Het rallyseizoen 2024 is zeker nog niet ten einde, maar toch mogen 3 leden van autostal Atlantic al de tricolore omgorden na de East Belgian Rally.

Coverfoto IMAGO

Koen Verhaeghe

Koen Verhaeghe had eigenlijk de makkelijkste klus. De Ford Escort MKI-piloot was, door het niet­starten van Paul Lietaer in Sankt-Vith, al zeker van de BRC Historic-titel voor de start. En misschien gelukkig, want in de eerste ronde al moest de piloot uit Zwevezele de handdoek gooien door een losgekomen bout, die zorgde voor koelingsproblemen van de motor. Na een herstart werd Koen nog als vijfde afgevlagd, en kon hij op gepaste wijze op het eindpodium zijn titel vieren.

Jonas Dewilde

Na zijn tweede plaats in de Omloop van Vlaanderen moest Jonas Dewilde in de East Belgian proberen om in de top-3 bij de BRC-Juniors te finishen om een tweede titel op rij te versieren. Wat misschien een gemakkelijke klus leek, vergde toch een uiterste concentratie. Maar Jonas kon de klus klaren. “Ik denk dat we getoond hebben dat we verdiend onze titel verlengen. Ik ben op de eerste proef in Bullingen wat te voorzichtig van start gegaan, toen de proef er nat bij lag. We verloren daar 15″ op Tom Heindrichs en uiteindelijk eindigden we op 17″ van de winnaar, die in eigen streek de proeven heel goed kent. Met deze tweede plaats stelden we de titel veilig, maar het seizoen is nog niet afgelopen, want we rijden ook nog de laatste manche in de Stellantis Cup, de Spa Rally.” vertelde Jonas Dewilde.

Isi Lemahieu

Ook Isi Lemahieu verscheen niet aan de start van de East Belgian Rally. In de nieuwe Histo-Cup mag hij zich de eerste Belgische kampioen bij de co-piloten noemen. “Toen de reglementen doorgestuurd werden leek het mij een kampioenschap met veel potentieel. Krachtige oldies die het tegen elkaar zouden opnemen in zes van de negen wedstrijden van het Belgian Rally Championship. De Rally van Haspengouw, TAC-rally, Sezoensrally, Ardeca Ypres Rally, A&D Omloop van Vlaanderen en de East Belgium Rally, stuk voor stuk topwedstrijden! Het concept bleek toch niet onmiddellijk aan te slaan in zijn eerste levensjaar. Amper vier piloten streden uiteindelijk voor de titel. Het seizoen werd overschaduwd door mechanische pech, geen enkel team bleef gespaard. Door die reden en omdat Niels Schoenmakers met verschillende co­piloten reed, eindig ik het seizoen met het meest aantal punten. Bedankt aan mijn piloot Bert Swerts en zijn servicemannen voor het vertrouwen en het (vele) sleutelwerk! Het rallyseizoen is met het eindigen van de Histo-Cup nog niet over! Met Sean Bannister rijd ik waarschijnlijk de Hemicuda ofwel de Rallye National du Pays du Lin. Daarnaast staat de Spa Rally op het programma, opnieuw in VHRS 65 naast Luc Martens in een G&A Motors BMW E30” aldus de Ieperse navigator.

Bron: Autostal Atlantic Persdienst