Technische Reglementen bevestigen een dynamische, flexibele toekomst voor het FIA Wereldkampioenschap Rally
- Carrosserie open voor een grote verscheidenheid aan productievormen en op maat gemaakte ontwerpen
- Meer dan 50 procent kostenreductie vergeleken met de huidige generatie
- Open voor teams en tuners om een auto te homologeren
De World Motor Sport Council heeft vandaag de technische voorschriften goedgekeurd die een dynamische, flexibele toekomst voor het FIA World Rally Championship zullen garanderen.
Na uitgebreid overleg en samenwerking tussen de belanghebbenden van het WRC, zijn de regels van vandaag, aangeduid als WRC27, voorgesteld en goedgekeurd door de WRC-commissie, die bestaat uit stemgerechtigde leden van alle huidige fabrikanten, de WRC-promotor en een vertegenwoordiger van de teams. De regels treden in werking vanaf het seizoen 2027.
De geplande regelgevingscyclus zal tien jaar duren en zorgt voor een stabiel platform voor fabrikanten en teams om te investeren en de sport te laten groeien.
Stijl en inhoud
Flexibiliteit staat centraal in de technische toekomst van het WRC. Nu de auto-industrie diverser en dynamischer is dan ooit, is het veiligheidscelconcept van de huidige generatie Rally1-auto’s verfijnd tot een gemeenschappelijk ontwerp dat de complexiteit en kosten zal verminderen.
Hierdoor kan carrosserie van bijna elke geschaalde productieauto op de veiligheidskooi worden gemonteerd, wat betekent dat hatchbacks mogelijk kunnen concurreren met sedans, SUV’s en er is zelfs de mogelijkheid dat op maat gemaakte rallyconceptontwerpen vanaf 2027 op het podium verschijnen.
Ingebouwde kostenbesparing
Kostenbeheersing is door WRC-belanghebbenden geïdentificeerd als een van de belangrijkste beperkende factoren voor deelname aan het hoogste niveau van de categorie en daarom worden de kosten voor 2027 gemaximeerd op € 345.000. Dit vertegenwoordigt een kostenreductie van meer dan 50 procent in vergelijking met de uitgaande formule.
Deze kostenbesparingen worden bereikt door middel van componentkostenspecificaties in plaats van financiële regelgeving. Er zullen ook besparingen zijn in de technische ontwerpen van bepaalde componenten, waardoor ze duurzamer worden tijdens een rally.
Naast het verlagen van de kosten van de auto’s zelf, worden de bedrijfskosten voor teams verlaagd door het beperken van personeel, het verlagen van logistieke transportkosten, het verhogen van het gebruik van lokale faciliteiten en het vergroten van de dataconnectiviteit om offsite engineering te ondersteunen.
Aandrijflijnen van de toekomst
De vandaag bevestigde regelgeving voorziet niet alleen in een verscheidenheid aan carrosserieën, maar ook in aandrijflijnen. Het World Rally Championship was een van de pioniers van duurzaam aangedreven motorsport, en verplichtte het gebruik ervan in 2022, en met de regelgeving van 2027 is er ingebouwde vrijheid tussen duurzaam aangedreven verbrandingsmotoren, hybride aandrijflijnen of volledig elektrische oplossingen. Het eerste doel is dat deelnemers in 2027 duurzaam aangedreven ICE gebruiken, met diversificatie inclusief hybride systemen of volledig elektrische technologieën, die in een later stadium kunnen worden geïntroduceerd.
Dit is een weerspiegeling van het huidige autolandschap, met een overvloed aan verschillende configuraties die inspelen op verschillende situaties in verschillende markten. Door open te blijven voor al deze opties en tegelijkertijd ecologische duurzaamheid centraal te stellen, zal het WRC een pionier blijven voor technologie.
Off-road metgezellen
De door de World Motor Sport Council goedgekeurde regels leggen de basis voor de potentiële cross-over tussen het FIA World Rally Championship en het FIA World Rallycross Championship.
Hoewel er nog verdere goedkeuringen en updates nodig zijn, vormen de regels de basis voor een fabrikant of een team om gelijktijdige programma’s uit te voeren, mogelijk met verschillende aandrijflijnen die inspelen op de specifieke behoeften van elk kampioenschap.
In combinatie met een boost voor grassroots off-road competitie via het FIA Affordable Cross Car-initiatief, zijn de regels die vanaf het seizoen 2027 van kracht worden bedoeld om een dynamische toekomst voor rallycompetitie veilig te stellen, waardoor deze spannender, toegankelijker en veiliger wordt.
FIA-president Mohammed Ben Sulayem: “De regels die we vandaag hebben goedgekeurd, zijn cruciaal voor de groei op lange termijn van het FIA World Rally Championship. Ze leggen de basis voor een opwindende toekomst met een focus op kostenbeheersing, duurzaamheid en groeiende deelname op het hoogste niveau van rallysport.”
FIA-president van de WRC-commissie, Pernilla Solberg: “Ik wil alle commissieleden en de WRC Technical Working Group bedanken voor de aanzienlijke hoeveelheid werk die ons tot dit stadium heeft gebracht. We hebben een aantal duidelijke doelen gesteld op basis van wat de deelnemers, organisatoren en fans ons vertelden, en dit heeft geresulteerd in een reeks regels die de kosten enorm zullen verlagen en onafhankelijke teams in staat zullen stellen om te concurreren met fabrikanten, terwijl het WRC de flexibiliteit krijgt om relevant te blijven, ongeacht het veranderende autolandschap. We hebben nog wat werk te doen, maar ik kijk echt uit naar deze toekomst.”
Peter Thul, WRC Promoter Director of Sport: “Door samen te werken met de FIA en andere belanghebbenden heeft de WRC Promoter een actieve bijdrage geleverd aan het proces dat leidde tot deze nieuwe technische regelgeving voor 2027. De aanzienlijke kostenverlaging is een belangrijke stap om de huidige fabrikanten in het kampioenschap te houden en om nieuwe fabrikanten en merken aan te moedigen zich bij de WRC aan te sluiten. We danken alle betrokkenen van de FIA WRC Technical Working Group en geloven dat er nu een duidelijke visie voor de toekomst is.”
Cyril Abiteboul, President en Team Principal Hyundai Motorsport: “Het is altijd positief voor fabrikanten om een lange termijn routekaart voor de kampioenschappen te hebben die we kunnen beoordelen en verbeteren. We zijn blij met de belangrijke inspanningen die zijn geleverd om de kosten te verlagen, aangezien de sport zijn fabrikantenbasis moet stabiliseren en ontwikkelen. We kijken er ook naar uit om de waarde van de sport te ontwikkelen door spectaculaire auto’s te laten zien in opwindende rallyformaten om de fanbase te vergroten.
Malcolm Wilson, Managing Director M-Sport Ford WRT: “Ik denk dat de vandaag goedgekeurde regels de juiste weg zijn voor het WRC. We hebben nieuwe deelnemers nodig, meer teams en piloten die op topniveau strijden, en deze regels voor 2027 zullen dit aanmoedigen. Het zal ons in staat stellen om meer jonge coureurs een kans te geven, wat essentieel is voor het succes van de sport op de lange termijn, en het is ook erg belangrijk dat we het WRC betaalbaarder maken, zodat teams naast fabrikanten kunnen strijden.”
Jari-Matti Latvala, Team Principal Toyota GAZOO Racing WRT: “We hebben hard gewerkt met de FIA om zoveel mogelijk bij te dragen aan de reglementen van 2027. We geloven dat de belangrijkste hoofdlijnen van de conceptreglementen goed geformuleerd zijn en de juiste kant op gaan. We geloven nog steeds dat er belangrijk werk moet worden verricht om enkele details te finaliseren en te verbeteren, maar in dit stadium is dat volkomen normaal.”
Kort samengevat:
- Een verlangen om de regels te stabiliseren via een cyclus die tien jaar geldig zal zijn.
- Kostenreductie bij auto’s van maximaal 345.000 euro.
- Grotere vrijheid waardoor fabrikanten verbrandingsmotoren, hybride of elektrische motoren kunnen gebruiken. Een auto die zowel in de WRC als in de WRX inzetbaar is.
- Om nieuwe fabrikanten of andere autobedrijven aan te trekken, zullen SUV-modellen, segmenten B of C en conceptauto’s die zijn geüpgraded naar de WRC-standaard worden toegelaten.
- Samenvattend gaat de WRC27 dus de richting op van een Rally2+ systeem met meer vrijheid, meer toekomstige stabiliteit en vooral een verlaging van de kosten om de aantrekkingskracht van het wereldkampioenschap rally te ontwikkelen.
Info en afbeeldingen FIA