Voor de rally kreeg ik een onverwacht telefoontje op zaterdagochtend. Ik kon plots als co plaatsnemen naast Frederik Brulez omdat mijn makker Lieven Brulez moest afhaken omwille van medische redenen. Deze kans nam ik uiteraard direct aan weliswaar met een dubbel gevoel 😏. Dus gaan verkennen was de onmiddellijke boodschap. Zo werd het team Brulez-Brulez onverwacht Brulez-Deprez.
Het was even wennen maar de connectie tussen Fré en mezelf zat direct goed …
Zondag = Rallydag
Mijn tweede rally ooit was een feit. Die ochtend vertrokken we naar de eerste KP. Met vertraging gestart door een eerdere sortie. Toen we de eerste remzones namen, wist Fré direct dat de remzones er gevaarlijk bijlagen en nam dit mee naar iedere situatie. De auto remde heel goed vooraan na eerdere aanpassingen van Lieven en Andy. Er was zoveel rem vooraan dat de wagen blokte langs achter. Soms gevaarlijk.
De 2de omloop van 3 KP’s hadden we al een beter gevoel maar nog niet zoals het moest. Ook de bandendruk was niet 100%. De combinatie nieuwe banden en laag erop. Maar de fun was top!
Ronde 3: bij het rijden naar de start voelde Fré al een groot verschil. Dieter had dat super gedaan. Al snel voelde ik naarmate de km’s voorbij kwamen dat het tempo stevig naar boven ging en de remzones later vielen. Maar toch was er een snelle Clio (een wagen van een heel ander kaliber) die ons iedere keer op de kont reed. Na een latere start aan te vragen voor de Clio gaf dit voor ons uiteindelijk meer rust en vooral ook geen hinder meer voor hen. Het tempo bleef mooi in stijgende lijn terwijl er nog veel marge zat in onze remzones. Met als kers op de taart de derde KP zowaar 28 sec eraf 😅.
Laatste ronde: we wilden de rally uitrijden en zoals we beloofden aan Lieven de wagen zonder schade heel op de takel zetten.
Op zijn Frederiks klonk een bevestigende OK 🤣 door de intercom. Maar de Fré voelde zich goed en bleef maar gaan en remzones verleggen waarbij ik wonder bij wonder kon helpen en slaagde (trots op mezelf) met hele mooie coupures zelfs. Onze tijden bleven we verbeteren zonder risico’s te zoeken of te nemen want we wilden aankomen en de laatste ronde rustig uitrijden. Op KP3 vertrokken we goed en vastberaden met het einde in zicht. Maar rally blijft rally … Toen we bijna aan het einde waren op een L2 licht couperen wipte de wagen uit de coupure 🥵🥵🥵 jaaaaaah 😳 Dat het plots stil was in de wagen. Fré recht in de stoel en koelbloedig de wagen onder controle nemen na een paar kapbewegingen: sterk en echt knap👌👌👌🥶. Volgende probleem na het terugpakken van de wagen was dat ik de nota’s kwijt was!
Nog een werkpunt voor mij om in zulke situaties de nota’s niet kwijt te spelen. Dan op visueel geheugen heb ik hem door de situaties geloodst en op zicht van Fré tot aan het eerste herkenningspunt. We konden terug verder met de nota’s en dan door tot aan de meet met de voet naar boven. Fré in de intercom (mijn arm vastnemend) net na de meet voor de TC “We hebben hem amigo, we hebben hem!!!” Wat bleek … dat hij toch aan de tijden had geknabbeld met een deel zonder nota’s en voet naar boven.
Conclusie: terug veel geleerd. Kapot van de warmte. Voldaan van de passie mag ik gerust zeggen. Een geslaagde 2de rally voor mij. Met een 50ste eindplaats na het opklimmen van de 72ste plaats na de 2de omloop op 83 gestarte wagens. Heel tevreden!!
Graag dank ik: Fré voor het vertrouwen in een onervaren co, VadaRacing voor de service en catering, alle supporters voor het kijken en opvangen van mijn kids, organisatie ORC Canal Rally en zijn vrijwilligers eveneens de bewoners, zonder jullie geen rally!
Niet te vergeten Lieven, mijne makker om mij de kans te bieden na je jammerlijke forfait. Goed herstel ❤️🩹
Tekst Dieter Deprez | bewerking JoHu | Foto’s Lieven Brulez.