De FIA ​​WRC-reglementen geven al enkele jaren aan dat alleen de twee beste geklasseerde auto’s van een team punten scoren voor de fabrikant.

Hyundai zal daarom evolueren naar drie Full Time i20 Rally1’s die worden toevertrouwd aan Neuville, Tänak en Fourmaux. M-Sport zet zijn twee Ford Puma Rally1’s in met Munster en McErlean.

Toyota, met vijf ingeschreven piloten, heeft besloten dit seizoen twee teams te vormen:

  • Team A zal bestaan ​​uit Ogier, Rovanperä, Evans en Katsuta.
  • Team B met Pajari.

Katsuta zal dus aanwezig zijn maar zal dit keer geen punten scoren in Monte-Carlo voor Team A. Maar waarom sluit hij zich dan niet aan bij Team B?

Team A wordt volgens de reglementen beschouwd als een “fabrikantenteam” en Team B is een “WRC-team”.

Dit Team B kan scoren in het constructeurs-kampioenschap als het wordt ondersteund door een betrokken fabrikant én een homologatie op de auto (wat dit seizoen het geval is voor Pajari die een Yaris Rally1 zal rijden met de nieuwste ontwikkelingen).

Maar dit Team B kan dus geen piloten van Team A huisvesten (reden waarom Katsuta niet in aanmerking kan komen voor Team B aangezien hij gedurende het verdere seizoen genomineerd zal worden voor Team A bij afwezigheid van Ogier).

Het betreffende artikel 5.3 van het FIA 2025 reglement kunt u hier lezen.

Alle deelnemers voor de komende Rallye de Monte Carlo 2025 vind je hieronder met oa 10 Belgen + Greg en Charles Munster. Deze laatste start ook onder Luxemburgse licentie.

Info Toyota Gazoo WRT / FIA.