De Hemicuda Rally kondigde zich boeiend aan, met een aantal regionale tenoren die hun nieuw materiaal kwamen uittesten of verder fijnstellen.
Het was een oktoberweekend waarin de weergoden hadden beslist om nu maar eens in herfstmodus te gaan. En het was Bjorn Syx die deze omstandigheden het beste wist te lezen en zijn eerste algemene zege mocht vieren.
Vooraf kon bijna iedereen er over akkoord gaan dat dit een wedstrijd zou gaan worden voor Andy Lefevere, die nu het handboek van de VW Polo helemaal had doorlezen en die het terrein op zijn duimpje kende. Hij maakte zijn favorietenrol onmiddellijk waar door op de zaterdag de proloog te winnen op Middelkerke. De concurrentie wist aan wat ze zich mochten verwachten eens de rally in alle ernst van start zou gaan op zondag.
Zondagochtend was nat door aanhoudende regen en door een flinke plensbui gedurende de nacht. En laat het nu net Andy Lefevere zijn, de nummer 1, die onmiddellijk in de fout ging. Al bij de eerste passage op Kortemark schoof Lefevere op de modder in de gracht. Het was Bjorn Syx, die nog volop bezig was met het ontdekken van de Citroën C3 Rally2, die de leiding overerfde. Hij kon al bogen op een mooie voorsprong van 29 seconden op de verrassend snelle Nederlander van den Heuvel, op weg met de Clio Rally3. Gunther Monnens worstelde nog met de grip van de Porsche op de natte wegen en Kurt Boone had nog maar amper de gebruiksaanwijzing van zijn nieuwe Ford Fiesta R5 gevonden.
Problemen waren er voor meerdere toppers, zoals Steve Bécaert met motorproblemen op zijn Fiesta R5, Bert Coene (van de baan op zijn exemplaar) en bij de Historics Calcoen (Ford Escort) en Nick Toorré (gebroken ophangingstriangel nadat hij even van de baan was gegaan). Ondertussen klaarde het op en kon de rally verder gaan op een normaler tempo. Daarbij toonden Bjorn Syx en co Ari Vanrobaeys zich met de Citroën C3 ongenaakbaar. Zij wonnen op de zondag negen van de negen proeven en werden met overmacht winnaar van de Hemicuda Rally. Voor de anderen zat er niet meer in dan een gevecht voor het podium en de ereplaatsen. Gunther Monnens leek daarbij lange tijd goed op weg om de tweede plaats op te eisen. Hij zette geregeld Kurt Boone opzij en volgde op anderhalve minuut van Syx, maar in de allerlaatste proef reed hij de band van de velg en moest met lede ogen toezien hoe Kurt Boone, voor zijn debuut met de Ford Fiesta R5, de tweede plaats alsnog pakte. Van den Heuvel moest ondertussen inzien dat een R3 wagen geen partij is voor het pk-geweld van de concurrentie, maar hij strandde wel mooi aan de voet van het podium.
Bij de Historics zagen we een klein beetje hetzelfde scenario. Calcoen en Toorré lagen al snel buiten strijd en het was Cedriek Merlevede, samen met co Thijs Ozeel op de BMW M3, die de hele dag de debatten aanvoerde. Slechts één proef dienden ze aan Simon Puype en de Opel Ascona B te laten en zo werden ze de verdiende winnaars, voor Puype en voor Stijn Lietaert op een andere BMW M3. In Divisie 1-2 viel de zege nog eens te beurt aan Stefaan T’Joens en Greet Passchyn op de gebrideerde Evo X, maar niet nadat ze een hele zondag lang strijd hadden geleverd met eerst de Clio Rally 5 van Ippen en daarna met het exemplaar van Depotter.
Wedstrijdanalyse:
- AC Hemicuda 14-15 oktober 2023 8ste manche van het VAS regionale kampioenschap Rally, Historic Rally en de diverse provinciale kampioenschappen (PAK)
- gestart 141, gefinisht 105
- regenachtig herfstweer met buien
- wedstrijd verreden over 269,6 kilometer, verdeeld over twee dagen. Passages op KP Middelkerke op zaterdag, drie lussen van drie proeven (Kortemark, Houthulst, Koekelare) op zondag.
- Leiders: KP1 Andy Lefevere-Marc Noppe (VW Polo GTI R5), KP2 tot finish: Syx-Vanrobaeys (Citroën C3 Rally2)
Uitslag:
1.Syx-Vanrobaeys Citroën C3 R2 Div 3
2. Boone-Declerck Ford Fiesta R5 +02:27,4
3. Monnens-Vuylsteke Porsche 991 GT3 +02:29,9
4. van den Heuvel-Dockx Renault Clio Rally 3 +03:04,3
5. Dewilde-Vandenbussche Renault Clio Rally 4 +04:44,5
6. Segers-Vergote Ford Fiesta R5 +05:03,3
7. Vandamme-Vermeulen Alpine A110 +05:13,6
8. Merlevede-Ozeel BMW M3 E30 Div 5 +06:45,0
9. Dekoninck-Dekoninck Mitsubishi Lancer +06:47,8
10. Tjoens-Passchyn Mitsubishi Evo X Div 1-2 +06:50,6
23. Puype-Puype Opel Ascona B Div 4 +09:21,8
Info: persbericht VAS