Wat een finale van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship 2024! Drie piloten kwamen met titelambities aan de start van de 10de editie van de Spa Rally.
Niels Reynvoet, winnaar van drie wedstrijden eerder dit seizoen, had de leiding in handen met één puntje voorsprong op Maxime Potty, de titelverdediger. Cédric Cherain hinkte wat verder achterop, maar hij had de beste progressiemarge, want zijn slechtste resultaat om te schrappen was een magere 4 punten, terwijl Maxime Potty een tweede plaats (18 punten moest verbeteren).
De zenuwen waren voor de start flink gespannen. Cédric Cherain deelde een eerste mentale tik uit op vrijdag, toen hij de snelste tijd klokte op de Qualifying Stage, waar hij sneller was dan Verstappen. De Hyundai-rijder koos om als eerste van start te gaan.
Op zaterdagochtend lagen de proeven er bijzonder verraderlijk bij, want de nachtvorst had zijn werk gedaan. Vooral in Bruyères lagen een aantal verraderlijke ijsplekken te wachten. Maxime Potty liet zich verrassen. Hij raakte aan de binnenkant een paaltje in een haag, waardoor de voortrein van zijn Citroën C3 beschadigd werd. “Mijn fout. Ik arriveerde te snel en kon onmogelijk de rechtse bocht nog halen op het ijs. Ik gooide mijn wagen aan de binnenkant in de haag om ons af te remmen, maar ik had het paaltje helaas niet gezien. Als bij wonder kon Potty verder met een geplooide stuurinrichting, wat hem uiteindelijk een kleine minuut zou kosten. Zijn titelkansen leken verkeken op dat moment.
Cédric Cherain deed wat hij moest doen. Hij nam de wedstrijd in handen, op de hielen gezeten door een sterk rijdende Jos Verstappen, die de slotmanche van het seizoen absoluut wilde winnen. Maar, in de namiddag bleek de afstelling minder goed, waardoor Jos Verstappen het commando even kon overnemen, tot Cherain reageerde en de dag kon afsluiten met 7″3 voorsprong op de Nederlander.”Het ziet er goed uit. De omstandigheden waren vanochtend echt niet eenvoudig met die ijsplekken. Omdat ik hier vorig jaar niet gereden heb, moest ik toch wat meer marge inbouwen. Op het ijs was het moeilijk in te schatten hoeveel risico we konden nemen. Vanaf de tweede ronde kon ik het tempo verhogen,” aldus Jos Verstappen.
Ondertussen liet Niels Reynvoet zich bij de derde doortocht in Bruyères verrassen. De leider in het kampioenschap moest zaterdagavond in de slotronde, uitgerekend op zijn 33ste verjaardag, opgeven en hij zou niet meer terugkeren. “Door het koude en vochtige asfalt, hadden we onderstuur. Ik voelde dat we de bocht niet zouden halen, trok aan de handrem en we eindigden op een haagje, met de wielen los van de grond. Zonder toeschouwers op die plaats, duurde het bijna 11 minuten voor we verder konden. Onze titelkansen waren meteen verkeken,” aldus Niels Reynvoet.
Op zondagochtend lag het parcours er opnieuw erg verraderlijk bij en op de allereerste proef kreeg Cédric Cherain een serieuze verwittiging. Hij ging even in de fout en verloor 16″, voldoende voor Jos Verstappen om de leiding over te nemen en niet meer af te staan. De vroegere F1-coureur boekte zijn eerste grote overwinning in het Belgisch kampioenschap, nadat hij dit jaar de Rallye des Ardennes won en vorig jaar de East Belgian Rally. “Deze Spa Rally is echt een moeilijke wedstrijd met een snel parcours vol blinde situaties. Het weer maakte het extra verraderlijk en we namen het op tegen toppers met veel ervaring, zoals Cédric Cherain, die de streek goed kent. Onze ouvreurs, met Gino Bux, hebben prima werk geleverd en met Renaud Jamoul kan ik rekenen op de beste navigator die ik kan wensen. Deze zege is een goede voorbode voor 2025, want dan wil ik een gooi doen naar de titel,” aldus Jos Verstappen.
Cédric Cherain had aan de tweede plaats voldoende om op zijn 41ste voor de eerste keer Kampioen van België te worden met zijn Hyundai i20 N Rally2, samen met navigator Damien Withers. En dat na een razend spannende finale, waarin het team voor de laatste proef het differentieel moest vervangen. “Onze strategie klopte. Ik wilde zaterdag meteen hard uithalen en dat lukte. We hebben altijd beheerst gereden, al bleef het parcours erg verraderlijk. Vooral in Stoumont, op de haarspelden, verloren we tijd in de slotronde. Gelukkig kon het team het differentieel herstellen. Deze titel is de bekroning van jaren hard werken. Merci aan iedereen die me gesteund heeft!”
Maxime Potty, derde en winnaar van de Powerstage, werd nog vice-kampioen. “Mijn foutje kost me wellicht de titel. Ik heb nog hard gepusht op zondag met betere afstellingen. We naderden uiteindelijk tot op 18″4 van de tweede plaats en een potentiële titel,” aldus Maxime Potty.
Achter de titelkandidaten stuurde John Wartique zijn Škoda RS naar een erg mooie vierde plaats. Knap na enkele maanden afwezigheid. Bernhard ten Brinke werd vijfde bij zijn kennismaking met de Spa Rally, die hij reed als voorbereiding op een deelname aan WRC2 met zijn Škoda. “Ik heb wel genoten van deze wedstrijd, want het parcours is erg uitdagend en technisch, met veel blinde situaties. Het was een mooie uitdaging om te werken aan de samenwerking met mijn nieuwe navigator, Tom Woodburn. Ik merkte wel dat het in een snelle rally niet evident is omdat nota’s in het Engels meteen te verwerken.”
Tom Rensonnet pakte bij zijn debuut een mooie zesde plaats op… één seconde van de Nederlander en daar was de 26-jarige heel tevreden mee. Zeker omdat de progressie in de loop van de wedstrijd duidelijk was. De top 10 werd vervolledigd door Charles Munster, die ziek aan de slotdag begon, Thibaut Mazuin, Romain Delhez, winnaar in RGT met zijn Porsche, en Roger Hodenius in zijn Škoda Fabia RS.
Maxim Decock was de snelste in de Stellantis Motorsport Rally Cup en in het Junior BRC, voor Tom Heindrichs, de eindwinnaar van de Stellantis Cup. In de Clio Trophy werd kampioen Nard Ippen in Spa geklopt door Thomas Martens, de jongste van het veld. Leny Cols won het Junior-klassement in de Trophy, goed voor een deelname aan de Rally van Monte-Carlo 2025 met een Renault Clio Rally3.
In Historic stond er geen maat op Geoffroy Leyon met zijn Ford Escort Mk1, terwijl Guino Kenis tweede werd.
Info en foto’s BRC Media / Spa Rally 2024