RED BULL wil van het WRC af

WRC Promoter GmbH verwierf in 2013 de commerciële rechten op het WRC. Voorheen werd de promotie verzorgd door North One Sports, maar het tienjarige contract met de FIA ​​(dat in 2010 in werking trad) werd vóór het seizoen 2012 opgezegd toen de bedrijfseigenaar failliet verklaard werd. Momenteel is WRC Promoter mede-eigendom van Red Bull en de KW25-entiteit.

Sinds het duo de commerciële rechten op de WRC in bezit heeft genomen, heeft het gewerkt aan de ontwikkeling van uitzendingen van de discipline op televisie en internet.

Allereerst werd WRC+ opgericht om de uitzending van bepaalde speciale podia aan te bieden. In 2018 werd het All Live-platform gelanceerd om live toegang te bieden tot alle evenementen.

In 2021 voegde WRC Promoter World Rallycross toe aan zijn portfolio, een jaar later gevolgd door het European Rally Championship (ERC).

Reuters zegt vandaag dat volgens zijn bronnen de eigenaren van WRC Promoter – Red Bull en KW25 – op zoek zijn naar een koper. Het persbureau geeft aan dat ze hun investering rendabel willen maken in een tijd waarin commerciële rechten voor sportcompetities nieuwe hoogten bereiken.

Red Bull en KW25 werken samen met JPMorgan, een van de grootste bankbedrijven ter wereld, om een koper te vinden. De Duitse eigenaren hopen naar verluidt hun bedrijf voor zo’n 500 miljoen euro te verkopen en willen de transactie later dit jaar afronden. De gesprekken zouden zich in een vergevorderd stadium bevinden, hoewel een andere door Reuters aangehaalde bron aangeeft dat het proces niet noodzakelijkerwijs tot een verkoop zal leiden.

De toekomstige eigenaar van het WRC zou dan kunnen proberen de populariteit van het kampioenschap in de Verenigde Staten te versterken, een gebied waar de discipline al lang een rally wil organiseren. Er zijn plannen voor een evenement in de stad Chattanooga, Tennessee, maar de verwachting is dat dit pas in 2026 zal gebeuren.

De geruchten komen kort nadat het WRC een lucratieve deal met Saoedi-Arabië heeft getekend om daar de komende tien jaar een rally te houden. Ook op het gebied van het technisch reglement bereidt het vakgebied een transitie voor, waarvan in 2027 een nieuwe versie wordt verwacht.

Info motorsport.com