Het World Rally Championship (WRC) hoopt in 2025 een nieuw niveau van transparantie te brengen in de racestrategie door audio van piloten- en teamgesprekken te delen als onderdeel van de WRC-uitzending.

Het concept, dat van 23 tot en met 26 januari 2025 wordt gelanceerd tijdens de Rallye Monte Carlo, met de werktitel ‘Command Centre’, brengt teams samen in één ruimte waar ze live met hun piloten kunnen praten en live gegevens van de voertuigen kunnen zien, die momenteel niet voor hen beschikbaar zijn. Dit zal een drastisch effect hebben op de manier waarop rally’s worden gereden en gewonnen.

Florian Ruth, senior director of content and communication bij WRC Promoter: “Het idee is om wat meer transparantie te hebben over wat er achter de schermen gebeurt bij een rally, zoals je ziet in andere motorsporten waar je het gesprek hebt tussen de teambaas en de piloten. Net als in Formule 1. In rally’s, gebeuren die verhalen achter gesloten deuren, dus als er een probleem is met de auto op het weggedeelte, belt de piloot de ingenieur op de mobiele telefoon en bespreken ze strategieën, hoe de auto te repareren, wat er vervolgens moet gebeuren, bespreken ze de bandenkeuze enzovoort, allemaal achter gesloten deuren.

2023 FIA World Rally Championship Round 12, Central European Rally 25-29 October 2023 Thierry Neuville, Martijn Wydaeghe, Hyundai i20 N Rally1 Hybrid Photographer: Dufour Fabien Worldwide copyright: Hyundai Motorsport GmbH

“Met dit Command Centre-concept willen we twee dingen doen”, schetst Ruth. “Op dit moment hebben de ingenieurs en de teambazen geen live technische informatie uit de auto’s. Dus met onze partner Marelli Motorsport [officiële FIA-dataloggerleverancier] hebben we een project ontwikkeld over hoe we alle autogegevens live kunnen overbrengen naar de teams.”

“Elke sensor in de auto stuurt een signaal, dan krijgen de engineers en de teams alle informatie die je uit de auto kunt halen, live. Wij leveren dit, maar op hun beurt stellen de teams hun communicatie open voor ons en onze kijkers.”

Momenteel is de toegang tot informatie over wat er op de KP’s gebeurt beperkt voor zowel WRC als de fans.

Ruth: “Op dit moment krijgen we de communicatie uit de auto’s als het relaisvliegtuig in de lucht hangt; de auto’s hebben knoppen die ‘road’ en ‘stage’-modus heten. Als de auto’s in de ‘stage’-modus staan, krijgen we min of meer alle informatie van de auto’s en van de gesprekken, maar zodra de auto’s de FF passeren, moeten ze overschakelen naar de ‘road’-modus en dan is alles geblokkeerd. We krijgen niets uit de auto, geen gegevens, geen communicatie, niets. Maar met dit nieuwe concept zal dit veranderen.”

Ongekende toegang

Het Command Centre zal letterlijk dat zijn; een commandocentrum voor alle teams. Leden van de teams zullen samen in een enkele kamer zitten voor een muur van monitoren en audiopanelen. Interessant genoeg betekent dit dat niet alleen WRC en de fans kunnen horen en zien wat er in de individuele teams gebeurt, maar dat ze ook op het moment zelf weten wat er met de andere teams gebeurt, wat zou moeten leiden tot interessante dynamiek en gesprekken in het Command Centre zelf.

“Het zal een beetje lijken op het lanceercontrolecentrum bij NASA”, zegt Ruth. “Alle teams met de ingenieurs zullen in één grote kamer zitten, veel schermen, veel monitoren, en dan zal dit echt het hart van de rally zijn.”

Deze stap zal een gamechanger zijn voor fans van WRC, omdat ze ongekende toegang krijgen tot informatie die ze nog nooit eerder hadden. Ruth geeft commentaar op hoe dat in de uitzendingen zal worden gebruikt: “Wat betreft storytelling, opwinding, informatie en uitleg, alles wat er op dit moment achter gesloten deuren gebeurt, willen we openstellen voor de fans, dus de storytelling zal veel spannender, opener en transparanter zijn dan nu het geval is.”

“Het zal ook een behoorlijk interessant technisch verhaal zijn, want aan de ene kant verzenden we veel data uit de auto’s. Aan de andere kant ontwikkelen we samen met NEP Finland en Riedel een compleet nieuw netwerk waarmee we die verhalen kunnen vertellen, hoe we naar de gesprekken kunnen luisteren en hoe we die verhalen veel beter kunnen vertellen.”

WRC, NEP Finland en Riedel werken al meer dan een jaar aan het concept “Command Centre”. Dit seizoen zijn er verschillende tests uitgevoerd tijdens rally’s.

Ruth: “Dit hele jaar hebben we verschillende antennes getest. We hebben meerdere transmissiepunten getest om de data uit de auto te krijgen. We hebben de audiocommunicatie getest.”

Achter de schermen

Command Centre heeft het potentieel om veel van de problemen achter de schermen die zich voordoen bij WRC-rally’s, waar van alles kan gebeuren op de afgelegen locaties waar de auto’s rijden, volledig te ontsluiten.

Ruth: “Er is vaak iets waarvan we weten dat er iets mis is met de auto, maar we weten niet wat het is. De teams vertellen ons niet wanneer de auto aan het einde van een etappe komt [dat er iets mis is]; onze verslaggever ziet alleen dat er een waarschuwingsknop op het display van de auto staat, maar de piloot vertelt ons niets.”

“Dus de piloot rijdt weg en dan begint het hele verhaal eigenlijk. Ze praten met de ingenieur, over wat ze kunnen doen om op tijd de volgende etappe te halen, hoe ze de dag kunnen redden, hoe ze in de rally kunnen blijven, enzovoort. Noch wij, noch de kijkers hebben op dit moment enig idee van deze verhalen en gesprekken, en dat willen we transparant maken, want die verhalen die zich ontvouwen, zijn echt de goede verhalen tussen de etappes op de weggedeelten. Deze verhalen laten echt het talent zien, niet alleen van de piloten, maar van het hele team. Hoe goed is het team dat 80 of 100 kilometer verderop zit om hun piloten te instrueren hoe ze een absoluut high-end raceauto moeten repareren?”

“De piloten leggen het probleem uit aan hun monteurs of hun ingenieurs, en dan moeten ze er zelf iets over bedenken”

Blijkbaar komt er veel tape en soms water uit een nabijgelegen meer in die high-end reparaties in the middle of nowhere terecht, en binnenkort zullen kijkers deel uitmaken van die beslissingen.

Overtuiging en onderhandeling

Voor de teams was er een zekere mate van overreding en onderhandeling nodig om hen ervan te overtuigen dat het onthullen van hun diepste geheimen een goed idee is.

Ruth: “Dit zijn hun geheimen en er zijn nog steeds wat discussies gaande, maar ze hebben er duidelijk veel belang bij om de live-gegevens van hun auto te zien, zodat ze direct beslissingen kunnen nemen, en ze zien duidelijk dat er achter gesloten deuren goede verhalen worden verteld. Als we de populariteit van onze sport willen vergroten, als we ons verder willen openstellen, als we een nieuw publiek willen aantrekken, dan zijn dat de verhalen die verteld moeten worden en die de teams moeten begrijpen.”

“We hebben allemaal hetzelfde doel in WRC; we willen allemaal het bereik van het kampioenschap vergroten. We willen nieuwe fans bereiken, we willen nieuwe demografieën bereiken. En dit werkt alleen als we transparanter zijn over de sport.”

Ruth concludeert: “We lanceren Command Centre in Monte Carlo ’25, en dan is het uiteraard een ontwikkelingsprogramma voor de komende paar jaar, zou ik zeggen. Maar het zal ook de storytelling en de look and feel van onze uitzending veranderen, omdat er een permanente tweede verhaallijn zal zijn.”

Info en foto’s WRC Media