Naar aanleiding van het initiatief van de Franse Automobielsportfederatie om de toegankelijkheid van de autosport te verbeteren, wordt het Clio-gamma uitgebreid met de komst van de Renault Clio Rally6. Deze auto is ontworpen als een concurrerend en betaalbaar alternatief en voldoet aan de FR6-voorschriften dankzij een kit die standaard compatibel is met de vijfde generatie Clio. De prijs hiervan bedraagt ​​€ 19.999,- inclusief belastingen. Hiermee kunnen bestuurders zich in meerdere disciplines onderscheiden, te beginnen in Frankrijk.

Renault Clio Rally6 is een innovatief concept dat voldoet aan de FR6-voorschriften van de FFSA en is de eerste die een kitoplossing aanbiedt. Hiermee benadrukken ze de inspanningen van de teams van Viry-Châtillon en Dieppe om de autosport te democratiseren, zonder ook maar de geringste concessies te doen.

Een unieke oplossing voor een gedemocratiseerd model

Om de uitdaging van toegankelijkheid aan te gaan, keert de Renault Clio Rally6 terug naar een eenvoudige en beproefde formule: kits. Het nieuwe model bouwt voort op de natuurlijke capaciteiten van de vijfde generatie van de standaard Renault Clio en beschikt over een robuust chassis dat unaniem wordt geprezen om zijn kwaliteiten, een betrouwbare motor en talrijke mechanische elementen die hun waarde hebben bewezen.

Overschakelen naar de competitiemodus verloopt naadloos. Klanten kopen eerst een in aanmerking komende standaard Renault Clio, uitgerust met een 1,3-liter TCe-motor met 140 pk en een handgeschakelde zesversnellingsbak. Na deze eerste stap wordt de kit met alle technische en veiligheidselementen die nodig zijn voor de transformatie, waarvan een groot deel afkomstig is van de Clio Rally5, aan hen aangeboden voor de prijs van € 19.999 inclusief belastingen.

Een essentiële garantie voor de veiligheid is de rolbeugel die voldoet aan de definitie van Clio Rally4 en Clio Rally5. Deze moet worden geïnstalleerd door een erkende monteur (prijs € 2.640,- inclusief btw). Zodra de assemblage is voltooid, wordt de auto voorzien van banden die voor de openbare weg zijn goedgekeurd, waardoor de bedrijfskosten worden verlaagd. Dan staat de Renault Clio Rally6 klaar om van start te gaan!


Bewezen fundamenten

Met dit project, dat trouw blijft aan hun historische waarden, bevestigen de technische teams van Viry-Châtillon en Dieppe hun toewijding aan de toegankelijkheid van de autosport, zonder dat dit ten koste gaat van de rijervaring en de veiligheid.

Dankzij hun expertise is de Clio Rally6 tot in de kleinste details geoptimaliseerd. Technici, ingenieurs en monteurs hebben dezelfde rigoureuze en deskundige methoden toegepast die bewezen zijn bij de Clio Rally5, Clio Rally4, Clio Rally3, Clio Cup en Clio RX om deze specifieke oplossing te ontwikkelen.

De onderdelen waaruit de Rally6-kit bestaat, waarvan het overgrote deel afkomstig is van de Clio Rally5, zijn de afgelopen seizoenen op alle terreinen en onder alle omstandigheden getest. Dit biedt echte garanties voor de betrouwbaarheid en duurzaamheid van de kit. De Clio Rally6 is eenvoudig in gebruik en leuk. Met deze set-up kunnen alle bestuurdersprofielen racen met de beste prijs-kwaliteitverhouding op de markt.

Een enorm potentieel

De Clio Rally6 is ingenieus in zijn aanpak en veelzijdig van aard. Hij ontwikkelt maximaal 150 pk en 270 Nm koppel, wat ideaal is voor het onder de knie krijgen van technische en rijvaardigheden in een breed scala aan disciplines.

In plaats van een strikt format te hanteren, kunnen eigenaren van de Clio Rally6 zich vanaf dit jaar in eerste instantie zelf inschrijven voor evenementen naar keuze. Deze flexibiliteit geeft hen de mogelijkheid om hun kalender te optimaliseren op basis van hun beschikbaarheid en budget. Daarmee is het de perfecte auto om de kwalificatie voor de finale van de Franse Rally Cup te rijden voor de vele amateurs die de wortels van de sport levend houden. Bovendien is het de bedoeling dat de FR6-reglementen de horizon van de Clio Rally6 verbreden door deze uit te breiden naar circuits, heuvelklimparcoursen en andere terreinen, zowel in Frankrijk als in landen waar nationale federaties dit nieuwe voertuig willen integreren.

Clio Rally6: Technische specificaties

Chassis
Renault Clio V met gehomoleerde rolkooi
Vooras: Pseudo McPherson
Achteras: H-vormige as
Ophangingen: Bos Suspension niet-instelbare schokdempers

Afmetingen en massa
Lengte / breedte / hoogte: 4053 mm x 1988 mm x 1400 mm
Wielbasis: 2585 mm
Voor-/achterste rijstroken : 1545 / 1505mm
Leeggewicht: volgens de technische voorschriften van de FFSA

Motor
Type: Renault H5H-490 – 4 cilinders 1333 cm3 turbo
Maximaal vermogen: 150 pk
Maximaal koppel: 270 Nm
Koeling: serie-afgeleide
Voeding: directe injectie
Maximale snelheid: 6500 tpm
Elektronica: Life Racing met data-acquisitie
Benzine: E85 / SP98 (afhankelijk van het land)
Standaard tank

Transmissie
Versnellingsbak: TL4-387, 6 versnellingen + achteruit
Differentieel en koppeling standaard

Wielen
7×17 aluminium velgen (Asfalt)
Standaard goedgekeurde banden (205/45 ZR17 (88Y) XL)
Clio Rally6 beveelt Michelin aan

Info en foto’s Renault Alpine