Mooie première voor het Youngtimer BRC

In Historic wordt een nieuwe generatie rallywagens toegelaten tot het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, genaamd de Youngtimers, vooral 4×4 Gr.A’s van de jaren ’80, 90 en zelfs 2000. Het kampioenschap staat ook open voor atmosferische kit cars.
De openingswedstrijd van het nieuwe kampioenschap start met drie deelnemers, aangevoerd door meervoudig Belgisch kampioen Dirk Deveux in zijn Ford Sierra Cosworth 4×4. Hij krijgt weerwerk van Luc Pauwels in zijn gekende Subaru Impreza Gr.A, een wagen die we ook al zagen in de Spa Rally, en van streekpiloot Nico Degroot in zijn Mitsubishi Lancer Evo6 Gr.A. Benieuwd wie het palmares zal openen.

De achterwielaandrijvers terug in de spotlights

Met de komst van het Youngtimer-kampioenschap, wordt het Historic BRC weer voorbehouden voor de historische rallywagens waarmee de Historic-wedstrijden begonnen zijn: de spectaculaire achterwielaandrijvers uit de jaren ’60, ’70 en ’80.

Het groepje Historic-deelnemers wordt in de Rally van Haspengouw aangevoerd door de gekende Ford Escort Mk1 van titelverdediger Koen Verhaeghe, die vorig jaar stuntte door de modernere Gr.A’s het nakijken te geven. Op de snelle proeven in Haspengouw, behoort Olivier Breittmayer met zijn BMW M3 E30 zeker ook tot de kanshebbers, net als voormalig Historic-kampioen Christophe Kerckhove met de prachtige Porsche 911.
Michael America wil voor eigen publiek minstens opnieuw op een podiumplaats mikken met zijn Ford Escort Mk2. Eenzelfde Escort is er voor Benoit Scheen.
Naast al deze achterwielaandrijvers is er ook de Audi Quattro Gr.4, gehomologeerd in 1981 en dus toegelaten in het Historic BRC, die als enige 4×4 de strijd met de driftende achterwielaandrijving aan kan gaan.
Info en foto’s BRC Media