Coverfoto Hyundai Motorsport GmbH Media

Voor de vijfde ronde van de kalender van het Wereldkampioenschap Rally 2024 gaan we naar het populaire evenement in Portugal in de regio Porto, waar het servicepark terug in Matosinhos zal worden opgezet.

Er staan ​​vier wedstrijddagen op het programma, te beginnen met de shakedown op donderdagochtend, gevolgd door ’s avonds een superspecial als aperitief in Figueira da Foz. Er zijn in totaal tweeëntwintig klassementsproeven (337,04 km) van 9 tot 12 mei. Er staan negenenzestig teams aan de start.

9 Rally1’s aan de start met Hyundai: Neuville, Tänak en Sordo (eerste rally van het seizoen). Geen verrassingen bij M-Sport met de twee Ford Puma Rally1’s in handen van Fourmaux en Munster, terwijl we dit jaar voor het eerst vier Toyota Yaris Rally1’s zullen aantreffen die zijn toevertrouwd aan Evans, Katsuta, Ogier en Rovanperä.

In de WRC-2-categorie zal een deelnemersveld van maar liefst 40 Rally2’s aanwezig zijn voor dit eerste gravel-evenement in Europa, waaronder Solberg, Rossel, Greensmith, Pajari, Linnamäe, Gryazin, Loubet, Suninen, Meeke…

Neuville is na Kroatië (vier rally’s) leider van het kampioenschap en zal als eerste met zijn i20 Rally1 op pad gaan op de Portugese specials.

Foto Toyota Gazoo Racing WRT DAM

De belangrijkste deelnemers

Rally1:

  • Toyota: Seb Ogier, Elfyn Evans, Takamoto Katsuta en Kalle Rovanperä.
  • Hyundai: Thierry Neuville, Ott Tänak, Dani Sordo.
  • M-Sport: Adrien Fourmaux, Grégoire Munster.

Rally2:

  • Škoda Fabia RS Rally2: Oliver Solberg, Gus Greensmith, PL Loubet, Lauri Joona, Fabrizio Zaldivar, …
  • Toyota GR Yaris Rally2: Sami Pajari, Georg Linnamäe, Jan Solans, Lewis Bates, Yuki Yamamoto en Hikaru Kogure
  • Hyundai i20 N Rally2: Teemu Suninen, Kris Meeke, Ricardo Teodósio, …
  • Citroën C3 Rally2: Yohan Rossel, Nikolay Gryazin, Marco Bulacia, …
  • Ford Fiesta Rally2: William Creighton, Pepe López.

(BK)=buiten kampioenschap

▶️ Rally Live ◀️

Timing

Deelnemerslijst 2024 in pdf (laatste versie):

Foto M-Sport Media

Kaarten ( by Dimitri Dusart):

Google Maps Kaart

Ben jij klaar om de klassementsproeven te verkennen voordat je komt? Alle etappes, verbindingen en publiekszones

KP-analyse by Pirelli

Volgt …

Bandeninfo Pirelli

Een reeks gravelbanden met een vernieuwde constructie die gericht zijn op een langere levensduur en sterker zijn dan zijn voorganger, terwijl de prestatiekenmerken ongewijzigd blijven. Dat is het nieuws van Pirelli tijdens de Rally van Portugal, het tweede gravelevenement van het seizoen. De update is in lijn met het programma van voortdurende evolutie voor WRC-banden. De nieuwe Scorpion KX WRC, ontworpen voor de Rally1-auto’s, is voorzien van nieuwe markeringen, met de traditionele SA en HA, voor respectievelijk zacht en hard, nu vervangen door SB en HB.

Deze nieuwe banden hebben in het bijzonder gebruik gemaakt van de gegevens die Pirelli sinds 2021 heeft verzameld in het rallykampioenschap op het hoogste niveau en zijn getest op Sardinië en Portugal, met andere woorden op het moeilijkste terrein dat we dit seizoen tegenkwamen. De harde versie van de Scorpion, bedoeld voor de Rally2-auto’s, kent een vergelijkbare evolutie als die geïntroduceerd voor Rally1.

Om deze redenen is voor de Rally1 de zachte band Scorpion KX WRC SB gekozen als de beste in Portugal, omdat deze zelfs in de meest gladde omstandigheden grip biedt, met een evenwicht tussen prestaties, uithoudingsvermogen en kracht, met de harde compound Scorpion KX WRC HB als optie, het meest geschikt voor de meer schurende oppervlakken en langere proeven.

De regelgeving staat een toewijzing van 28 en 8 banden toe voor respectievelijk de prime- en optiebanden. Bemanningen kunnen maximaal twaalf optiebanden kiezen, maar dat vermindert de toewijzing van bonussen met vier.

Wat de andere categorieën in Portugal betreft, zullen de Rally2-auto’s de Scorpion K6B (zacht) en de nieuwe K4C (hard) hebben, terwijl Rally3 de K6A (zacht) en de K4A (hard) kan gebruiken. Deze categorieën hebben een toewijzing van 26 prime-categorieën en 8 opties, waarbij de laatste de mogelijkheid biedt dat teams het aantal verhogen tot 12, waardoor het aantal prime-categorieën met 4 wordt verminderd.

Info WRC / ACM / Pirelli