Ott Tänak haalde vrijdagavond Sébastien Ogier in om de EKO Acropolis Rally Greece te leiden, waarmee hij een bewogen dag afsloot die een grote impact zou kunnen hebben op de titelrace van het FIA World Rally Championship van dit jaar.

De beruchte ruige gravelwegen van Griekenland deden hun reputatie eer aan, met vier van de vijf beste piloten van het kampioenschap die in de problemen kwamen en aanzienlijk wat tijd verloren. Tänak loodste zijn Hyundai i20 N Rally1 echter ongeschonden door de chaos en versloeg een dominante Hyundai 1-2-3 ’s nachts.

Achtvoudig wereldkampioen Sébastien Ogier, die deze rally als tweede in de punten begon, had een voorsprong van 11,7 seconden op Tänak toen Adrien Fourmaux van M-Sport Ford uitviel van de tweede plaats vanwege een gebroken stuurarm op SS4. Maar het noodlot sloeg Ogier tegen het einde van de dag toe toen een probleem met de turbolader de Fransman ongeveer tweeënhalve minuut kostte en hem naar de vierde plaats degradeerde.

Ogiers ongeluk verergerde een rampzalige dag voor Toyota. Teamgenoot Elfyn Evans zakte eerder op de dag bijna negen minuten in door een soortgelijk turboprobleem, terwijl Takamoto Katsuta uitviel met schade aan de achtervering op SS3 nadat hij een pacenote verkeerd had gehoord.

Toyota technisch directeur Tom Fowler legde de situatie uit: “Het lijkt erop dat Séb de boost-druk van de turbolader is kwijtgeraakt. We hadden Elfyns auto vanmorgen met dezelfde symptomen.”

“Het is een enorme teleurstelling, want het is duidelijk weer een rally na Finland waar we echt sterke prestaties leveren met de auto. In Finland hebben we daar geen gebruik van gemaakt en het lijkt erop dat we hier ook niet gaan profiteren van de potentiële prestaties van zowel de auto als de piloten.”

In schril contrast hiermee vierde Hyundai dat Tänak i20 N Rally1-collega’s Dani Sordo en Thierry Neuville met respectievelijk 21,8 en 45,2 seconden voor was. Zoals het er nu voorstaat, is het Koreaanse merk klaar om zijn voorsprong in het fabrikantenkampioenschap uit te breiden.

“We moeten dankbaar zijn voor een probleemloze dag. Het was zwaar met de hitte en de zware omstandigheden”, zei Tänak, die momenteel derde staat in het kampioenschap. “Het was een geweldige dag voor Hyundai, maar we weten allemaal dat er nog meer gaat komen.”

Sordo, die voor het eerst sinds de Rally Italia Sardegna in juni verscheen, had zijn eigen uitdagingen en moest het een groot deel van de middag opnemen met een defecte hybride-eenheid. Kampioenschapsleider Neuville had ook problemen en had ’s ochtends last van een motorprobleem waardoor zijn auto op minder vermogen reed.

Grégoire Munster van M-Sport Ford moest stoppen voor een wielwissel op SS6, waardoor WRC2-koplopers Robert Virves en Sami Pajari naar de vijfde en zesde plaats konden klimmen. Het duo passeerde ook Yohan Rossel, die ’s ochtends de WRC2-categorie had gedomineerd voordat hij tijd verloor door een lekke band.

Munster eindigde de dag als zevende met Kajetan Kajetanowicz, Nikolay Gryazin en Rossel die de top 10 completeerden.

De etappe van zaterdag belooft meer uitdagingen, met zes etappes van 116,23 km op de onvergeeflijke wegen ten zuiden van Lamia.

Vrijdagklassement: 1. O Tänak / M Järveoja EST Hyundai i20 N 1u 40m 16,9s 2. D Sordo / C Carrera ESP Hyundai i20 N +21,8s 3. T Neuville / M Wydaeghe BEL Hyundai i20 N +45,2s 4. S Ogier / V Landais FRA Toyota GR Yaris +2m 26,4s 5. R Virves / A Les k EST Škoda Fabia RS Rally2 +3m 10,9s 6. S Pajari / E Mälkönen FIN Toyota GR Yaris Rally2 +3m 12,4s.

Info en foto’s WRC Media