We kunnen het maar beter meteen toegeven: de ‘historic’-categorie van het Belgian Rally Championship 2024 scheerde geen hoge toppen. Koen Verhaege, al voor de voorlaatste manche in Sankt-Vith zeker van de titel, zal tijdens de finale in de Spa Rally zelfs niet van de partij zijn.
Daar mag u echter allesbehalve uit besluiten dat de ‘oudjes’ op 30 november en 1 december onopgemerkt voorbij zullen gaan! Wel integendeel. De Spa Rally vormt immers de uitzondering die de regel bevestigt. Op het startpodium op de Place Royale wordt het dan ook wat aanschuiven voor de topteams in historic, die stuk voor stuk van plan zijn om het seizoen met champagne af te sluiten!
Bij de favorieten zien we onder andere Olivier Breittmayer en Pierre Sibille, waarvan de BMW M3 E30 in de beroemde Fina-kleuren één van de meest recente bolides uit de HBRC-categorie zal zijn, samen met de 325i E30 van Guino Kenis en Bjorn Vanoverschelde. Tegenover dat Beiers geweld zien we de Toyota Celica GT-Four ST165 van Jean-Pierre Vannerum en Stéphane Lambion, de Opel Ascona A van Jimmy Grommen en Renaud Mattart, en de Porsches 911 van André en Guillaume Lausberg en het Luxemburgse duo Aly Kridel Jr en Luc Kalmes.
Verder uiteraard de onvermijdelijke Ford Escort-armada. Daarbij onder andere de Mk1’s van Geoffrey Leyon, recent winnaar in ‘ PH Classic’ tijdens de Rallye des Crêtes, en Loris Elst, maar ook die van William Reyntiens en Alexandre Jadot.
En wat dan te zeggen van het Escort Mk2-contingent? Daarbij Rainer en Angelo Feltes, Christophe Daco en Jonathan Lemaire, Raphaël Beaufort en Marie-Laure Brouir, Julien Elleboudt en Hélène Bourdon, Rudi Remilly en Guy Burniat, Johnny Delhez en Vincent Duchesne, Vincent Prégardien en Yoan De Mol, net zoals Philip Waterschoot en Annick Folschette.
U heeft het begrepen: de strijd om de overwinning bij de historics wordt spannend, zeker omdat de betrouwbaarheid om aan het einde van de door DG Sport uitgestippelde proeven te geraken zeker van de partij zal moeten zijn!
Info en foto’s Spa Rally / DG Sport Media