- Lancia keert terug naar de rallywereld met de Ypsilon Rally4 HF, een concentratie van kracht en wendbaarheid die het resultaat is van een samenwerking tussen Lancia en Stellantis Motorsport. Met 212 pk aan vermogen en een race-uitrusting die in samenwerking met premium partners is ontworpen, zal de Ypsilon Rally4 HF de groei van jonge piloten in Rally 4 bevorderen.
- De Lancia Rally Trophy maakt ook zijn debuut, met piloten die strijden om een aanzienlijke prijzenpot en de kans om te strijden met het officiële voertuig van het nieuw opgerichte Lancia Corse HF in 2026.
- Vanaf vandaag zijn bestellingen voor de nieuwe Ypsilon Rally 4 HF mogelijk via de Stellantis Motorsport Racing Shop voor een prijs van €74.500.
- Sterke emoties zijn ook gegarandeerd achter het stuur van de New Ypsilon HF, de high-performance wegversie uitgerust met een 100% elektrische motor van 280 pk die in het voorjaar van 2025 op de markt zal verschijnen.
- Beide modellen zijn ontwikkeld en verfijnd met de steun van Miki Biasion, de motorsportlegende en wereldkampioen rally met Lancia.
- De introductiefase van de nieuwe Ypsilon is nu voltooid in Italië en is nu beschikbaar in 160 Casa Lancia showrooms in het hele land, waar duizenden potentiële klanten de kans hebben gekregen om de volledige line-up te ontdekken en deel te nemen aan proefritten om de wendbaarheid en het rijplezier van de auto’s te ervaren. Tot nu toe zijn er al 10.000 bestellingen geplaatst voor het nieuwe model sinds de lancering.
- Het publiek was vooral onder de indruk van het soepele rijgedrag en de milieuvriendelijkheid van de hybride versie met zijn zestraps e-DCT automatische transmissie en manoeuvreersystemen met een laag verbruik.
- Lancia’s internationalisering gaat op volle snelheid door in Frankrijk, Spanje, België en Nederland – Duitsland volgt in 2025 – met een eerste netwerk van 70 nieuwe showrooms in 70 grote Europese steden.
Lancia herstart van Rally 4 en huldigt de Lancia Rally Trophy in.
Lancia keert terug naar de rallywereld in de categorie waar de basis van de competitie wordt gelegd: Rally 4, het hart en de ziel van de rallycompetitie, waar jonge piloten worden aangewakkerd door passie en de strijd aangaan om de professionals van morgen te worden.
In Europa is Rally 4 een van de meest gevulde categorieën dankzij de hoge snelheden en spannende races. Ook ervaren piloten nemen deel aan de wedstrijden, ook al is het vooral een ontwikkelingscategorie voor wie wil leren en groeien. Dus, in perfecte Lancia-stijl en in overeenstemming met de missie en het DNA van het merk, is het een nieuw begin dat wordt gekenmerkt door ambitie, pragmatisme en nederigheid. Tot op de dag van vandaag is Lancia immers het meest succesvolle merk aller tijden in de rallywereld, met 15 wereldkampioenschappen rally, drie wereldkampioenschappen voor constructeurs en endurance, één 1000 Miglia, twee Targa Florio en één Carrera Panamericana. Met een erfenis van succes en overwinningen maakt Lancia een doorstart in de rally met een ongelooflijk getalenteerd team onder leiding van Eugenio Franzetti, directeur van Lancia Corse HF. Als onderdeel van de terugkeer naar de racerij kondigt Lancia ook de oprichting aan van de “Lancia Rally Trophy” voor piloten die achter het stuur kruipen van de nieuwe Ypsilon Rally 4 HF.
De Lancia Rally Trophy wordt verreden tijdens zes wedstrijden van het Italiaanse rallykampioenschap en bestaat uit drie
leeftijdscategorieën: Junior (tot 25 jaar), Master (van 25 tot 35 jaar) en Expert (ouder dan 35 jaar). De inschrijving kost € 2.500 per equipe en is all-inclusive. De inschrijving omvat de technische racekleding van Lancia, gastvrijheid in het wedstrijdgebied, een
onderdelenservice op het servicepark, de garantie van duidelijke richtlijnen die door alle betrokkenen worden nageleefd en tot slot de immense publiciteit die het Corse Lancia-team zal geven aan de trofee en de deelnemers. Het prijzengeld voor de individuele races
en het einde van het jaar bedraagt ongeveer 300.000 euro. Bovendien krijgt de winnaar van de trofee de kans om deel te nemen aan het Europees Rallykampioenschap van 2026 met de officiële Ypsilon Rally 4 HF van Team Lancia Corse HF. De eerste datum van de
Lancia Rally Trophy valt samen met de tweede wedstrijd van het Italiaanse Rallykampioenschap.
Ypsilon Rally 4 HF, een sublieme teamprestatie
De Ypsilon Rally 4 HF is geïnspireerd op de legendarische Fulvia Coupé HF uit de jaren ’60, waarmee hij de configuratie met voorwielaandrijving, de kleinere afmetingen en de intense sensatie van het rijden met hoge snelheid deelt. De Ypsilon Rally 4 HF is ontstaan uit de samenwerking tussen Lancia, het meest succesvolle merk in de rallywereld, en het Stellantis Motorsport-team, dat 11 overwinningen in Dakar en 27 constructeurstitels in het wereldkampioenschap rally op zijn naam heeft staan.
De auto is verder verbeterd dankzij prestigieuze samenwerkingsverbanden tussen Lancia en enkele van de beroemdste topmerken in de auto- en racewereld, waaronder Marelli, het Italiaanse merk dat het motormanagementsysteem heeft verzorgd; Sparco voor de veiligheidsrolbeugel, de stoelen en het stuur; TM Tecnologie voor het remsysteem; Speedline voor de lichtmetalen velgen; en Supersprint voor de uitlaat. Tot de betrokken Europese bedrijven behoren SADEV, dat de versnellingsbak ontwierp, en Ohlins, dat de schokdempers leverde. Bovendien heeft Miki Biasion, wereldkampioen racen, bijgedragen aan de ontwikkeling van deze auto die Lancia terugbrengt in de racewereld. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de afstelling en het doel is om op 1 januari 2025 gehomologeerd te zijn en eind januari de eerste modellen te leveren. Vandaag is een belangrijk moment op deze
drukke roadmap met de officiële opening van bestellingen over de hele wereld via de Stellantis Motorsport Racing Shop voor een prijs van €74.500.
Concreet beschikt de Ypsilon Rally 4 HF over het CMP-platform in MHEV-uitvoering – voor het eerst gebruikt door Stellantis Motorsport en anders dan dat van de andere Rally 4-voertuigen van de groep. De gelaste kooi met trellisvormige buizen is bovenop het nieuwe platform gebouwd, waardoor een lichter en krachtiger chassis is ontstaan. Verder is de nieuwe Lancia-raceauto uitgerust met de 1,2-liter PureTech Turbo-motor met 3 cilinders en 4 kleppen per cilinder, met aangepaste turbines en uitlaat en een specifiek
motormanagementsysteem om 212 pk maximaal vermogen te leveren. Het is een zeer krachtige en betrouwbare motor die ook nog eens extreem goedkoop is in termen van kosten per kilometer, wat essentieel is voor Rally 4-piloten. De verhouding tussen gewicht
en vermogen is zeer aantrekkelijk, waardoor het voertuig extreem snel is. Uitgerust met een SADEV 5-speed dog ring versnellingsbak en mechanisch sperdifferentieel, is het high-performance model de ideale oplossing voor rallyfans die willen genieten, maar ook een serieuze optie voor piloten die streven naar de overwinning in Rally 4 en tweewielaangedreven wedstrijden. Bovendien is de Ypsilon Rally 4 HF uitgerust met 330 mm geventileerde schijfremmen voor in de spoorconfiguratie, die een krachtige remwerking garanderen en remmen buiten het gas mogelijk maken – een must in rally’s, vooral in Italiaanse rally’s waar je constant klimmetjes en afdalingen tegenkomt. Voor de McPherson-vering is gekozen voor drievoudig verstelbare schokdempers van Ohlin, zodat de piloten deze kunnen afstemmen op hun eigen rijstijl. Tot slot moet worden benadrukt dat, naast het HF-logo, de historische “LANCIA CORSE HF” handtekening terugkeert op de Lancia Ypsilon Rally 4. Geïnspireerd door de historische versie, is het nieuwe logo een eigentijdse herinterpretatie die naar de toekomst kijkt in overeenstemming met Lancia’s renaissance. Het CORSE-logo heeft nu een ad-hoc lettertype. Het grafische ontwerp van het logo met zijn schuine look wil het snelheidsconcept van de racewereld uitdrukken en
creëert stilistische consistentie met de vorm van het HF-logo. De zwarte en witte kleuren verwijzen ook naar de originele kleuren. Het logo kan zowel horizontaal als verticaal worden gebruikt.
Miki Biasion, een World Rally legende!
Miki Biasion is een icoon in de geschiedenis van de autosport. Hij heeft eraan bijgedragen dat Lancia het meest succesvolle merk aller tijden is geworden, met tien wereldkampioenschappen voor constructeurs, drie wereldkampioenschappen Endurance, één 1000 Miglia, twee Targa Florio en één Carrera Panamericana. Biasion maakte zijn debuut in Lancia-kleuren aan het stuur van de Rally 037 Gr. B. In 1983 nam hij deel aan het Italiaanse en Europese kampioenschap en won het. Vanaf 1986 racete hij alleen nog maar in rally’s die deel uitmaakten van het wereldkampioenschap: in zijn eerste jaar bracht hij de Delta S4 naar de overwinning in Argentinië. De resultaten verbeterden nog verder in het volgende seizoen; zijn vijf overwinningen in 1988 omvatten zijn eerste wereldtitel met de Delta Integrale Gr. A. In 1989 trad Biasion toe tot de rangen van tweevoudig wereldkampioenen en in beide jaren won hij ook de Safari Rally in Afrika, de enige Italiaan ooit die dat deed. Biasion was dan ook onlosmakelijk verbonden met dit merk in de jaren ’80 en ’90. Hij werd de meest succesvolle Italiaanse piloot aller tijden, nadat hij met de iconische Delta van het Martini Racing Team zegevierde in de WK’s van 1988 en 1989.
Bron en foto’s: Stellantis Communications