De Estse coureur leidt terwijl titelkandidaten het op dag één moeilijk hebben.
Ott Tänak leidde vrijdagavond Rally Chile BioBío nadat zijn slimme bandenstrategie op de openingsdag van het evenement doorslaggevend bleek te zijn.
M-Sport Ford Puma-piloot Tänak bepaalde het tempo tijdens de eerste test op de onverharde proef van de dag in Pulperia, maar zijn fortuin daalde al snel toen problemen veroorzaakt door een zware landing hem naar de derde plaats brachten. De impact veroorzaakte kleine schade aan de ophanging en het verlies van de hybride boost.
Niettemin was het Tänaks strategische benadering van de herhaalde middaglus die hem hielp de eerste plaats terug te winnen. In milde lenteomstandigheden was hij de enige koploper die een bandenpakket selecteerde dat uitsluitend bestond uit Pirelli-rubber met een zachte samenstelling, dat bekend staat om zijn superieure prestaties maar een kortere levensduur.
De winnaar van het evenement van 2019 pakte de leiding van Teemu Suninen in de voorlaatste proef, en, cruciaal, was opnieuw de snelste in de 23,32 km lange finale van Rio Claro, waardoor zijn buffer na dag 1 werd uitgebreid tot 4,2 seconden.
“De eerste en de laatste [vanmiddag] waren extreem zwaar”, zei Tänak, die sinds de Rally van Zweden in februari geen WRC-overwinning meer heeft behaald.
De vloeiende wegen van Chili kenden weinig genade voor het titelzoekende trio Kalle Rovanperä, Elfyn Evans en Thierry Neuville. Alle drie rapporteerden een uitzonderlijk laag gripniveau in de losse omstandigheden, maar het was Evans die het het beste deed en de dag op 8,5 seconden achter Suninen op de derde plaats eindigde.
De Welshman staat 33 punten achter Toyota Gazoo Racing-teamgenoot Rovanperä in het rijders-kampioenschap en een resultaat van een achtste of hoger in Chili zou ervoor zorgen dat de strijd ook na zondag voortduurt. Wegopener Rovanperä maakte een halve spin in de slotetappe en zakte naar de vijfde plaats in het algemeen klassement, waardoor hij de dag 11,0 seconden achter Hyundai’s Neuville eindigde, die Evans met 15,0 seconden achter zich liet.
Tractiefrustraties waren de minste zorgen van Esapekka Lappi en Pierre-Louis Loubet. Beide piloten rolden vroeg op de dag zwaar en het is onwaarschijnlijk dat ze zaterdag opnieuw zullen starten.
Takamoto Katsuta bracht zijn GR Yaris op de zesde plaats naar huis en bleef ruim voor Puma-debutant Grégoire Munster, wiens bijrijder Louis Louka de ochtend doorbracht met het lezen van temponotities op zijn mobiele telefoon nadat hij per ongeluk de papieren exemplaren in zijn hotelkamer had achtergelaten.
Sami Pajari werd achtste algemeen en leidde de WRC2-categorie met 13,3 seconden voor Oliver Solberg, terwijl thuisheld Alberto Heller de top 10 completeerde in een gehuurde Puma Rally1.
Sami Pajari werd achtste algemeen en leidde de WRC2-categorie met 13,3 seconden van Oliver Solberg, terwijl thuisheld Alberto Heller de top 10 completeerde in een gehuurde Puma.
De bemanningen reizen zaterdag naar het zuiden om de langste etappe van de rally af te leggen. KP Chivilingo, gevolgd door Rio Lia – de enige etappe die ongewijzigd blijft ten opzichte van de rallyeditie van 2019. Maria de las Cruces finisht in het zicht van de Stille Oceaan en voltooit de lus, die na de service nog een keer wordt herhaald.
Posities na vrijdag:
1. O Tänak / M Järveoja EST Ford Puma 58m 43.7s
2. T Suninen / M Markkula FIN Hyundai i20 N +4.2s
3. E Evans / S Martin GBR Toyota GR Yaris +12.7s
4. T Neuville / M Wydaeghe BEL Hyundai i20 N +27.7s
5. K Rovanperä / J Halttunen FIN Toyota GR Yaris +38.7s
6. T Katsuta / A Johnston JPN Toyota GR Yaris +45.6s
Info: WRC Media