De opeenvolgende modellen van Škoda Fabia-rallyauto’s domineren al jaren de competities. De geschiedenis van de auto, inclusief de mening van enkele voormalige en huidige piloten, zijn in kaart gebracht door middel van een documentaire.
In de afgelopen zeven jaar hebben de Škoda Fabia Rally2- en Rally2 evo-modellen meer dan 2.000 overwinningen behaald in verschillende rallycompetities over de hele wereld. Met de komst van de rallywagen van de vierde generatie, de Fabia RS Rally2, wil Škoda Motorsport zijn prijzenkast blijven uitbreiden. En in november 2022 kende de nieuwe auto een geweldige start en behaalde hij de eerste plaats bij zijn debuut in de Lausitz Rallye in Duitsland. De documentaire Roads to Victory laat zien dat de weg naar trofeeën niet altijd gemakkelijk is geweest en aan dramatische momenten geen gebrek had.
In de intense competitie van de internationale topklasse rally presteerde de ambitieuze Škoda Fabia WRC, die was gebaseerd op de eerste generatie van het productiemodel, niet zo goed als het team van Mladá Boleslav had gehoopt. Toch werd het enorme potentieel van de auto gedemonstreerd door de legendarische Colin McRae, die zich in één van zijn twee starts met deze auto een weg naar een podiumplaats baande. Volgens Michal Hrabánek, hoofd van het Škoda Motorsport-team, was de Fabia WRC buitengewoon belangrijk. “Het team heeft veel van deze auto geleerd en als deze eerste generatie er niet was geweest, hadden we later waarschijnlijk niet zoveel succes gehad”, zegt Hrabánek.
Met de volgende generatie van de auto besloot Škoda zich te concentreren op de lagere wedstrijdcategorieën, die betaalbaarder waren en intensiever werk met jonge piloten mogelijk maakten. De Fabia Super 2000 (ook wel S2000 genoemd) werd toen een vaste waarde in de categorie van vierwielaangedreven auto’s met atmosferische motoren. Teams van over de hele wereld kochten in totaal 63 Fabia S2000’s en Sebastian Vettel reed er één tijdens de Race of Champions (ROC) van 2011. “Het was een auto met een ongelooflijk nauwkeurige en snelle respons”, herinnert Jan Kopecký zich, een van de meest succesvolle Fabia-rijders en ook een ROC-deelnemer van 2011.
In 2015 bracht de Fabia, gebaseerd op Škoda’s derde generatie compacte auto. In de documentaire herinnert Kopecký zich bijvoorbeeld het rijden met de motorkap open in de Portugese Rally van 2019, en Michal Hrabánek herinnert zich de angstaanjagende crash van Kalle Rovanperä in Argentinië datzelfde jaar. Gelukkig raakte niemand gewond en werd Rovanperä dat jaar de jongste wereldkampioen ooit in de categorie Rally2 (de categorie R5 werd omgedoopt tot Rally2).
Uiteindelijk werden meer dan 470 Rally2- en Rally2 evo-auto’s gekocht door rallyteams over de hele wereld. Dit is ook de reden waarom het fabrieksteam besloot om na het seizoen 2019 niet meer officieel deel te nemen en in plaats daarvan met klanten te blijven werken en hen te ondersteunen op hun reis naar succes met de Škoda Fabia.
Tijdens de Rally van Monte Carlo in januari 2023 hebben teams van klantenteams de Škoda Fabia RS Rally2 naar de overwinning gereden in 16 van de 18 snelheidsproeven in de RC2-categorie. Op de foto: chauffeur en navigator Erik Cais en Petr Těšínský met hun auto.
Met deze steun blijven Škoda Fabia-rallyauto’s winnen, zoals onlangs in de vierde generatie met piloot Andreas Mikkelsen, die in de documentaire ook terugkijkt op zijn triomfen met Škoda-auto’s.
Info & Foto’s Škoda Storyboard / Škoda Motorsport.