De 59ste Ardeca Ypres Rally, de zesde manche van het Belgisch rallykampioenschap, bleef tot de absolute slotfase spannend. Vooraan lag het tempo bijzonder hoog, wat voor heel wat schuivers en foutjes zorgde. Zelfs de winnaar bleef niet foutloos. Toch was Stéphane Lefebvre duidelijk de snelste. De 32-jarige Nordist, die als kind gefascineerd als toeschouwer naar de rallywagens stond te kijken in Ieper, won met 40″46 voorsprong op Maxime Potty, terwijl Cédric Cherain derde werd.
“Deze overwinning, daar heb ik jaren van gedroomd. Ik heb hier in WRC2 al gewonnen tegen de wereldtop in die categorie, maar dat is niet hetzelfde als een algemene overwinning. Ik heb mijn naam op het palmares kunnen zetten. Het was ook één van de moeilijkste edities van Ieper. Dat zag je vanochtend in Dikkebus, waar ik zelf ook verrast werd in een remzone. Gelukkig was er plaats in het veld rechtdoor en verloor ik maar een paar seconden,” lachte Stéphane Lefebvre, die zijn eerste wedstrijd met een Hyundai i20 N Rally2 met succes kon afronden.Lefebvre zette de eerste drie snelste tijden van de wedstrijd op de tabellen. Vrijdagavond werd hij eerst belaagd door Jos Verstappen, tot de Nederlander zijn snelle start bekocht met een lekke band in Zonnebeke. Zachterdagochtend ging Verstappen, die aanvallend van start ging, hard van de baan in het bos op de Kemmelberg.
Niels Reynvoet, die vrijdagavond een snelste tijd klokte op KP 4, ging op de vijfde proef, in Vleteren, van de baan. Hij stuurde te vroeg in, raakte een muurtje en brak de ophanging vooraan. De leider in het BRC moest meteen opgeven.
Op zaterdag bleef Maxime Potty nog even in het spoor van Lefebvre, tot de Toyota-rijder twee foutjes maakte in Dikkebus. Daardoor schoof Cédric Cherain door naar de tweede plaats, tot hij zich in de tweede ronde liet verrassen in de laatste T-situatie op KP Dikkebus, waar hij een kleine minuut verspeelde. Zo ging de tweede plaats toch opnieuw naar regerend kampioen Maxime Potty, al voor de vijfde keer dit seizoen in het BRC.
“Door de opgave van Niels Reynvoet, ligt het kampioenschap weer helemaal open. Natuurlijk had ik liever gewonnen, maar met deze tweede plaats doen we weer een prima zaak. Ik had voor dit resultaat getekend bij mijn debuut in de Toyota Yaris GR Rally2. We hebben pas vorige week beslist om met de Yaris te rijden en ik voelde me meteen goed in de auto,” aldus Maxime Potty, die blij was dat de aanpassing vlot verliep. “Ik ben al een paar jaar actief met een Citroën. Deze autowissel was een nieuwe uitdaging die ik tot een goed einde heb gebracht.”
Cédric Cherain, die donderdag zijn data nog kon vergelijken met die van Thierry Neuville die de qualifying reed met een gelijkaardige Hyundai, pakte nog nipt de derde plaats, 3″ voor een sterk rijdende Bernd Casier. “Het zit in details dit jaar in het Belgisch kampioenschap. Ik heb een foutje gemaakt in Dikkebus, maar quasi niemand is foutloos gebleven. Alles blijft mogelijk in het kampioenschap. Op de laatste proef ben ik nog voluit gegaan om de 5 punten van de Powerstage te pakken en dat is gelukt.”
Bernd Casier was tevreden met de onverhoopte vierde plaats, al betreurde hij wel die 2″5 die hem van het podium hielden. “Ik heb het nog geprobeerd, maar ik ging ook bijna van de baan in die laatste T-situatie en we hadden nog een hachelijk momentje eerder op de proef. Misschien zijn dat die 3″ die we te kort kwamen. Maar, vooraf had ik hier zeker voor getekend. Onze eerste wedstrijd met de Škoda Fabia RS was meer dan geslaagd. Het ging bijzonder hard en het doet deugd dat ik het niveau nog aan kan,” vertelde Bernd Casier.
De vijfde plaats ging naar de revelatie van de wedstrijd, Bjorn Syx uit Poperinge. “Ik had hier vooraf ook voor getekend,” aldus Syx. “We stonden even op de derde plaats, maar ik wist dat ik niet de snelheid had om Cherain en Casier achter me te houden. We hebben een foutloze wedstrijd gereden. Alleen vrijdagavond verloren we wat tijd door een kapot differentieel vooraan. In de slotfase wilde ik geen overdreven risico’s nemen, want ik wilde de mensen die me geholpen hebben bedanken voor het vertrouwen met een mooi resultaat,” aldus Bjorn Syx. Op de allerlaatste proef wipte Freddy Loix, de recordhouder in Ieper die een mooie 4de plaats verspeelde door een lekke band, nog net over Gilles Pyck, die drie keer kleine foutjes maakte.
Fred Miclotte werd 8ste voor de winnaar in GT, Kris Princen en Tim Van Parijs, die de Top 10 afsloot. Pechvogels in de topklasse waren Niels Reynvoet (sortie), Tom Boonen (sortie) en vooral Davy Vanneste, auteur van een scratch, maar vrijdag ook out met een benzineprobleem en zaterdag even van de baan in Zillebeke.
Bij de jongeren ging de overwinning naar Pierre-Manuel Brasseur, die ook de Stellantis Cup won, voor Jonas Dewilde.
In Historic stond er geen maat op Pieter-Jan Maeyaert met zijn BMW M3 E30. Paul Lietaer moest opgeven na een sortie.
En in klasse RC5 debuteerde Thomas Martens met een mooie overwinning na een ultieme aanval op de slotproef.
In Divisie 2 was Filip Pyck de snelste in een Renault Clio Rally3.
Bjorn Syx is de Michelin Star of the Weekend.
De gratis banden van Michelin werden gewonnen door :
– 5 banden (waarde 2.200 euro): Stéphane Lefebvre
– 4 banden (waarde 1.760 euro): Maxime Potty
– 3 banden (waarde 1.320 euro): Cédric Cherain
– 2 banden (waarde 880 euro): Bernd Casier
– 1 band (waarde 440 euro): Freddy Loix, Gilles Pyck, Frederic Miclotte, Bert Coene, Etienne Verbeke
– 2 banden (winnaar RC4) : Pierre-Manuel Brasseur
– 2 banden (winnaar RC5) : Thomas Martens
Info en foto’s BRC Media