Fransman vestigt een record, Frankrijk boven in alle categorieën

Sébastien Ogier schreef zijn naam verder in de geschiedenisboeken door een recordbrekende 10de overwinning te behalen in de Rallye Monte-Carlo, de openingsronde van het FIA World Rally Championship van 2025.

In een Toyota GR Yaris Rally1 behaalde Ogier de overwinning met een marge van 18,5 seconden op zijn Toyota GAZOO Racing-teamgenoot Elfyn Evans na een nagelbijtende laatste dag door de Franse Alpen.

De beslissende laatste etappe van zondag dreigde het tij te keren. Ogier en zijn Toyota GAZOO Racing-teamgenoot Elfyn Evans kozen ervoor om vier Hankook-banden met noppen en slechts twee superzachte slicks te gebruiken – een aanpak die effectief bleek op de ijzige wegen van Avançon – Notre-Dame du Laus, maar hen kwetsbaar maakte op de drogere voorlaatste test in Digne-les-Bains / Chaudon-Norante. Daar schitterde Adrien Fourmaux op een full-slick setup, waarbij hij beide Toyota’s met respectievelijk 23,9 seconden en 17,8 seconden overtrof en even dreigde de podiumvolgorde te verstoren.

Elfyn Evans (GB) Scott Martin (GB) Of team TOYOTA GAZOO RACING WRT are seen performing during the World Rally Championship Monte-Carlo in Gap, France on 25,January. 2025 // Jaanus Ree / Red Bull Content Pool // SI202501250172 // Usage for editorial use only //

Fourmaux, die zijn Hyundai WRC-debuut maakte na een off-season switch van M-Sport Ford, had gehoopt op drogere omstandigheden op de Wolf Power Stage waarmee de rally werd afgesloten om zijn voordeel met slicks te maximaliseren. In plaats daarvan zorgde de ijzige Col de Turini voor een gelijk speelveld, waardoor hij dezelfde gemengde bandensetup had als Ogier en Evans.

Adrien Fourmaux (FRA) and Alex Coria (BEL) driving their Hyundai i20 N Rally1 during Rallye Monte-Carlo, round one of the 2025 FIA World Rally Championship on 26 January 2025. // WRC Promoter GmbH / Red Bull Content Pool // SI202501260048 // Usage for editorial use only //

Ogier profiteerde met een nieuwe etappeoverwinning, terwijl Evans de late aanval van Fourmaux met slechts 7,5 seconden afhield, ondanks een aanraking met een rotswand.

“Wat een weekend,” reflecteerde Ogier, wiens eerste triomf hier kwam tijdens de IRC-dagen van de Rallye Monte-Carlo in 2009.

“Ik weet niet waar ik moet beginnen, wat een weekend. Ik denk dat ik dit weekend mijn geluksster bij me heb gehad – mijn oom, die we een jaar geleden verloren. Ik weet zeker dat hij me alles bracht en deze is voor hem. Ik heb geen idee of dit mijn laatste [Rallye Monte-Carlo] is. Het zou een mooi moment zijn om te stoppen.”

Het drama reikte veel verder dan de strijd om het podium, want de verraderlijke omstandigheden van zondag zorgden verderop in het veld voor chaos. Sami Pajari en Takamoto Katsuta van Toyota gleden allebei van de weg op SS17, terwijl de M-Sport Ford Puma Rally1 van Grégoire Munster een soortgelijk lot trof op de volgende etappe.

Achter Evans moest Ott Tänak van Hyundai op de laatste dag de vierde positie afstaan ​​aan Kalle Rovanperä van Toyota vanwege zijn eigen verkeerde inschatting van de banden. Het duo finishte slechts 4,7 seconden uit elkaar, en beide piloten willen nu graag terugkomen op de Rally van Zweden van volgende maand als eerdere winnaars van de sneeuw- en ijswedstrijd.

Titelverdediger Thierry Neuville redde de zesde plaats na een tumultueuze gebeurtenis. Een combinatie van een kapotte ophanging door een vroege crash, een lekke band en een onverklaarbaar elektrisch probleem kostte hem meer dan vijf minuten, waardoor zijn hoop om de overwinning van vorig jaar te verdedigen in duigen viel.

Josh McErlean van M-Sport Ford maakte indruk met een solide zevende plaats bij zijn debuut in de Rally1, terwijl Rally2-deelnemers Yohan Rossel, Nikolay Gryazin en Gus Greensmith de top 10 completeerden. Rossels uitstekende prestatie leverde hem een ​​vroege voorsprong op in het WRC2-kampioenschap.

Alle Belgen buiten Greg Munster en Louis Louka overleefden deze verraderlijke Monte.

In WRC2 heerste Yohan Rossel van start tot finish. In het zog ging het bikkelhard tussen broer Léo Rossel en Eric Camili. Uiteindelijk kon deze laatste zich toch als 2de op het podium plaatsen. Voor Yohan Rossel was het intussen ook al zijn derde WRC2 winst in het Prinsdom. In WRC3 een klinkende Franse overwinning met een coming-man Arthur Pelamourgues.

De tweede ronde van de WRC vindt plaats op de sneeuw en het ijs van Zweden. De enige pure winterwedstrijd van de serie vindt plaats in Umeå van 13 tot en met 16 februari.

Rallyklassement:

De overige Belgen:

  • P18 Charles Munster 10de klasse RC2 / 7de WRC2
  • P19 Maxime Potty – Renaud Herman 11de klasse RC2 – 8ste WRC2
  • P42 Armand Fumal 2de klasse RGT
  • P44 Lény Cols – Pascal Lopes 7de klasse RC3
  • DNF Grégoire Munster – Louis Louka

Klassement piloten (na ronde 1 van 14):

Klassement fabrikanten (na ronde 1 van 14):

Info en foto’s WRC Red Bull Media

Het World Rally Championship (WRC) is de premium rallyserie van de FIA. Het toont high-performance auto’s en ’s werelds beste piloten die strijden in verschillende omgevingen, variërend van de vrieskoude winter in Zweden tot de hitte en rotsachtige landschappen in Kenia. Deelnemers strijden om de titels van piloten en fabrikanten in 14 rally’s. Meer informatie vindt u op www.wrc.com.

Info en foto’s Red Bull WRC Media House