- “Oude” generatie WRC’s weer toegelaten onder bepaalde voorwaarden …
- Nieuw puntensysteem moet het WRC weer aantrekkelijker maken!
De FIA publiceerde gisteravond een nieuw aanvullend deel van het sportreglement voor het WRC 2024.
Een vorig sportief en technisch deel reglementen – dat werd beslist op het FIA WMSC in Baku begin december – kon u hier al zeer uitgebreid nalezen.
Het complete document dat gisterenavond (15/12/2023) werd gepubliceerd vindt u hieronder:
Dit nieuwe deel bevat een revolutionair nieuw puntensysteem voor Rally1 én er komt nu verduidelijking van hoe men meer deelnemers wil aantrekken.
Vroegere Rally1-wagens weer toegelaten ….
Voor het WRC-seizoen 2024 kunnen Rally1’s zonder hybride systeem deelnemen aan WRC-rally’s, maar het is uiteraard verboden om punten te scoren voor de fabrikant, WEL punten voor het pilotenklassement.
Met andere woorden: deze maatregel is vooral bedoeld om terug particuliere piloten aan te moedigen om te starten en om de kosten te verlagen. Zonder in relatief ingewikkelde technische details te gaan wordt het hybrideblok ( dat de huidige Rally1-auto’s hebben ) vervangen door een fictief blok en wordt er tien kilogram extra ballast toegevoegd om het gewichtsverschil met de huidige hybrides te compenseren.
Het nieuwe puntensysteem 2024
- De shakedown blijft uiteindelijk in zijn huidige vorm en zal niet worden gebruikt om op vrijdag over een eventuele startvolgorde te beslissen. De leider in het kampioenschap blijft dus als eerste op pad gaan.
- Het WRC2-puntensysteem verandert niet en blijft volgens het volgende huidige schema: 1ste = 25 punten / 2de = 18 punten / 3de = 15 punten / 4de = 12 punten / 5de = 10 punten / 6de = 8 punten / 7de = 6 punten / 8ste = 4 punten / 9de = 2pt en 10de = 1pt. Het systeem van bonuspunten voor de Power Stage (3-2-1) gereserveerd voor WRC2-teams valt volledig weg. Maar een piloot in deze categorie die erin slaagt om toch in de TOP5 van de laatste special te eindigen ( tegen dus de Rally1-wagens), zal niettemin de overeenkomstige Shakedown-punten toegekend krijgen.
- De Power Stage (laatste klassementsproef van de rally) wordt zoals voorheen maar dus geldig voor het gehele deelnemersveld d.w.z. 5 bonuspunten voor de beste tijd, 4 punten voor de tweede, 3 punten voor de derde, 2 punten voor de vierde en 1 punt voor de vijfde.
De grote vernieuwing ligt dus bij de Rally1-categorie!
- Er wordt niet langer rekening gehouden met (alleen maar ) het eindklassement
- Er zijn 3 afzonderlijke puntentoekenningen gedurende het hele rallyweekend.
- Opmerkelijk dus is dat de uiteindelijke eindwinnaar niet noodzakelijkerwijs degene zal zijn die aan het einde van rally het meeste punten scoort, maar consistentie wordt beloond.
- De zondagen, waar de meeste piloten vooral zaten te “wachten” op de Power Stage, zullen iets levendiger zijn.
- Om van deze “driepuntentoekenning” ( zie onder ) te kunnen genieten, moet het team ook in het eindklassement staan! Zo niet vallen alle punten weg.
- Deze 3 punten-regeling geldt dus zowel voor piloten als voor de constructeurs.
1/ Een eerste toekenning van punten zal gebeuren op basis van het algemeen klassement op zaterdagavond volgens deze schaal:
1ste = 18pt / 2de = 15pt / 3de = 13 pt / 4de = 10 pt / 5de = 8 pt / 6de = 6pt / 7de = 4pt / 8ste = 3pt / 9de = 2pt en 10de = 1pt.
2/ extra punten toegekend op basis van de ranglijst na zondag: 1ste = 7pt / 2de = 6pt / 3de = 5pt / 4de = 4pt / 5de = 3pt / 6de = 2pt en 7de = 1pt.
3) Tenslotte zal de Power Stage (zoals momenteel) nieuwe extra punten kunnen opleveren: 1ste = 5pt / 2de = 4pt / 3de = 3pt / 4de = 2pt en de 5de = 1pt
Deze nieuwe berekening loopt dus vanaf de WRC Rallye Monte-Carlo. De fabrikant zal nog steeds drie teams kunnen nomineren, maar alleen de twee best geklasseerde teams zullen namens het team dus voor de constructeur punten kunnen scoren.
Bron FIA