• Sinds zijn debuut in 2022 heeft de Škoda Fabia RS Rally2 wereldwijd meer dan 1.800 starts en meer dan 600 podiumplaatsen behaald
  • Om zijn concurrentievoordeel te behouden, introduceert Škoda Motorsport ‘Packet 25’ – een uitgebreid pakket aan prestatie- en comfortupgrades voor de bemanning
  • Een nieuw geoptimaliseerd uitlaatsysteem vermindert de energie die nodig is voor de gasuitwisseling in de cilinder met 27%, waardoor het vermogen wordt verbeterd
  • ‘Packet 25’ bevat zowel standaard- als optionele verbeteringen voor nieuwe auto’s, terwijl alle updates ook beschikbaar zijn voor bestaande Fabia RS Rally2-bezitters

De Škoda Fabia RS Rally2 is aan zijn derde volledige seizoen begonnen. Met meer dan 600 podiumplaatsen en meer dan 150 verkochte exemplaren wereldwijd is de nieuwste Rally2-auto uit Mladá Boleslav een belangrijke kanshebber in de WRC2-categorie van het FIA Wereldkampioenschap Rally, het FIA Europees Kampioenschap Rally en tal van continentale en nationale kampioenschappen. Om zijn voorsprong op de concurrentie te behouden, blijft Škoda Motorsport de auto voortdurend verfijnen. Een uitgebreid pakket met prestatieverbeterende componenten is nu gehomologeerd en zal beschikbaar zijn voor kopers van nieuwe auto’s en eigenaren van bestaande Škoda Fabia RS Rally2-voertuigen.

Sinds de introductie van de Rally2-categorie – voorheen bekend als R5 – in 2015 is Škoda Motorsport een dominante kracht in deze klasse van het Wereldkampioenschap Rally. Het fabrieksteam en de klantenteams hebben wereldwijd meer dan 25.000 starts en meer dan 7.000 podiumplaatsen behaald. Deze erfenis maakt de nieuwste generatie rallyauto, de Škoda Fabia RS Rally2, een favoriet onder teams, met meer dan 150 verkochte exemplaren sinds 2022. Coureurs die meedoen aan de Fabia RS Rally2 hebben titels behaald op wereldkampioenschapsniveau en in verschillende regionale en nationale series. Škoda Motorsport heeft de Fabia RS Rally2 sinds de eerste homologatie op 1 september 2022 voortdurend verbeterd. Nu introduceert het bedrijf een uitgebreid updatepakket dat gericht is op het verbeteren van de prestaties, betrouwbaarheid en het comfort voor de bemanning. Bij de ontwikkeling van ‘Packet 25’ heeft Škoda Motorsport niet alleen geput uit eigen ervaring, maar ook uit de feedback van twaalf verschillende rallypiloten. Zij hebben de nieuwe componenten over een afstand van meer dan 4.000 kilometer onder zware omstandigheden getest.

Michal Hrabánek, hoofd van Škoda Motorsport, legt uit: “Het werken aan een succesvolle rallyauto is nooit af. De Škoda Fabia RS Rally2 heeft tot nu toe veel succes gehad en we streven er altijd naar om hem aan de top te houden. Daarom zijn we de auto blijven ontwikkelen sinds dag 1 na de lancering. De nieuwe modificaties zijn grondig getest, hebben hun waarde bewezen en zijn nu door de FIA ​​gehomologeerd voor gebruik door klanten.”

‘Packet 25’ in detail

De motorgerelateerde componenten van ‘Packet 25’ zijn ontworpen om de thermodynamische eigenschappen van de aandrijflijn van de Fabia RS Rally2 te verbeteren. Verbeteringen aan het uitlaatsysteem optimaliseren de stroming van uitlaatgassen, waardoor de mengselbereiding en verbranding worden verbeterd. Een nieuw geoptimaliseerd uitlaatspruitstuk verlaagt de energie die nodig is voor de gasuitwisseling in de cilinder met 27%. Andere aanpassingen aan het uitlaatsysteem zorgen voor gewichtsbesparing en zorgen er in combinatie met nieuwe motormanagementsoftware voor dat er aanzienlijk meer vermogen naar de wielen wordt gestuurd. Ook klinkt de motorgeluid duidelijker.

Een van de belangrijkste hoogtepunten van ‘Packet 25’ zijn de nieuw ontwikkelde graveldempers, die zijn ontworpen om hogere belastingen te weerstaan ​​en de duurzaamheid te verbeteren op veeleisende gravelpaden. Deze aanpassingen omvatten wijzigingen aan het demperreservoir en diverse interne componenten, waaronder afdichtingen, terwijl het oorspronkelijke dempergewicht behouden blijft. Verbeterde bescherming van de achterste staander verlengt de levensduur van de aandrijfashoezen, remklauwen en remkoelslangen. Bovendien verlengen nieuw ontwikkelde uniball-ophangingsafdichtingen de looptijd van de uniballs lagerafdichting aanzienlijk, waardoor de totale bedrijfskosten voor klanten worden verlaagd.

De belangrijkste innovatie op het gebied van comfort is een nieuw ontworpen dakventilator. Deze verbetert de luchtstroom in de cabine, optimaliseert de filtratie en voorkomt dat er water in de cockpit komt. Bovendien zorgen nieuwe racestoelen, die per stuk ongeveer 2 kg lichter zijn, ervoor dat het zwaartepunt van de auto lager komt te liggen. Škoda Motorsport blijft zich inzetten om haar klantenteams de best mogelijke hulpmiddelen te bieden, zodat zij op alle niveaus succesvol kunnen concurreren. Met ‘Packet 25’ krijgt de Škoda Fabia RS Rally2 een uitgebreide update om ervoor te zorgen dat het Tsjechische merk en zijn partners hun concurrentievoordeel behouden.

https://www.instagram.com/reel/DHqDpygIQga/?igsh=MXd6d3RyNDJmYXB1bg==

Contact Jan Hrbek Communications Motorsport +420 730 867 534 jan.hrbek@skoda-auto.cz – http://skoda-motorsport.com

Škoda Motorsport History

  • Škoda has been active in motorsport since 1901, garnering success in rallies as well as in circuit racing.
  • Highlights include winning the 1981 European Touring Car Championship (ETCC) with the Škoda 130 RS.
  • Since 2009, the Škoda Fabia celebrated numerous successes for the Czech manufacturer on rally stages worldwide.
  • Until 2014, the Škoda Fabia S2000 (2.0 naturally aspirated engine, four-wheel drive) secured 50 international titles and national rally championships. The Škoda Fabia S2000 also helped to win the FIA European Rally Championship (ERC) and the Intercontinental Rally Challenge (IRC) three times each.
  • The successor model Škoda Fabia R5 (1.6 turbo engine, four-wheel drive) entered the scene in 2015.
  • Later renamed to Škoda Fabia Rally2 and followed by the further developed Škoda Fabia Rally2 evo, the model collected nearly 2,000 victories in 68 countries until the end of the 2022 season.
  • During this period, Škoda Motorsport factory drivers Jan Kopecký (CZE), Esapekka Lappi (FIN), Pontus Tidemand (SWE) and Kalle Rovanperä (FIN) won the FIA World Rally Championship’s support category WRC2/WRC2 Pro. Škoda Motorsport also took the WRC2/WRC2 Pro Manufacturers’ title five times in a row from 2015 to 2019.
  • Beginning with the 2020 season, Škoda Motorsport changed its strategy to supporting private teams. The success story continued: Driving a Škoda Fabia Rally2 evo run by Toksport WRT, Andreas Mikkelsen (NOR) und Emil Lindholm (FIN) became WRC2 Champions in 2021 and 2022. Mikkelsen became WRC2 Champion again in 2023 with team Toksport WRT, when the all-new Škoda Fabia RS Rally2 entered the scene. The Škoda Motorsport supported team Toksport WRT also won the WRC2 Teams’ title four times in a row from 2020 to 2023.
  • Škoda Motorsport customer teams have also won titles in the FIA World Rally Championship (WRC), FIA European Rally Championship (ERC), the FIA African Rally Championship (ARC), the FIA North American and Central American Rally Championship (NACAM), the FIA South American Rally Championship (CODASUR) and the FIA Asia-Pacific Rally Championship (APRC).

Info en foto’s Škoda Motorsport Media