Toyota’s inspanningen om te reageren op de reglementswijzigingen werden beloond met de overwinning van Sébastien Ogier in Monte Carlo.

Toyota is vindingrijk moeten zijn om de bijna onmogelijke taak te volbrengen om zijn World Rally Championship-auto te verbeteren na de late wijziging van de reglementen voor 2025.

De regerend WRC-constructeurskampioen lanceerde vorige maand in Monte Carlo met succes de ontwikkeling van zijn GR Yaris, waarvoor drie homologatiejokers nodig waren.

Een late regelwijziging vorig jaar om hybride technologie te schrappen en de luchtbeperking te verlagen naar 35 mm in 2025, heeft Toyota gedwongen drastische maatregelen te nemen en af ​​te wijken van het oorspronkelijke ontwikkelingsplan voor 2025.

Technisch directeur Tom Fowler zei dat het team zes tot acht weken de tijd had om de upgrades op tijd voor de Rally van Monte Carlo af te ronden, maar dat het team deze prestatie wist te leveren dankzij de “immense samenwerking” tussen afdelingen en leveranciers.

Sebastien Ogier (FRA) Vincent Landais (FRA) Of team TOYOTA GAZOO RACING WRT are seen performing during the World Rally Championship Monte-Carlo in Gap, France on 25,January. 2025 // Jaanus Ree / Red Bull Content Pool // SI202501250154 // Usage for editorial use only //

Gedurende deze periode kon Toyota zijn motor, nokkenassen en uitlaatspruitstuk verbeteren en nieuwe versnellingsbakverhoudingen produceren. Oorspronkelijk wilde het bedrijf ook het differentieel verbeteren, maar die ontwikkeling kwam stil te liggen na het verlies van de hybride aandrijving.

“Het belangrijkste voor het team is dat we er met nog zes tot acht weken te gaan achter kwamen dat de ontwikkeling moest worden aangepast en dat we in die tijd nieuwe nokkenassen, een nieuw uitlaatspruitstuk en vijf overbrengingsverhoudingen konden produceren”, vertelde Fowler aan geselecteerde media.

“Er was een enorme samenwerking nodig tussen de motorenafdeling, de transmissieafdeling en de leverancier om dit te realiseren.”

Als je de tijd berekent die nodig is om de tandwielen, de spruitstukonderdelen en het slijpen van de nokkenassen te maken, en je daarbij de standaard levertijden hanteert, dan is dat onmogelijk. We moesten dus heel vindingrijk zijn om het voor elkaar te krijgen. Het is dankzij onze ingenieurs en ontwerpers dat we dit hebben bereikt.”

“Als je een kleinere restrictor hebt, veranderen de motorkarakteristieken vooral in het toerenbereik, dus wordt het belangrijker om een ​​lager toerenbereik te gebruiken dan voorheen, wat invloed heeft op de motorafstelling, dus de motorjokers werden op het laatste moment gewijzigd. We brengen altijd een nieuwe motor naar de Monte Carlo en we hebben het ontwikkelingsplan in oktober en november vorig jaar gewijzigd, toen de restrictorgroottes werden aangekondigd.”

Wij hebben nokkenassen en een uitlaatspruitstuk geproduceerd die speciaal zijn afgestemd op de nieuwe inlaatmaat. Dat zijn dus twee jokers op de motor voor deze onderdelen. Tegelijkertijd hebben we met een chassisjoker de overbrengingsverhoudingen aangepast. Ook dit was een last-minute-aanpassing, omdat we dit eigenlijk niet van plan waren.”

Toyota Gazoo WRT DAM

Drie van de vijf GR Yaris-auto’s zijn in Monte Carlo voorzien van alle upgrades. Takamoto Katsuta en Sami Pajari zullen naar verwachting op een later tijdstip het volledige pakket ontvangen. Het debuut van het team was succesvol, want Sébastien Ogier en Elfyn Evans eindigden als eerste en tweede, terwijl Kalle Rovanperä als vierde eindigde.

Info en foto’s Toyota Gazoo WRT