Coverfoto Toyota Gazoo WRT
Met nog 2 asfaltproeven in Midden-Europa en Japan te rijden, reist de WRC nu richting Zuid-Duitsland, het noorden van Oostenrijk en het westen van Tsjechië.
Vorig jaar werd CER aan de kalender toegevoegd die uniek is in zijn soort omdat deze in drie landen wordt verreden: Duitsland, Tsjechië en Oostenrijk met achttien klassementsproeven op het programma (over 302,51 km).
Er zijn 44 auto’s (waaronder 10 Rally1 en 20 Rally2) ingeschreven. Ogier, Evans en Katsuta die Toyota vertegenwoordigen maar ook Sami Pajari op een vierde Yaris Rally1. Na Finland en Chili zijn derde evenement dit seizoen met deze auto. Bij Hyundai geen echte verrassingen met Neuville en Tänak vergezeld door Mikkelsen. M-Sport zal ook aanwezig zijn met drie auto’s: Fourmaux en Munster, evenals Serderidis op een derde Ford Puma Rally1 als privateer.
Een relatief dun deelnemersveld in WRC-2 met onder meer Rossel, Gryazin, McErlean, Kajetanowicz… Merk op dat Solberg en Greensmith zullen racen, maar dit evenement niet hebben gekozen om punten te verzamelen in het kampioenschap.
In de rand van de WRC Rally wordt ook een manche verreden van de ADAC Opel Electric Rally Cup met de electrische Corsa met daarin Tom Heindrichs die Lyssia Baudet vervangt.
Lyssia zelf strijdt met een Ford Fiesta Rally3 tegen 2 andere vrouwen met als inzet een volledige WRC Junior campagne 2025!
Wanneer zijn Thierry en Martijn kampioen?
Om ervoor te zorgen dat ze zondag al kampioen zijn, moeten Thierry en Martijn aan het einde van de CER een voorsprong van 31 punten hebben.
Met andere woorden …
► Neuville moet 2 punten meer scoren dan Tänak
► Ogier mag geen 10 punten meer scoren dan Neuville.
► Evans mag niet 15 punten meer scoren dan Neuville.
De belangrijkste deelnemers
Rally1:
- Toyota: Seb Ogier, Elfyn Evans, Sami Pajari en Takamoto Katsuta.
- Hyundai: Thierry Neuville, Ott Tänak, Andreas Mikkelsen.
- M-Sport: Adrien Fourmaux, Grégoire Munster en Jourdan Serderidis
Rally2:
- Škoda Fabia RS Rally2: Oliver Solberg (BK), Gus Greensmith (BK), Kajetan Kajetanowicz, Josh McErlean, Miko Marczyk, …
- Toyota GR Yaris Rally2: Filip Mareš.
- Hyundai i20 N Rally2: Henk Vossen
- Citroën C3 Rally2: Nikolay Gryazin, Yohan Rossel en Maxime Potty.
- Ford Fiesta Rally2: William Creighton.
(BK)=buiten kampioenschap
Rally3:
- oa. Matteo Chatillon, Jan Černý, Filip Kohn en Hermann Gassner
Tijdens de rally plaats ik gedurende het weekend regelmatige updates op mijn Facebook pagina JoHu Media
▶️ Rally Live ◀️
Timing
Km tegen de klok: 302.51 km
Verbinding : 1281,93 km
Aantal KP’s : 18
Kaarten ( by Hyundai Motorsport)
Kaarten ( by Dimitri Dusart)
Deelnemerslijst 2024
- 44 teams worden aan de start verwacht
- in pdf laatste versie
Ben jij klaar om de klassementsproeven te verkennen voordat je komt? Alle etappes, verbindingen en publiekszones
Site Rally
KP-analyse by Pirelli
Bandeninfo Pirelli
De beschikbare banden voor de verschillende categorieën in deze rally zijn als volgt:
P Zero RA WRC: Pirelli’s asfaltband is verkrijgbaar in twee samenstellingen. Voor de CER is de versie met zachte compound (P Zero RA WRC SB) de eerste keuze, die de voorkeur geniet op asfalt dat van nature gladder is, of wanneer het nat is door regen en nachtvorst. De optie is de harde compoundversie (P Zero RA WRC HB), het meest geschikt voor schurende oppervlakken en de langere fasen. Beide banden maken daadwerkelijk hun debuut op de CER, de eerste keer dat nieuwe versies van de voorgaande typen (SA en HA) zullen worden gebruikt. De nieuwe versies zijn sterker, gebaseerd op ervaringen en gegevens verzameld tijdens verschillende rally’s, terwijl ze zich ook aanpassen aan de evolutie van de Rally1-auto’s gedurende dit seizoen.
P Zero RA: dit is het productgamma voor Rally2- en Rally3-auto’s. Ook hier is er een zachte compoundversie (RA7+) die bij CER de prime is, en de harde compound (RA5A) als optie. De P Zero RA-banden delen veel van de kenmerken van de WRC-banden die op de topklasse-auto’s worden gemonteerd.
Cinturato RW: beschikbaar voor alle 4WD-categorieën is een regenband die geschikt is voor nat of zeer vochtig asfalt. De Cinturato WRC RWB is exclusief ontwikkeld voor de Rally1-auto’s. Rally2 heeft de RWC, terwijl de Rally3-auto’s de Cinturato RW1C zullen gebruiken.
Rally1-auto’s
De regels staan toe dat de Rally1-auto’s elk maximaal 28 banden gebruiken gedurende de hele rally. De toewijzing bestaat uit 28 prime P Zero RA WRC SB, 18 option P Zero RA WRC HB en 12 Cinturato RWB regenbanden.
Rally2/3
De WRC2- en WRC3-auto’s kunnen maximaal 26 banden gebruiken, waarvan 26 primaire, 18 optionele en 12 regenbanden.
Info WRC / Rally Chile / Pirelli / Hyundai Motorsport.