De Franse Motorsportfederatie heeft zojuist de oprichting van de F-RC6-groep en de FR6-klasse aangekondigd. Er is inderdaad een nieuwe trofee gewijd aan amateurs om de toegang tot de rally te vergemakkelijken tegen lagere kosten en hier zijn de details.
Er is zojuist ook een eerste auto voor deze trofee verschenen en het is de Peugeot 208 Racing uit de Stellantis Groep.
Een betaalbare voertuigprijs moet de toegang tot concurrentie vergemakkelijken
Lagere kilometerkosten dankzij standaardbanden en onderdelen om de onderhoudskosten te beperken en een versterkte veiligheid met een originele schaal uitgerust met een goedgekeurde meerpuntsrolbeugel (type RC4).
In 2025 wordt de FR6 FFSA Trophy verreden met Peugeot 208 Racing-auto’s, de eerste auto die in deze klasse is goedgekeurd. Deze nieuwe auto, die in twee opzichten toegankelijk is door zijn prijs en zijn gebruiksgemak, is bedoeld voor zowel beginnende als meer ervaren amateurrijders en zal hen in staat stellen om vervolgens door te groeien naar meer veeleisende competities.
De FR6-klasse blijft open voor andere auto’s die aan de regelgeving voldoen, om liefhebbers nog meer opties te bieden en de toegang tot competitie voor zoveel mogelijk mensen te vergemakkelijken.
Waarom deelnemen aan de FR6 Trophy?
Dit is DE nieuwe kans voor amateurpiloten! Het doel?
Behoor tot de besten en verzeker u van een plaats voor de grote finale van de Franse Rally Cup in 2025 in Lisieux.
Hoe werken kwalificaties?
De kwalificatieperiode loopt van april tot en met september 2025. Deelnemers kunnen zich kwalificeren door deel te nemen aan rally’s dicht bij huis. Frankrijk is dus verdeeld in verschillende zones om een brede deelname over het hele grondgebied mogelijk te maken.
Noordoost: Hauts-de-France, Grand Est, Bourgondië Franche-Comté
Noordwest: Bretagne Pays de Loire, Normandië, Île-de-France, Centre-Val de Loire
Zuid-Oost: Rhône-Alpes, Provence Alpes Côte d’Azur, Occitanie Méditerranée
Zuidwest: Pyreneeën Occitanie, Nieuw-Aquitaine Zuid, Nieuw-Aquitaine Noord, Auvergne
Corsica
In elke zone wordt een selectie van 6 rally’s aangeboden en de 5 beste resultaten blijven behouden. De zone Corsica zal aan specifieke bepalingen voldoen. Ook is er een DROM-COM-zone gedefinieerd met eigen voorzieningen.
Hoe verloopt de Finale?
De vijf beste piloten uit elke zone (twee voor Corsica en de beste voor de DROM-COM) ontmoeten elkaar voor een eindstrijd tijdens de Finale van de Franse Rally Cup in Lisieux. Alle gekwalificeerde piloten vertrekken met een puntenteller op nul!
Wat zijn de prijzen voor de winnaars?
Naast deelname aan deze trofee en de grote finale is het de kans om een hogere klasse te ontdekken.
In 2025 zijn er twee categorieën gedefinieerd:
Espoir: voor piloten van 25 jaar of jonger wint de winnaar een stuur waarmee ze in 2026 aan minimaal vier rally’s kunnen deelnemen met een Rally4 als onderdeel van de Stellantis Motorsport Rally Cup France.
Expert: voor piloten vanaf 26 jaar wint de winnaar een deelname aan een ronde van het Franse Rallykampioenschap 2026, met een Rally4.
Hoe inschrijven?
Registratie vindt plaats op de FFSA-website.
Stellantis Motorsport onthult de Peugeot 208 Racing
De Peugeot 208 Racing laat trots zijn identiteit zien: een echte racewagen, toegankelijk, veilig en dynamisch.
Hij komt in aanmerking voor de FR6 Trophy, gecreëerd door de FFSA als onderdeel van de Franse Rally Cup in 2025. De Peugeot 208 Racing kost € 38.900,- exclusief BTW, is rijklaar en kan worden geregistreerd. Bestellingen zijn open vanaf 17 oktober 2024 en de levering zal naar verwachting in februari 2025 beginnen.
De Peugeot 208 Racing is een innovatief voertuig dat is ontworpen als reactie op de introductie van FR6-reglementen door de Franse Motorsportfederatie (FFSA). Stellantis Motorsport is de eerste fabrikant die zich aan deze categorie heeft verbonden en herhaalt zijn ambitie om de autosport voor iedereen toegankelijk te maken, zonder concessies te doen aan de veiligheid, kwaliteit en prestaties.
Ontwikkeld in samenwerking met ervaren piloten en getest in veeleisende omstandigheden, belichaamt de 208 Racing de fundamentele waarden van Stellantis Motorsport: dynamiek, toegankelijkheid en rijplezier. Een echte racewagen, gericht op zowel jonge talenten als ervaren coureurs. Stellantis Motorsport kondigde vandaag de Peugeot 208 Racing aan en gaat met overtuiging de uitdaging van de toegankelijkheid van de motorsport aan, gelanceerd door de Franse Motorsportfederatie met de oprichting van de F-RC6-groep en de FR6-klasse.
ONTWIKKELING VAN DE PEUGEOT 208 RACING
Het technische team van Stellantis Motorsport heeft al zijn expertise gemobiliseerd om van de Peugeot 208 Racing een voorbeeldig model te maken. Technici, engineers en monteurs pasten methoden toe die zich hebben bewezen bij de ontwikkeling van modellen als de 208 Rally4, de C3 Rally2 en de 208 Racing Cup. De leeuwin heeft meerdere kilometers afgelegd in tests, onder zeer gevarieerde omstandigheden, om de betrouwbaarheid en weerstand ervan te garanderen.
Bij de ontwikkeling van de Peugeot 208 Racing waren in elke fase piloten van hoog niveau betrokken, zoals Yoann Bonato, Léo Rossel, Alexandre Bengué, Teddy en Jimmy Clairet, evenals de bemanning van Jordan Berfa – Bastien Dumas. Hun feedback en ontwikkelingskennis hebben het gedrag en het rijplezier gedefinieerd, aangepast aan alle soorten bestuurders, min of meer ervaren. De Peugeot 208 Racing is ontwikkeld door piloten voor piloten.
Yoann Bonato, vijfvoudig Frans asfaltrallykampioen en ontwikkelingspiloot van Stellantis Motorsport: “De Peugeot 208 Racing is een auto die gemakkelijk te bedienen is, zeer levendig, erg leuk en speels. Hij is geschikt voor alle rijdersprofielen. Ik heb er altijd met veel plezier in gereden tijdens de ontwikkelingssessies.” En
Léo Rossel vult aan: “Het is een echte rallyauto, die een gevoel van veiligheid geeft, waardoor je je kunt concentreren op het rijden en het maken van aantekeningen. Ik had graag met de Peugeot 208 Racing in de rallysport willen starten.”
Met dit project bevestigt Stellantis Motorsport zijn langetermijnengagement aan de ontwikkeling van de autosport, door de concurrentie toegankelijker te maken zonder concessies te doen aan kwaliteit en veiligheid.
Bron FFSA / Stellantis Motorsport