- Succesverhaal ging dit weekend het vijfde seizoen in: de start van de ADAC Opel Electric Rally Cup ‘powered by GSe’ in Sulingen
- Divers deelnemersveld: 63 coureurs uit 13 landen in actie in de Opel Corsa Rally Electric sinds 2021
- Ideaal gepositioneerd: in 2025 zal ’s werelds eerste elektrische rally-merkcup opnieuw internationale deelnemers hebben
- Onze Belgisch Rally Girls reden een mooie eerste wedstrijd
Samen met ADAC zorgt Opel sinds 2021 voor internationale opschudding als pionier op het gebied van elektrische rally’s. Voor het vijfde seizoen, dat op 25 en 26 april van start ging met de ADAC Actronics Rallye Sulingen, belooft de ADAC Opel Electric Rally Cup ‘powered by GSe’ opnieuw spannende actie. Met deze competitie bewijst Opel op indrukwekkende wijze: elektrische rally’s inspireren en werken!
De openingsmanche van de ADAC Opel Electric Rally Cup leverde Thyrsa Eertmans en Justine Demeestere een twaalfde plaats op. De vertegenwoordigsters van het RACB National Team gebruikten de rally in de streek rond Sulingen vooral om verder vertrouwd te raken met de Corsa e-Rally.





Het programma van de winnares van het Rally Girls Stuurwiel is zowel uitgebreid als divers. Na twee rally’s (Haspengouw en Ardennes) met een wagen met verbrandingsmotor, stapte Thyrsa afgelopen weekend voor het eerst in een elektrische rallywagen.
“Ik rekende op de shakedown om vertrouwd te raken met de Corsa e-Rally,” vertelde Thyrsa na afloop. “Maar door een crash van een andere deelnemer werd die sessie ingekort. We konden amper drie runs afwerken, wat onvoldoende was. Daardoor kon ik pas tijdens de wedstrijd écht ontdekken hoe de wagen zich gedraagt.”
Met haar gekende motivatie en focus wist de jonge pilote uit Sint-Truiden tijdens de rally belangrijke ervaring en data te verzamelen.
“De rijstijl die je nodig hebt voor een elektrische auto is totaal anders dan wat ik gewend ben,” legt Thyrsa uit. “Hard remmen blijft belangrijk, maar de overgang tussen rem- en gaspedaal vraagt veel meer finesse. Je moet de snelheid in de bocht behouden, in plaats van je te focussen op snelle acceleraties. Tussen theorie en praktijk zit echter nog een groot verschil. Pas na heel wat kilometers begin je dat onder de knie te krijgen.”
Op de droge wegen in en rond Sulingen gaven Thyrsa en Justine het beste van zichzelf.



“Gelukkig deed het parcours me wat denken aan dat van de Haspengouw Rally,” glimlachte Thyrsa. “Dat gaf me toch een beetje een vertrouwd gevoel.”
Na hun twaalfde plaats aan de finish, namen de twee jonge landgenoten zich voor om onmiddellijk verder te werken.
“Deze wedstrijd was van begin tot einde een leerschool,” aldus co-rijdster Justine. “We willen vooruitgang boeken, dus eens terug in België willen we onze nota’s verder verfijnen aan de hand van de onboardbeelden.”
Thyrsa vult aan: “Ik wil me ook nog meer focussen op de fysieke voorbereiding die het RACB National Team aanbiedt. Om de Corsa e-Rally optimaal te kunnen besturen, moet je fysiek sterk zijn, zeker in de benen om de remzones goed aan te snijden. Daar zal ik de komende tijd extra aandacht aan besteden.”
Vooraleer ze hun volgende manche van de ADAC Opel Electric Rally Cup afwerken in het Nederlandse Eindhoven, staan Thyrsa Eertmans en Justine Demeestere op 17 mei aan de start van de Sezoensrally, de volgende wedstrijd van het Belgian Rally Championship.
Op de droge wegen in en rond Sulingen keek het duo in de kleuren van het RACB National Team nooit op een inspanning. “Gelukkig leek het parcours op dat van de Haspengouw”, stelde Thyrsa met de glimlach. “Zo had ik toch een beetje een vertrouwd gevoel.”
Eens ze als twaalfde over het finishpodium waren gereden namen de twee jonge landgenotes zich voor om al op maandag opnieuw aan de slag te gaan. “Deze wedstrijd was een leerschool, van start tot finish. We willen progressie boeken, dus eens we terug in België zijn willen we de nota’s via de onboardbeelden nog wat bijschaven”, licht corijdster Justine toe. “Ik wil me ook en meer dan ooit toeleggen op de fysieke voorbereiding die door het RACB National Team op poten wordt gezet”, vult Thyrsa aan. “Om de Corsa e-Rally goed te besturen heb je wel wat spieren nodig, zeker in de benen, om de remzones goed aan te snijden. Daar zal ik in de nabije toekomst wel wat aandacht aan besteden.”



Volgende afspraak is in het Nederlandse Eindhoven voor de volgende manche van de ADAC Opel Electric Rally Cup op 23 en 24 mei.
Kalender ADAC Opel Electric Rally Cup ‘powered by GSe’ 2025
25/26 april ADAC Actronics Rallye Sulingen (DRM)
23/24 mei ELE Rally, Eindhoven
14/15 juni Rallye Vosges Grand-Est, Gérardmer
15/16 augustus ADAC Saarland-Pfalz Rallye, St. Wendel (DRM)
5/6 september Rallye Mont-Blanc Morzine
26/27 september ADAC Rallye Stemweder Berg, Lübbecke (DRM)
16 tot 19 oktober Central European Rally, Passau (WRC)
Info en foto’s Stellantis Media Opel Belux