Jos Verstappen wint in de Masters

In de BRC Master Cup voorbehouden voor rijders die de kaap van 50 jaar gepasseerd zijn, is ervaring en terreinkennis doorgaans een van de belangrijkste kwaliteiten. Die stelling ging dit weekend niet op in de A&D Omloop van Vlaanderen, waar de Nederlanders Jos Verstappen en Roger Hodenius de dubbel scoorden in de BRC Master Cup, ondanks het feit dat ze voor de eerste keer aan de start stonden in Roeselare. Bovendien lagen de proeven er ’s ochtends verraderlijk glad bij. 

Zoals verwacht ging de overwinning naar Jos Verstappen, die zelfs lang op weg leek naar de algemene overwinning. Een foutje op de voorlaatste proef kostte hem de zege algemeen, maar bij de Masters was de voorsprong voldoende groot om de overwinning te pakken. “Ach, tweede of eerste algemeen, het zal mijn leven niet veranderen. Ik heb genoten van de felle strijd en van de mooie, uitdagende proeven,” verklaarde Jos Verstappen, die oprukt naar de 3de plaats bij de Masters. 

Foto JoHu Media

Zijn teamgenoot Roger Hodenius zorgde voor een nog straffere prestatie door 5de algemeen te worden met zijn Škoda Fabia RS Rally2. Laten we immers niet vergeten dat Hodenius pas vorig jaar debuteerde in de rallysport en nooit eerder aan de start stond in Roeselare. 
“Ik kan je vertellen dat we meteen goed wakker waren! Zowel vrijdag als zaterdag waren de eerste proeven verschrikkelijk moeilijk. Het had geregend en de koorden lagen er heel modderig bij. Na de eerste auto’s lag er veel vuil op de baan en het asfalt is erg glad. We hebben tot de laatste meter moeten aanvallen om de vijfde plaats vast te houden, want Nicola Stampaert kwam nog terug tot binnen een seconde!,” lachte Roger Hodenius.
Jimmy Dhondt werd derde bij zijn debuut met de Citroën C3 Rally2. De titelverdediger in de Master Cup was tevreden met zijn 8ste plaats algemeen. “Het was mijn eerste wedstrijd met de Citroën en natuurlijk moest ik in het begin nog wennen aan het gedrag van de auto. Het is een wereld van verschil in vergelijking met de Fiesta. De auto was top, maar de piloot moet nog veel leren,” lachte Jimmy.

Foto JoHu Media

Bert Coene, vierde, moest ook wennen aan het gedrag van zijn Ford Fiesta Rally2. “Het is de nieuwste generatie van de Fiesta Rally2, voorzien van alle evoluties. Je zou denken dat het gedrag vergelijkbaar is met de eerste generatie van de Fiesta R5, maar alles is anders.

“Ik ben blij dat Jasper van den Heuvel op de shakedown donderdag de wagen mee heeft afgesteld. In de loop van de wedstrijd kreeg ik meer vertrouwen, maar ik heb nog meer kilometers nodig…”
Paul Lietaer, tweede in Historic’s, werd vijfde bij de Masters, voor Thierry Cokelaere, die zijn eerste overwinning behaalde in de M Cup. “Ik stond al twee keer op het podium in de M Cup in Roeselare, maar deze keer heb ik eindelijk de eerste zege te pakken. Ik moest wel hard trappen om Franky Boulat af te houden. Op de Zoning kon ik telkens een klein verschil maken. Die proef ligt me wel, want daar kan ik mijn ervaring als kartpiloot gebruiken,” vertelde de piloot uit Oostrozebeke.
Franky Boulat strandde inderdaad op 2″2 van Cokelaere, net als Richard Pex, die in de Master Cup de punten van de 7de plaats pakte voor Boulat. “We hebben het ganse weekend enorm hard gereden, want ook Philip Lommers en Kurt Braeckevelt waren goed mee. Met een tweede plaats doe ik alvast een goede zaak in de tussenstand van de M Cup die beslist zal worden in de East Belgian Rally,” verklaarde Franky Boulat.

Christiaan Spelmans een zucht sneller dan Laurent Vanton

Ook na de A&D Omloop van Vlaanderen is de titelstrijd in de 2WD Trophy nog niet beslist. In Roeselare gaven Christiaan Spelmans en Laurent Vanton elkaar geen duimbreed toe. Uiteindelijk ging de overwinning toch naar leider Spelmans met… 1″6 voorsprong op Laurent Vanton. 
“We hebben een halve rally met een gescheurde uitlaat gereden. Daardoor kwam er veel rook in de cockpit en kon ik de nota’s amper horen. De motor leverde vrijdagavond in de hoogste versnellingen ook niet het maximale vermogen. Jammer, want ik denk dat ik op die proeven misschien wat meer afstand had kunnen nemen van Laurent. Zaterdag bleef hij aanklampen. Het was een heel plezant duel,” vertelde Spelmans.


Laurent Vanton strandde op een zucht van de blauwe Clio, maar wel met een brede smile: “Wat een geweldige strijd. Bij elke finish keken Christiaan en ik elkaar aan en dachten we ongetwijfeld hetzelfde. “Dit gaat echt hard, maar als jij niet lost, dan ik ook niet”, lachte de Clio-rijder. “Het parcours lag er in de eerste ronde heel verraderlijk bij. Vrijdagavond vond ik echt mijn draai niet in het begin, want de grip van het asfalt was moeilijk in te schatten.”
Stefaan T’joens genoot van het duel op een afstand. “Door drukke bezigheden in de garage had ik amper verkend en die twee voor mij gingen ook gewoon te hard. Het was mooi om het duel voor ons te volgen. Zelf verloor ik wat tijd door twee lekke banden.” Jony Van de Walle werd vierde met zijn Opel Astra, voor de Mini van Lieven Vinckier.

De strijd in het Historic BRC in de A&D Omloop van Vlaanderen werd deze keer volledig overheerst door Pieter-Jan Maeyaert en Yves Dewulf. Met hun BMW M3 E30 reden ze naar een knappe 9de plaats algemeen. Paul Lietaer werd op 1’12” tweede in zijn Opel Manta 400. 

Voor de wedstrijd werd een duel verwacht tussen de BMW-rijder en de “Polle”, maar deze keer was Maeyaert voortdurend een fractie sneller. En dat was ook de doelstelling van PJ Maeyaert, die tot de finish bleef aanvallen om een goed resultaat in de top 10 veilig te stellen. 
“Ik heb Paul al een paar keer geklopt met een miniem verschil, maar daar was ik dan zelf niet zo tevreden over, want onze M3 heeft meer potentieel. Deze keer was het verschil duidelijk. We hebben een goede afstelling gevonden die me veel vertrouwen geeft,” aldus PJ Maeyaert, die binnenkort graag de Rally van Sanremo wil rijden met de MATS BMW M3 E30.

De tweede plaats ging naar Paul Lietaer, die in Roeselare aan de start stond met zijn Opel Manta 400 en niet met de snellere Ascona. “We gaan binnenkort de Tour de Corse rijden. De Ascona wordt helemaal gereviseerd voor die grote afspraak. Ik voelde zaterdagochtend al dat we Maeyaert hier niet zouden kunnen volgen. Ik vond gewoon minder tractie dan met de Ascona op het gladde asfalt. Maar, we hebben hard gereden en we hebben ons geamuseerd,” vertelde Paul Lietaer, met 15 zeges “Mister Omloop van Vlaanderen”.

Info en foto’s BRC Media