Uit onderzoek na de Rally van Japan bleken de achterdifferentieel-behuizingen op Neuville en Mikkelsen’s i20 Rally1’s niet overeen te komen met de documentatie.
Coverfoto: Huyndai Motorsport Media
Hyundai heeft een boete van € 25.000 gekregen voor een probleem met de homologatiepapieren dat werd ontdekt tijdens de finale van het World Rally Championship 2024, Rally Japan.
Op zondag na afloop van de rally bleek de achterste differentieelbehuizing van de nieuwe wereldkampioen Thierry Neuville’s i20 N Rally1 niet in overeenstemming te zijn met de homologatiepapieren van de auto.
De technische afgevaardigde van de FIA verzocht om hetzelfde onderdeel op de auto van teamgenoot Andreas Mikkelsen te controleren, en ook dit bleek niet in overeenstemming te zijn met het homologatieformulier Ra1-22/02.
Daarom werd verzocht dat stewards verdere controles zouden uitvoeren op het FIA-terrein in Valleiry, Frankrijk, waar Hyundai alle achterdifferentiëlen die genomineerd waren voor auto #11 en auto #9 voor het seizoen naartoe bracht.
Daar werd vastgesteld dat de CAD-gegevens en het fysieke onderdeel van het achterdifferentieel die in 2022 waren gedeponeerd voor de originele homologatie correct waren – en de onderdelen die na Rally Japan waren gecontroleerd, kwamen overeen met de CAD-gegevens en de originele homologatie.
Maar het fysieke onderdeel dat in 2024 was gedeponeerd voor de homologatie van 40/09ERJ (Joker 1C
2024) was niet correct, en de foto’s op het formulier waren ook niet correct.
Op dinsdag (10 december) om 7.00 uur CET werd er een hoorzitting gehouden tussen de FIA, Hyundai en de stewards via videoconferentie.
Het document van de stewards meldt dat Hyundai WRC-programmamanager Christian Loriaux “uitlegde dat de foto in het homologatieformulier die van het prototype was dat in 2021 was gemaakt. Door hun fout waren ze vergeten om een correctie te vragen van de foto’s die bij het homologatieformulier waren gevoegd”.
Hyundai Motorsport-president Cyril Abiteboul “verontschuldigde zich voor hun verzuim en verklaarde dat ze bij Hyundai hun interne processen moeten verbeteren om dit soort fouten te voorkomen. Hij voegde er ook aan toe dat het CAD-bestand overeenkomt met de onderdelen die in hun auto’s zijn geïnstalleerd en dat dit in overweging moet worden genomen om te onderstrepen dat ze te goeder trouw hebben gehandeld”.
Maar Hyundai bleek in strijd te handelen met artikel 10.3.3 van de FIA International Sporting Code van 2024, waarin staat: “Auto’s moeten voldoen aan hun respectieve homologatiedocumenten”.
Het voorkwam echter uitsluiting van het evenement omdat administratieve fouten of fouten in de homologatiedocumenten kunnen worden gekwalificeerd als ‘uitzonderlijke omstandigheden’.
Een extra bedrag van € 25.000 hangt ook boven het hoofd van Hyundai, opgeschort tenzij het team nalaat zijn homologatieformulier te corrigeren vóór de Monte Carlo Rally in januari, of een soortgelijke fout maakt op enig moment tijdens het WRC-seizoen van 2025.
Info DirtFish / FIA