vooral de deelname van de Brit Chris Ingram, vorig jaar nog tweede algemeen in het spoor van Adrien Fourmaux, motiveerde de Belgische tenoren extra om zich te tonen. En, dat deden ze.
Uiteindelijk zou Pieter-Jan Maeyaert de wedstrijd domineren en zijn M3 E30 naar een knappe 11de plaats algemeen sturen. Het begon nochtans goed voor Chris Ingram, die op uitnodiging van Bjorn Syx en enkele lokale partners, de nieuwe BMW M3 E30 van Syx mocht besturen. Op de openingsproef klokte de Brit, die nog moest wennen aan het rijden met een achterwielaandrijver, de snelste tijd bij de BMW’s, maar wel achter de onvermijdelijke Paul Lietaer.
Op het einde van de openingsavond, moest Ingram opgeven met een defecte alternator. Omdat een goed resultaat door de opgave verkeken was, werd beslist om zaterdag niet te herstarten.
Op dat moment had Cedriek Merlevede zijn BMW ook al aan de kant gezet met een geblokkeerde versnellingsbak.
Na de openingsavond had Pieter-Jan Maeyaert de leiding in handen, maar Paul Lietaer volgde op amper 12″9, terwijl Christophe Merlevede al op meer dan 2 minuten volgde als derde. Zaterdagochtend moest Paul Lietaer echter de rol lossen.
“Vanaf deze ochtend hebben we een probleem. De voortrein zoekt en de auto is heel onrustig op hobbelige, snelle stroken. Ik moet van het gas wanneer het hard gaat, want anders gaan we van de baan. Ik denk dat er iets mis is met de ophanging achteraan,” vertelde Paul Lietaer, die sinds de Rally van Wervik kampte met rugpijn na een viriele passage door een put. Lietaer bleef pushen tot hij met een minuut achterstand toch van de baan ging in Watou.
Pieter-Jan Maeyaert reed een foutloze wedstrijd, wat bekroond werd met een knappe zege in Historic en een 11de plaats algemeen. “Ik heb me geweldig geamuseerd,” lachte Pieter-Jan. “We hebben heel hard gereden, want met Paul Lietaer ben je nooit klaar.”
Christophe Merlevede eindigde op de tweede plaats op 5’56”. “Dat is een grote achterstand. Natuurlijk heb ik dit seizoen nog maar amper gereden. Ik miste ritme, maar ik ben er ook van overtuigd dat ik mijn M3 nog eens naar MATS moet brengen voor een update. De schokdempers achteraan zijn sterk verbeterd. Vroeger draaide ik de tijden van mijn neef Cedriek, maar nu kreeg ik 10″ tot 15″ per proef aan de broek, omdat de nieuwe evolutie veel efficiënter is,” vertelde Christophe.
Patrick Mylleville, die woensdag in Boezinge nog aan de kant stond, stuurde zijn Porsche 911 naar een mooie derde plaats. Kevin Vanmassenhove stuurde zijn originele Triumph TR7 naar de vierde plaats, voor Koen Verhaeghe, de leider in het Historic BRC die opnieuw een goede zaak deed. “Voor mij zijn de 25 punten als winnaar in klasse HRC4. De Escort deed het uitstekend. We hadden wel een spannend moment op de jump, waar ik de controle bijna kwijt was. Maar, op dat moment helpt het wel dat je 20 jaar ervaring hebt,” aldus Koen Verhaeghe, die gevolgd werd door Marijn Hoens, ook met een Ford Escort Mk1, maar dan met een Pinto-motor en geen krachtige BDA. Hoens die voor de 16de keer Ieper reed met de Escort, verloor 5 minuten door een schuiver. Dominiek Kindt werd 7de met zijn Peugeot 309 GTi, voor Cedriek Merlevede en Piet Declercq, de twee piloten die vrijdag moesten opgeven.
Freddy Loix meesterlijke Master
In de Ardeca Ypres Rally, een wedstrijd met internationale weerklank en uitstraling, hebben de 50+ piloten getoond dat ze het tempo van de Belgische toppers nog kunnen evenaren. Jos Verstappen deed in de openingsfase zelfs even een gooi naar de leidersplaats, maar het was uiteindelijk Freddy Loix die meesterlijk naar de zege in de Master Cup reed.
Jos Verstappen opende vrijdagavond erg sterk. Na drie proeven had hij de tweede plaats in handen op amper 3″3 van leider Stéphane Lefebvre. Maar, in Zillebeke moest hij de rol lossen door een lekke band links vooraan, opgelopen door een tik tegen een betonblok bij het snijden. Verstappen zette vrijdagavond nog twee snelste tijden op de tabellen, maar zaterdag ging het mis op de eerste proef. In het bos op de Kemmelberg lag de snelheid in een rechtse te hoog, waardoor Verstappen frontaal op een boom knalde.
Zijn kameraad Roger Hodenius overkwam quasi hetzelfde. Ook hij reed al vroeg in de wedstrijd lek bij het aansnijden van een bocht. “In Zillebeke doken we in het bos. Door de overgang van licht naar donker, moeten je ogen daar even wennen en daardoor zag ik het paaltje om niet te snijden aan de binnenkant niet. We hebben de band gewisseld. Het klassement was verkeken,” vertelde Hodenius, die op de Kemmelberg zaterdagochtend ook van de baan ging en bij het zoeken naar een uitweg uit de weide in de sloot reed.
Na de opgave van Verstappen, was Freddy Loix veruit de snelste Master met de Toyota Yaris GR Rally2. Even kwam het podium in zicht, tot hij door een lekke band bijna 2 minuten verloor op de Kemmelberg. Freddy Loix won bij de Masters en werd uiteindelijk 6de algemeen. “Ik ben heel tevreden, want zonder die lekke band zouden we net naast het podium geëindigd zijn. Dat betekent dat de Yaris heel competitief was. Het is logisch dat de toppers van het BRC net wat sneller zijn. Niet alleen zijn ze een stuk jonger, maar ze hebben ook veel meer ritme dan ik,” aldus Freddy Loix, nog steeds recordhouder met 11 zeges in Ieper.
De tweede plaats bij de Masters was voor Fred Miclotte (coverfoto), 8ste algemeen met een gloednieuwe Škoda Fabia RS die aanvankelijk voor John Wartique bestemd was. “John gaf maandag forfait en toen heb ik beslist om zelf te rijden met de Fabia RS. Ik moest de auto nog ontdekken. Hij reageert anders, maar ik vond snel mijn draai. Dit was mijn eerste Ieper als piloot. In sommige snelle waaiers heb ik bewust wat marge genomen, want ik weet dat regelmaat in Ieper de sleutel tot succes is. Ik ben blij met dit resultaat,” aldus Fred Miclotte, die kon rekenen op de hulp van Grégoire Munster, de WRC-rijder van M-Sport. “Jourdan Serderidis en Grégoire Munster waren hier aan het werk als mijn ouvreurs. Merci aan hen!”
Kris Princen, winnaar bij de GT’s, was de derde Master met zijn Porsche 991 GT3 op een knappe 9de plaats algemeen. “Ik blijf enorm onder de indruk van de Porsche. Deze wagen heeft zoveel power en je zit heel snel aan hoge snelheden. Ik heb heel wat nota’s à fond wat voorzichtiger moeten maken, want aan 220 km/h waren de bochten die ik vroeger vol gas nam niet haalbaar. Het gaat echt hard met zo een Porsche,” vertelde Princen, die 46″ voorsprong had op Tim Van Parijs.
“Ik heb vrijdag in de eerste ronde al een fout gemaakt waarbij ik twee banden lek reed en een minuut verloor. Ik heb het ganse weekend een prachtig duel uitgevochten met Kris Princen. Lang geleden dat ik me nog zo geamuseerd heb,” lachte Tim. Glenn Janssens, ook slachtoffer van een lekke band vrijdagavond, knokte zich terug naar de 5de plaats bij de Masters, gevolgd door Bert Coene en Alpine-rijder Christophe Kerkhove.
Succesvol debuut van de 20-jarige Thyrsa Eertmans in 2WD
In de 2WD Trophy heeft Thyrsa Eertmans een droomdebuut gemaakt op nationaal niveau. Met de Renault Clio RS die door haar papa geprepareerd werd, was de 20-jarige Limburgse de winnares in de 2WD Trophy in de Ardeca Ypres Rally. Thyrsa, die we al leerde kennen als de erg gemotiveerde copilote van kampioen Christiaan Spelmans, werd in Ieper trouwens genavigeerd door de 24-jarige Inya Vanrijkel.
“Ik was vandaag zeker niet de snelste, maar wel de slimste,” vertelde Thyrsa. “Gewoon mijn eigen rally blijven rijden zonder mezelf enige druk op te leggen. Het geheim? Misschien de goede voorbereiding die we hadden. Een deugddoende zege, maar nu ga ik gewoon het kampioenschap verder afwerken aan de zijde van Christiaan Spelmans.”
Christiaan Spelmans was wel de snelste van het pak, maar hij liet zich op de jump van Dikkebus verrassen, waarbij meer dan 4 minuten verloren gingen en de geometrie van de Clio ontregeld werd. “Het foutje in de eerste ronde, wanneer we iets te optimistisch een jump aansneden, heeft ons de das omgedaan. Dus kunnen we niet volledig tevreden zijn over onze prestatie. Ieper is een heel moeilijk parcours, met heel afwisselende snelheidsritten. Typisch is dat je echt diep in de ‘coupures’ moet gaan om optimaal te rijden,” aldus Spelmans, die vierde werd.
Stefaan T’joens eindigde, na de opgave van Laurent Vanton met mechanische pech, op de tweede plaats: ““We begonnen KP Watou in de tweede ronde met een leegloper, wat niet zo goed was. Voor de rest kenden we geen noemenswaardige problemen. Na de vele pech die we dit seizoen al kenden nu een perfecte dag. Spijtig dat we te laat vernamen dat we met onze Mitsubishi eventueel wel konden starten in de divisie 1 rally.”
Serge Taymans vervolledigde na de 8 proeven van de Divisie 2-wedstrijd het podium. “Het was van 2015 geleden dat ik nog eens startte in Ieper. Ik hield constant wel een zekere marge. Bovendien zorgden het zien van beelden van piloten uit divisie 1 die een sortie maakten er voor dat ik zeker moment te voorzichtig rondreed. Typisch aan deze rally is dat alles eigenlijk van bocht naar bocht gaat, en het wegdek constant wisselt.”
En de leider in de tussenstand van de 2WD Trophy? “Voor mij zaten de herinneringen nog verder in het achterhoofd, want mijn laatste keer Ieper dateert al van 2000. We rijden ook heel wat VAS-rally’s in West-Vlaanderen, maar geen enkele valt te vergelijken qua traject met deze Ardeca Ypres Rally. Onze doelstelling was eenvoudig en dan ook weer niet: gewoon op de baan blijven. Nog belangrijker dan de einduitslag was het binnenrijven van de nodige punten. Nu zijn we al zeker van de titel in de klasse NAT3, nu nog mikken op het algemeen klassement.”
Info en foto’s VZW SuperStage/BRC Media..